Enskild firma
Några frågor om föräldrarpenning:
1) Vi ska få barn i november. Jag har sedan februari en enskild firma. En del av jobbet har jag dock fått utbetalt som lön, eftersom arbetsgivarna föredragit detta. Under de nio månaderna före barnets födsel har jag fått in uppskattningsvis 30 000 kr (firman), 40 000 kr (svensk lön) och 45 000 kr (lön i Norge). Hur beräknas min föräldrarpenning och ungefär hur stor blir denna? (Om den blir för låg är det inte lönt att jag tar ut några dagar alls.)
2) Vad gäller för regler om föräldrarpenning ska räknas utifrån att firman är i uppstartsfas? Jag har studerat under samma period.
3) Måste man ta "officiellt" studieuppehåll för att få ut de tio dagarna med tillfällig föräldrarpenning i samband med barnets födelse?
4) Den andre föräldern har självmant gått ned från 95 % till 65-70 % strax före graviditeten. Läkare tycker dock inte att det var tillräckligt utan har sjukskrivit ned till 45 % tjänst. Hur räknas föräldrarpenningen?
5) Den andre föräldern har under samma tidsperiod fått semesterersättning för utlandsjobb (Norge). Räknas detta med i föräldrarpenningen?