• Emeli82

Kanin, så mycket fakta som säger emot varandra, vad ska man tro på?

Jag hade kaniner som barn, och vi funderar på att skaffa kanin igen.
    Har googlat på kaniner, och besökt både djuraffärer och uppfödare.
    Problemet är att alla talar emot varandra!

1: Kaniner måste hållas minst två och två, de är flockdjur!   (En del går till och med så långt att de hävdar att det är lag på att ha minst två kaniner tillsammans)
    2: Kaniner trivs bäst ensamma; de är kolonidjur och inte flockdjur! 

1: Kaniner ska ha fri tillgång till pellets!
    2: Kaniner ska ha högst en halv dl pellets om dagen, och klarar sig utmärkt utan pellets!

1:  Kaniner ska ha grönsaker, tex morötter varje dag!
    2: Kaniner ska någon enstaka gång få grönsaker, inte oftare!

1:  Kaniner ska ha kål!
    2: Kaniner ska inte ha kål, de kan få magproblem och dö av det! 

1: Kaniner ska ha saltsten i buren!
    2: Kaniner behöver inte alls ha saltsten!

Vad ska man tänka och tro om alla dessa motsträviga uppgifter?
    När jag hade kanin som barn, så hade jag först två honor som var systrar tillsammans.  De fick fröblandning från zooaffären (som jag nu förstått inte är bra), varje kväll, fri tillgång till hö, saltsten och vatten.
    Min nästa kanin bodde ensam.

Blir helt förvirrad ! 

• Svar på tråden Kanin, så mycket fakta som säger emot varandra, vad ska man tro på?
  • Alltime

Emeli82 skrev 2013-09-16 09:12:39 följande:
    Tack för svar!
    Nu har vi köpt två stycken, de trivs bra i samma bur och jag har inte sett dem bråka något.
    En fråga bara, den ena bajsar bara i ett hörn, så tänkte ställa en kanintoa där.  Men räcker det med en, eller ska ha varsin toa?   Den andra kaninen bajsar oftast lite var som helst. 

Vad roligt! Hoppas att det kommer gå bra!

Börja med en toa, och behövs det kan man utöka med en till. Tänk på att det kan vara lite knepigt med toa första tiden. De byter gärna hörn om man ställer något i det "vanliga" hörnet, så man får flytta efter. Lägg gärna lite kissigt spån i lådan från början.

Pluttar gör tre av mina fyra kaniner lite överallt (speciellt de 2 honorna). Däremot kissar alla 4 enbart på toan (och de 2 hanarna pluttar nästan uteslutande där också), och det är egentligen det jag tycker är viktigast!
  • Emeli82
    bustjejen skrev 2013-09-16 09:24:21 följande:

Vad rolig! Vad är det för ras och kön på dem?

De kan dela kanintoalett, men det är inte säkert att den andra kaninen kommer använda den. Du får se om den använder samma hörn som toa, annars kanske du kan ha 2 toaletter.

Vår hane (kastrerad) är väldigt hygienisk och har bara sitt toahörn. Håller sig hellre i evigheter än att bajsa någon annan stans. Vår lilla hona bajsar precis överallt hela tiden, hon är hopplös. Vi får se om hon någonsin kommer lära sig använda sig av ett hörn av buren.   
    Det är lejonhuvade, en hona och en kastrerad hane. 
    Jag börjar med en toa så länge!  
  • Emeli82
    Alltime skrev 2013-09-16 09:53:54 följande:

Vad roligt! Hoppas att det kommer gå bra!

Börja med en toa, och behövs det kan man utöka med en till. Tänk på att det kan vara lite knepigt med toa första tiden. De byter gärna hörn om man ställer något i det "vanliga" hörnet, så man får flytta efter. Lägg gärna lite kissigt spån i lådan från början.

Pluttar gör tre av mina fyra kaniner lite överallt (speciellt de 2 honorna). Däremot kissar alla 4 enbart på toan (och de 2 hanarna pluttar nästan uteslutande där också), och det är egentligen det jag tycker är viktigast!
    Ok, bra att veta!

• Emeli82

De trivs otroligt bra ihop, sitter ofta tätt intill varandra, och jag har aldrig sett dem bråka!

• Omogen citron
    Dr Mupp skrev 2013-09-13 08:07:33 följande:
    Nej lagen säger att kaniner BÖR bo med sällskap. Däremot säger lagen att alla gnagare ska bo med sällskap förutom guldhamstern. Kaninen är ingen gnagare.  Det handlar inte om hål i tänderna, det handlar om hur pass nyttigt det är. Varför ge kaninen en massa morötter när det finns nyttigare alternativ.BTW jag är kaninuppfödare om det skulle vara av intresse att veta. Föder upp rex och dvärgvädur. 

