Anonym (?) skrev 2013-09-12 14:25:26 följande:
Måste och måste, det finns ju mer och mindre allvarliga kromosomfel och när oddsen är att barnet inte ens kommer överleva hela graviditeten så tycker jag inte ett det är så fel att tänka tanken.
Nu vet jag såklart inte vad du har för sjukdom men du har iaf överlevt din 1års dag vilket är väldigt väldigt ovanligt vid tex Trisomi 18-syndromet.
Det är inget enkelt val och jag önskar så oerhört att jag slapp vara i den här situationen, och om proverna/undersökningarna helt plötsligt skulle visa på att barnet har en chans att överleva skulle ingen vara gladare än jag
Här en länk till artikel om program fr norsk tv om några kvinnor som väntade barn med samma kromosomavvikelse. De upplevde att man bara tog för givet hur de skulle göra men ville ta reda på mer själva. Det verkar vara en svår och prövande situation du är i men håll ut!
Hoppas du kan ha glädje av att läsa om dessa kvinnor, det kan ju liksom styrka en att läsa om andra som varit i samma sits. Nån av de här var ju läkare själv dessutom så då förstår man väl mer av vad som sägs och allt som liksom finns mellan raderna om hur det ska gå till. De kände det är lätt att bli nonchalerad liksom.
Utifall du ej klarar alla norska ord så kan du ju testa google translate, önskar dig all lycka!
http://www.nrk.no/hordaland/folte-seg-pressa-til-a-ta-abort-1.10975100