• Aruba

Vaknar mer än 10 gr/natt...

Jag har en liten tjej å snart sju månader. Hon är pigg och aktiv och har precis börjat krypa. "Problemet" är dock att hon vaknar väldigt många gånger på natten och äter (hon får en blandning av ersättning/välling på natten). Hon åter ca 150 ml + gröt innan hon går och lägger sig men vaknar ändå ca två tre timmar efter kvällsmålet. Sen kan hon vakna varje timme för att få mer mat...  Hon vaknar inte helt utan ögonen är fortfarande slutna, men hon äter från flaskan tills hon är nöjd och somnar sen bums.Men hon vaknar alltså 10-15 ggr /natt... Jag har provat att bara ge ren välling utan ersättning i för att hon ska få något tyngre att sova på, men då blir hon förstoppad stackarn.
    Har ni några råd för att vi båda ska få sova lite längre pass på natten?

• Svar på tråden Vaknar mer än 10 gr/natt...
  • Ellie

Vad händer om ni inte ger henne flaska varje gång hon vaknar? Barn vaknar normalt till massor av gånger, men de somnar ofta om igen åtminstonde några av gångerna om de inte förväntar sig att något skall hända.

• Millan83

Så gjorde vår tjej också. Gav henne nappen och då kom hon till ro igen!

• Natulcien

Provat att inte ge välling alls?
    Får hon en massa gröt och välling på kvällar och nätter så kan det ju vara av det hon vaknar..? Så mycket mjölmat kan ju ge knip och körig mage. Du skriver ju själv att hon blir förstoppad av ren välling. Det är inte hälsosamt med så mycket välling.

Jag skulle enbart ge ren ersättning om jag vore i dina kläder. Och låta bli att mata varje gång hon vaknar.
    Hon kanske bara söker närhet? Har ni provat att bara ligga intill henne och kanske buffa lätt i rumpan istället?

• Aruba

Om vi inte går in till henne vid första gnällen blir hon otröstlig,skriker och skriker och då är det bara jag som kan få henne att lugna sig och somna om. Hon reagerar alltid så om hon vaknar innan hon sovit klart, oavsett tid på dygnet.

Får hon ingen välling alls så vaknar hon snabbare.. Hon äter inte jättemycket gröt, hon har inte ätit gröt så länge, utan hon äter en halv portion max innan hon går och lägger sig. Sen får hon 50/50 välling/ersättning.

Hon får gärna "bara" ersättning, men det är just för att försöka behålla mättnaden lite som hon får välling.

Får hon sova med mig vaknar hon något mer sällan, men ändå relativt ofta. Hon fäktar och sparkas dock konstant under natten så sover vi så, får jag knappt sova alls...

• Sania

Har det exakt likadant med min lilla pojke. Han är 10 månader snart 11 och har gjort såhär sen födsel.. Han sover okej mellan 21.00-00.00 sen börjar det. Varje timme, flera ggr per timme.. Ibland kan det gå 2 timmar.
    Har också försökt att inte ge ersättning när han vaknar men då blir det som du säger en massa massa skrik och går nästan inte att få honom att somna igen.
    Har testat med lite allt möjligt men inget som funkat.
    Vi får väl helt enkelt vänta ut det? Även fast att man verkligen är sååå utmattad..

• missnikita

Har också samma problem. Vi försöker att få honom att sluta äta på nätterna eftersom de inte behöver det längre.
    Men det är svårt....vår son skriker och skriker också tills han får flaskan.
    Jag tror att man helt enkelt får sluta mata på nätterna och sen låta dem skriva. Efter några nätter så går det säkert över....har jag hört 

• Aruba
    missnikita skrev 2013-09-12 22:01:47 följande:
    Har också samma problem. Vi försöker att få honom att sluta äta på nätterna eftersom de inte behöver det längre.
    Men det är svårt....vår son skriker och skriker också tills han får flaskan.
    Jag tror att man helt enkelt får sluta mata på nätterna och sen låta dem skriva. Efter några nätter så går det säkert över....har jag hört 
    Det kan jag absolut inte tänka mig... Jag hoppas att hon istället blir bättre på att äta riktig mat under dagarna, så att problemet tar ut sig själv. Annars får vi ha det såhär tills det går över av sig själv, för det gör det ju någon gång.
  • Aruba
    Sania skrev 2013-09-11 22:38:03 följande:
    Har det exakt likadant med min lilla pojke. Han är 10 månader snart 11 och har gjort såhär sen födsel.. Han sover okej mellan 21.00-00.00 sen börjar det. Varje timme, flera ggr per timme.. Ibland kan det gå 2 timmar.
    Har också försökt att inte ge ersättning när han vaknar men då blir det som du säger en massa massa skrik och går nästan inte att få honom att somna igen.
    Har testat med lite allt möjligt men inget som funkat.
    Vi får väl helt enkelt vänta ut det? Även fast att man verkligen är sååå utmattad..
    Men blandar du ersättningen med lite välling? De BLIR lite mättare på det och sover lite längre, ge lite, lite först och se om magen orkar och öka sen andelen. Jag kör 50/50 ersättning/välling nu, vågar inte ge mer eftersom hon blev förstopppad av 100% välling
  • Sania

Jag har testat med både välling och ersättning men inget hjälper. Han är väldigt glad för mat och oftast äter han jätte mycket gröt osv innan läggdags så jag tror inte att han vaknar för att han är hungrig, tror mest att det är vanan. Hoppas bara det snart slutar för jag ska föda när som helst och då har man två att mata om nätterna, känns som att man inte lär få någon sömn alls då.

• missnikita

Nu har vår son slutat att äta på nätterna! Tog en natt att avvänja honom. Vi slutade bara att ge mat...han blev arg och skrek första natten men bara en kort stund. 
    Som vår sköterska på BVC sa så är det inte troligt att de bara slutar att äta själva på nätterna. Det är en vana de fått och den måste brytas.

Så i 9 månader har vår son vaknat varannan till var tredje timma och nu sover han hela nätterna. Det gick mycket lättare än jag trodde att sluta med maten

• Li4

Vi blandade messmör i vällingen då vår numera stora kille blev förstoppad av vällingen. En matsked eller mer hade vi i. Vande honom vid smaken med en halv först och ökade sen. Katrinplommon gillade han också och det hjälpte till med magen. På lilla killen funkar mogna bananer, han fick ont av katrinplommon och åt inte messmör. Lillen har haft jätteproblem med magen sedan han föddes, men mogen banan varje dag har rättat till förstoppningarna, äter han inte det på ngr dagar blir han förstoppad igen... Bara ett tips jag kom ihåg med stora killen som var som din lille

Svar på tråden Vaknar mer än 10 gr/natt...