Klart att kanin är en gnagare! Och de ska ha sällskap.
  • tinis77

Jag har 2 kaniner, belgiska jättar. Hanen var drygt ett år när han fick sällskap av en liten kaninhona, han var självklart kastrerad då. Det funkade bra från början, inget bråk alls. De bor ute året om, i en 12 kvadratmeter stor inhägnad med ett hus att krypa in i. De får ca en dl pellets på kvällen, har fri tillgång på silage och får äpple eller morot någon gång ibland.

Jag funderar på att skaffa en till tjej, men har inte hittat någon som passar än.
    Skulle aldrig ha en ensam kanin igen, nu när jag sett vilken skillnad det blev på Benny när Beata flyttade in!

• bustjejen
    Omogen citron skrev 2013-09-23 11:32:14 följande:

Kanin är inte en gnagare, kanin är ett hardjur! Flört Du får nog läsa på lite mer...
  • Dr Mupp
    Omogen citron skrev 2013-09-23 11:32:14 följande:

Nej kaniner är INTE gnagare. Läs på. Kaniner tillhör familjen hardjur. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Emeli82

Och nu verkar det som att den ena är dräktig.
    Jag tror hon har byggt ett bo i buren.  Inte i huset hon har, där bajsar och kissar hon bara. Utan under trappen till andra våningen.  

Har hört att det är omöjligt att bli av med kaninungar på vintern,  varför är det så? 
    Hanen är kastrerad, men ska man ändå sätta honom i en annan bur nu?  

• Dr Mupp
    Emeli82 skrev 2013-09-27 14:47:51 följande:
    Och nu verkar det som att den ena är dräktig.
    Jag tror hon har byggt ett bo i buren.  Inte i huset hon har, där bajsar och kissar hon bara. Utan under trappen till andra våningen.  

Har hört att det är omöjligt att bli av med kaninungar på vintern,  varför är det så? 
    Hanen är kastrerad, men ska man ändå sätta honom i en annan bur nu?  
    Ja om hon är dräktig så ska hanen tas bort ur buren. Och ja det är svårt att sälja kaniner på vintern, folk vill köpa på sommaren. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Alltime

Det är inte nödvändigtvis så att hon är dräktig. Honor boar när de är skendräktiga, och vissa är det väldigt ofta! När är hanen kastrerad? Spermier kan överleva upp till 4 veckor efter kastreringen och då kan han fortfarande bli pappa.

Vill du inte ha kaninungar och det föds ändå så rekommenderar jag att ta bort dem redan vid födseln. Kanske låter hårt, men annars kanske du sitter med 6-8 ungar som du inte hittar bra hem till.

• Emeli82
    Dr Mupp skrev 2013-09-27 19:03:00 följande:
    Ja om hon är dräktig så ska hanen tas bort ur buren. Och ja det är svårt att sälja kaniner på vintern, folk vill köpa på sommaren. 
    Ja, men varför är det så att folk vill ha kaniner just på sommaren?   Vad har de för anledning till det?
    Själv har jag aldrig tänkt i de banorna.
    Alltime skrev 2013-09-28 14:41:49 följande:
    Det är inte nödvändigtvis så att hon är dräktig. Honor boar när de är skendräktiga, och vissa är det väldigt ofta! När är hanen kastrerad? Spermier kan överleva upp till 4 veckor efter kastreringen och då kan han fortfarande bli pappa.

Vill du inte ha kaninungar och det föds ändå så rekommenderar jag att ta bort dem redan vid födseln. Kanske låter hårt, men annars kanske du sitter med 6-8 ungar som du inte hittar bra hem till.
    Hanen är kastrerad sen flera månader, men det finns andra kandidater om man säger så...
    Du menar att man ska lämna in alla ungar för avlivning, om det är så att hon är dräktig?

• Alltime
    Emeli82 skrev 2013-09-28 18:39:08 följande:
    Hanen är kastrerad sen flera månader, men det finns andra kandidater om man säger så...
    Du menar att man ska lämna in alla ungar för avlivning, om det är så att hon är dräktig?

Jag har gjort det när min hona fick en kull av misstag. Jag hade inte möjlighet att behålla de ungar jag ev. skulle haft kvar vid 8 veckor (när de var leveransklara) och jag säljer inte kaninungar till första bästa utan jag vill att de får ett bra hem och inte att jag får tillbaka dem en månad senare när de "blivit allergiska" (läs: tröttnat). Jag ringde veterinären och åkte in direkt när ungarna var födda.
  • Dr Mupp
    Emeli82 skrev 2013-09-28 18:39:08 följande:
    Ja, men varför är det så att folk vill ha kaniner just på sommaren?   Vad har de för anledning till det?
    Själv har jag aldrig tänkt i de banorna.

För att det är enklare med kanin på sommaren, avelskaniner är i lagom ålder för kull till nästa vår osv. Och så slipper man bekymmra sig över vädret. Man kan flytta in utekaniner och flytta ut innekaniner utan bekymmer. Av våra kaniner är dock bara en köpt på sommaren. 

