• Anonym (?)

Någon som gjort en abort i v 18-20, hur går det till??

Måste mest troligt göra en abort pga av kromosomfel på fostret, kommer isf vara någonstans mellan v 18-20 när det ska göras beroende på hur snabbt vi får svar på proverna.

Någon som har gjort en abort så sent, eller fått ett missfall i dom veckorna som kan säga hur det går till? Har sån ångest över det här :(  

• Svar på tråden Någon som gjort en abort i v 18-20, hur går det till??
  • Anonym (Abortera mig?)

Måste göra abort??

Jag har en kromosomsjukdom. Känns fel då att tänka på att du/ni tagit bort mig i en sån situation.

• Anonym (A)

Det blir som en förlossning. Du blir igångsatt, får värkar och får krysta ut barnet.

• Anonym (...)

Åh fy vad hemskt ts :( Jag tror det är piller som först avslutar graviditeten och sen sätter igång förlossningen. Jag tror du kommer få väldigt mycket smärtstillande om jag fattat rätt men har aldrig varit i situationen själv. Kram

• Anonym (?)
    Anonym (Abortera mig?) skrev 2013-09-12 14:08:51 följande:
    Måste göra abort??
    Jag har en kromosomsjukdom. Känns fel då att tänka på att du/ni tagit bort mig i en sån situation.

Måste och måste, det finns ju mer och mindre allvarliga kromosomfel och när oddsen är att barnet inte ens kommer överleva hela graviditeten så tycker jag inte ett det är så fel att tänka tanken.

Nu vet jag såklart inte vad du har för sjukdom men du har iaf överlevt din 1års dag vilket är väldigt väldigt ovanligt vid  tex Trisomi 18-syndromet.

Det är inget enkelt val och jag önskar så oerhört att jag slapp vara i den här situationen, och om proverna/undersökningarna helt plötsligt skulle visa på att barnet har en chans att överleva skulle ingen vara gladare än jag
  • Anonym (... 2)

Jag har genomgått en så sen abort, det blir inte alls som en vanlig förlossning, alltså det går till på samma sätt men det kommer inte kännas som en. Och ingen kommer benämna det som barn på sjukhuset utan bara som foster om ens det. Mera "det". 

• Anonym (?)
    majsanna skrev 2013-09-12 14:17:11 följande:
    Jag genomgick ett avbrytande i vecka 20 på grund av att pojken hade grava hjärnskador som han inte skulle överleva. Du kommer få genomgå en vanlig förlossning.
    Läs på min blogg under maj 2011 så finns där massor med information: langtantillbarn.blogspot.se/2011_05_01_archiv... 

:(

Vet inte vad jag ska skriva, jag beklagar det som hände er men tackar för länken. Jättefint skrivet.  
  • evitape
    Anonym (?) skrev 2013-09-12 14:25:26 följande:

Måste och måste, det finns ju mer och mindre allvarliga kromosomfel och när oddsen är att barnet inte ens kommer överleva hela graviditeten så tycker jag inte ett det är så fel att tänka tanken.

Nu vet jag såklart inte vad du har för sjukdom men du har iaf överlevt din 1års dag vilket är väldigt väldigt ovanligt vid  tex Trisomi 18-syndromet.

Det är inget enkelt val och jag önskar så oerhört att jag slapp vara i den här situationen, och om proverna/undersökningarna helt plötsligt skulle visa på att barnet har en chans att överleva skulle ingen vara gladare än jag
    Här en länk till artikel om program fr norsk tv om några kvinnor som väntade barn med samma kromosomavvikelse. De upplevde att man bara tog för givet hur de skulle göra men ville ta reda på mer själva. Det verkar vara en svår och prövande situation du är i men håll ut!
    Hoppas du kan ha glädje av att läsa om dessa kvinnor, det kan ju liksom styrka en att läsa om andra som varit i samma sits. Nån av de här var ju läkare själv dessutom så då förstår man väl mer av vad som sägs och allt som liksom finns mellan raderna om hur det ska gå till. De kände det är lätt att bli nonchalerad liksom.
    Utifall du ej klarar alla norska ord så kan du ju testa google translate, önskar dig all lycka! 
     http://www.nrk.no/hordaland/folte-seg-pressa-til-a-ta-abort-1.10975100
Svar på tråden Någon som gjort en abort i v 18-20, hur går det till??