• Mimmi74

Fyrabarnsmamma och har fått sömnproblem - går under!

För en dryg månad sen började jag i sängen då jag skulle sova klura över min nya livssituation som väntade, eller familjens nya liv, en månad framåt. Jag är mamma till fyra barn varav den äldste är åtta år och har varit föräldraledig i åtta år med två avbrott för jobb på cirka två års tid. Har inte haft några problem med att jobba de andra jobbperioderna men den här gången började jag grubbla över hur det skulle gå för minstingen att börja dagis, för mig att jobba och för en av döttrarna att ha så långa dagar med fritids och förskoleklass. Jag kände: Jag vill inte jobba! Till saken hör att jag fick ett jobb som 80 andra ville ha trots att jag varit föräldraledig så länge. Gick igenom en seriös process med två intervjuer, personlighetstest, arbetsprover som skulle produceras och lämnas in. Jag borde vara jätteglad, tyckte och tycker alla andra.
    Efter några kvällar då jag till slut haft svårt att somna var jag ängslig över att inte somna och sen känslan har satt sig. Jag sover nästan inte alls. Och nu jobbar jag. Är så rädd varje kväll för att inte somna och det går ju inte att anstränga sig för att sova - då somnar man inte. Jag har i sex veckor haft nätter då jag inte sovit något alls och har även sovit gott varannan natt för jag tillåter mig sova då jag inte sov natten före. Tar Valerina Forte, Neurol, ibland 1/4 Atarax och nån gång 1/4 av mina föräldrars insomningstabletter. Hatar medicin, vill inte ta medicin och den kvarstående effekten dagen efter är sju gånger värre. Känner ändå inte att jag sovit. En insomningstablett gör dessutom att jag vaknar upp efter två, tre timmar och kan inte somna om, mitt i natten.

Börjar bli riktigt deppig. Vill inte planera, är inte glad. Är bara trött och spänd. Jag vill vakna upp ur denna mardröm och att allt ska vara som vanligt igen. Åååå vad jag önskar det. Min man säger att det är jag som bestämmer. Det är bara jag som kan se till att somna och sova gott. Men jag fixar det ju inte.

Känner att jag inte är kompetent nog för jobbet. Kan inte alls lösa alla deras problem. Spelar med, håller god min och försöker göra rätt. De valde fel men ååh vad de skryter om sin nya medarbetare. Äntligen är hon här - nu ska hon lösa ditten och datten. Jag saknar mina barn. Känner att jag svikit dem. Känner att jag inte gör någon nytta här.

MEN bara jag skulle få sova ut några nätter och komma på rätt köl igen kanske jag skulle gilla läget mer, acceptera situationen och hitta min roll i detta nya. Hur ska jag vända tankarna? Jag sover ju som en stock de nätter då jag natten före inte sov något alls, just därför att mina tankar tillåter mig det då jag inte sov något natten före. Det sitter i huvudet.

Ge mig rätt nyckel att lösa koden till de rätta tankarna så jag inte låser ute mig själv!!!

• Svar på tråden Fyrabarnsmamma och har fått sömnproblem - går under!
  • Lena

Positiva tankar jämt brukar hjälpa mig. När det är som värst på jobbet gör en joggingrunda på kvällen stor nytta.

Mina råd är:
    Spela inte på jobbet, det är okej att vara vilsen i början.
    Tro på dig själv, du är bra, bara lite ur gängorna.
    Barnen har det bra inom barnomsorgen och hinner leka mer.
    Träna på kvällen varannan kväll
    Läs en halvbra bok på kvällen, för mig funkar harlequinböcker bra

Kan inte pappan gå ner i arbetstid så de får kortare dagar?

• Mimmi74

Ingen som känner igen sig, har haft samma erfarenhet och nu mår bättre, har handfasta råd till att vända negativa tankar ... ?

• Themis

Men du, det är en ganska vanlig känsla att man inte klarar det när man börjar ett nytt jobb.

I realiteten vet de flesta sansade chefer att det tar mellan 6-12 månader för en nyanställd att bli fullt produktiv, så du behöver ge detta några månader till innan du utvärderar.

Kanske vore det också bra att ha ett samtal med din chef nu och stämma av vad hen egentligen förväntar sig av dig, på kort sikt och när du blivit varm i kläderna. Tydliga mål brukar hjälpa en på vägen.

Tänk så här: Om jag kunde allt på det här jobbet när jag började så hade det ju varit för enkelt, jag valde det ju för att få utvecklas!

Mina bästa sovtips:

Försök plocka bort oron från sovrummet. Avsätt en stund på kvällen, max 10 minuter, för att vädra din oro, gå sen en rask promenad eller jogga ute i 10 minuter och lägg dig sen i sängen med en välbekant bok, ett korsord eller sudoku eller något annat som tvingar hjärnan ur de negativa tankarna.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Mimmi74

Tack så jättemycket för era råd och tankar!!

