• Annzi83

När ansöker jag om sjukpenning

Hej, jag har precis blivit sjukskriven p.g.a. foglossning. Jag har redan varit hemma från jobbet en vecka på egen sjukskrivning och har nu då blivit sjukskriven av läkare. Min sjukskrivning sträcker sig just nu fram till 15/10. Kan jag när jag ansöker om sjukpenning ansöka om hela perioden på en gång? Eller kan jag bara ansöka om dagar som redan har passerat?
    Jag funderar också från vilket datum jag ska ansöka, ska jag skriva från första dagen jag var hemma och sen räknar försäkringskassan ut hur många dagar som jobbet betalar för och när försäkringskassan ska börja betala ut eller ska jag själv försöka räkna ut när jobbet slutat betala och endast ansöka från det datumet? 

• Svar på tråden När ansöker jag om sjukpenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk. Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Då får du hem en blankett som du ska fylla i och skicka till oss. Det kommer att stå på blanketten från och med vilket datum du kan ansöka sjukpenning ifrån, det vill säga från och med dag 15. Om du har e-legitimation kan du fylla i blanketten på vår hemsida under Mina sidor. Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original.

Hälsningar

Pia, handläggare

• Annzi83

Ok tack. Kan jag då ansöka om sjukpenning för hela perioden på en gång, dvs fram till 15/10?

• Försäkringskassan

Hej,

Ja, du kan skriva till och med datumet på blanketten, annars så ser vi detta på läkarintyget som du skickar in.

Hälsningar
    Pia, handläggare 

• Försäkringskassan

Hej!

Vill bara förtydliga mitt svar. Du behöver inte skriva något slutdatum på din ansökan om sjukpenning om du fortfarande är sjuk när du fyller i den utan du kan göra friskanmälan när du är frisk. Skulle du få ett förlängt läkarintyg så räcker det med att du skickar in det så löper det på om du inte skriver ett slutdatum. Friskanmälan kan du göra via vår självbetjäningstjänst eller ringa till vårt Kundcenter på 0771- 524 524.

Hälsningar
    Pia, handläggare

Svar på tråden När ansöker jag om sjukpenning