Vet inte hur jag ska lugna mig här på jobbet för de förväntar sig så mycket som jag inte direkt har jobbat med. Är ingen strateg, utan mer doer, men de tror att jag är superstrategen. Hur kunde det bli så tokigt. Vill ju så gärna kunna allt det där de vill att jag ska kunna. Åhh. Det var så skönt att vara hemma utan några bekymmer över nåt annat än familjen.

Känner mig inte kompetent och kapabel att styra familjen och jobbet.

• Lena

Det är alltid jobbigt i början och du kan inte vara strategisk innan du har lärt dig hur saker funkar.

• Mimmi74

Lena: Det är sant. Tyvärr har jag i mina tidigare jobb aldrig varit i närheten av att vara strategisk fastän jag strävat efter det. Jag är utbildad för att vara det men inte lyckats så bra att nå ut med mina tankar till organisationers ledning. Har inte rätt självkänsla. Borde kanske jobba som städerska eller skolmatstant för att kunna fokusera på enbart familj men tror att jag skulle må dåligt pga understimulans. Är helt enkelt inte nöjd var jag än är, verkar det som. Attans att jag inte har huvud till att självsäkert lägga fram rätt strategier och sen känna mig lugn i min roll på jobbet. Är spänd som en fiolsträng att nån ska komma på mig med att gå här och inte göra någon nytta ... Bah!

Har för 15 år sen haft sömnstörningar som varade i drygt ett år och med den erfarenheten i ryggsäcken blir det än svårare att bryta detta efter några veckors sömnlösa nätter. Det känns som att jag är dömd till att denna omgång sova dåligt i minst ett år. Och så går tankarna runt i huvet och då blir jag inte av med eländet. Det vill till något stort, för att vända mönstret. Känns det som.

• Lena

Ja du måste lära dig att tro på dig själv. Jag tror det är nyckeln till problemen.

Alla är vi vilsna i början men tror vi inte på oss själva gör ingen annan det heller.

• Mimmi74

Jag trodde i går jag nått en vändning men på kvällen när jag lagt mig var det "som vanligt" igen. Somnade inte. Åhhh känns fruktansvärt mot hela familjen det här. Maken är sjuk med jobbigt virus och jag är alldeles yr pga sömnlöshet. Så j-a onödigt. 

Kan inte nån här hjälpa mig vända oron och tankarna rätt??? JAG HINNER INTE GÅ TILL PSYKOLOG/PSYKIATER/KURATOR ETC. !!!!

Börja också se så risig ut i ansiktet. Trötta ögon, ful hud ... 

• Mimmi74

jag vill inte ha det så här!! har inte tid att få hjälp under en längre period för jag har fyra barn, är på ett helt nytt jobb och absolut ingen backup. måste hitta nån hjälp över internet. 

nuuu!! 

• Mimmi74

konstigt - jag skriver med versaler men det blir gemener ... frustrerande det också. 

aaaaarggg. tröööööött. sliiiiten. vill sooooovaaaaaa. 

• Mimmi74

jag kanske ska hoppa av mitt nya, fantastiska jobb ... Det var så himla bra innan jag fick den jobbchansen. Mådde prima. Sov sååå gott. 

• karenss

Hej! Jag är också fyrabarnsmamma och hamnade här utan att ens vara medlem. Men när jag läste det du skrev ville jag bara skriva nåt och blev då medlem bara för det

Jag tycker att allt du säger är först och främst helt naturligt och inte konstigt alls. För att vara rakt på saken undrar jag om du har ett ekonomiskt behov av det jobbet. För är det så att det blir tajt men går att leva utan jobbet så hoppa av, varför inte? Inte för att du inte duger för det gör du säkert! Du skulle kunna lära dig allt om du verkligen hade hjärta där. Det är inte fel eller dålig att välja vara med sina barn! Jag är hemma med mina barn och det har inte varit ett självklart valt men jag är sååå glad att jag gjorde det. Visst blir de tajt ekonomiskt, men jag mår så bra! Och barnen också för den delen.

Det är klar det går att jobba när man har barn, men om man inte trivs...varför göra det?

Min bön är att du ska kunna hitta en lösning som du känner frid i. Jag känner inte dig men ber just nu att Jesus ska hjälpa dig!

Kram

• Mimmi74

karenss: Tack. Min man har legat på en del att jag ska ta det här jobbet. Det är jättesvårt att få jobb inom min bransch och han känner sig tryggare om vi båda jobbar. Jag tror att jag kanske blir less på att gå hemma när barnen är större, vilket de snart är. Så jag vill inte skippa denna chans, även om jag känner mig malplacerad just nu.

Har nu jobbat en månad och saknar mina barn och det lugna, trygga livet hemma så. Vill försöka vända mina negativa tankar till positiva. Hur?? 

• Malin 972

Jag har samma problem som du. Har ett tips till dig: Läs boken Fri från ångest. Den har hjälpt mig oerhört mycket! Kram

Svar på tråden Fyrabarnsmamma och har fått sömnproblem - går under!