Avliva hemma genom att slå mot en hård kant tex bordskiva. 
  • Emeli82

Låter som en konstig anledning, men säkert har du rätt!
    Men jag tänker att även om det kanske är lättare att ha en kanin på sommaren, så kommer ju hösten och vintern rätt snabbt, och skaffar man en kanin måste man ju tänka längre än närmaste månaden...
    Det där med avelskaniner köper jag absolut, men om det är så att det blir ungar här, så kommer det knappast bli några avelskaniner att tala om, vet ju inte ens vad för något som är pappan i så fall.  Kanske en hare eller vildkanin rent av?

Avliva dem skulle jag inte klara av, inte en chans...   Men det kanske är så att hon är skendräktig bara, eller föder en eller två ungar bara, de kan vi behålla i värsta fall.

• bustjejen
    Emeli82 skrev 2013-09-30 20:44:41 följande:
    Låter som en konstig anledning, men säkert har du rätt!
    Men jag tänker att även om det kanske är lättare att ha en kanin på sommaren, så kommer ju hösten och vintern rätt snabbt, och skaffar man en kanin måste man ju tänka längre än närmaste månaden...
    Det där med avelskaniner köper jag absolut, men om det är så att det blir ungar här, så kommer det knappast bli några avelskaniner att tala om, vet ju inte ens vad för något som är pappan i så fall.  Kanske en hare eller vildkanin rent av?

Avliva dem skulle jag inte klara av, inte en chans...   Men det kanske är så att hon är skendräktig bara, eller föder en eller två ungar bara, de kan vi behålla i värsta fall.
    En hare kan det inte vara, de kan inte korsas med kaniner. Dock finns det kaninraser som heter dvärghare och sverigehare mm, men det är kaniner och inga harar egentligen .
    Lycka till om det nu blir några ungar, spännande och se vad det blir. Du får rapportera här . Det kan ju också vara så att du har lite tur och honan är skendräktig. 
  • Thotis90

Det jag har lärt mig från min syster som är kaninuppfödare är att:

Kaniner trivs bäst ensamma; de är kolonidjur och inte flockdjur! (inte enbart baserat på fakta. Baserat även på egen erfarenhet).

Kaniner ska ha högst en halv dl pellets om dagen, och klarar sig utmärkt utan pellets! Om man kompletterar med hö blir det bra.

Kaniner ska någon enstaka gång få grönsaker, inte oftare! (det kan påverka magen/tarmarna)

Kaniner behöver inte alls ha saltsten! 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Emeli82
    bustjejen skrev 2013-09-30 20:57:20 följande:
    En hare kan det inte vara, de kan inte korsas med kaniner. Dock finns det kaninraser som heter dvärghare och sverigehare mm, men det är kaniner och inga harar egentligen .
    Lycka till om det nu blir några ungar, spännande och se vad det blir. Du får rapportera här . Det kan ju också vara så att du har lite tur och honan är skendräktig. 
    Aha, ok   Har hört om korsningar mellan kaniner och harar, så jag trodde det var möjligt, precis som hundar och vargar, och hästar och åsnor, men varje dag lär man sig något nytt
    Hur som helst så har jag ingen aning om vem som i så fall är pappan till ungarna, jag köpte dem på ett ställe i Sverige där det finns oerhört mycket vildkaniner, så risken att det är en sådan finns ju.  Jag har ingen aning...

Tack, klart jag uppdaterar vad som händer!    
    Men antagligen är hon bara skendräktig!  
  • Dr Mupp
    Thotis90 skrev 2013-09-30 21:04:48 följande:
    Det jag har lärt mig från min syster som är kaninuppfödare är att:

Kaniner trivs bäst ensamma; de är kolonidjur och inte flockdjur! (inte enbart baserat på fakta. Baserat även på egen erfarenhet).

Kaniner ska ha högst en halv dl pellets om dagen, och klarar sig utmärkt utan pellets! Om man kompletterar med hö blir det bra.

Kaniner ska någon enstaka gång få grönsaker, inte oftare! (det kan påverka magen/tarmarna)

Kaniner behöver inte alls ha saltsten! 
    Pelletsmängd beror på hur stor kaninen är. En dvärg klarar sig på lite eller ingen pellets. En jätte på 8-10 kg behöver 3-5 dl pellets.
  • Kevin2011

- Kaniner är kolonidjur och behöver inte sällskap av andra kaniner om den får sällskap på annat vis. Dock kan det vara mycket roligt för kaninen att ha en vän. Det man ska tänka på är att de i naturen lever i koloni dvs har sina egna hålor så det är bra om man har en stor bor om de är två så de kan vara "själva" ibland.

- kaniner ska ha fri tillgång till HÖ. Pellets är ett komplement som de inte behöver mycket av. Blandfoder bör man undvika helt.

- Saltsten behövs inte. De får i sig det salt de behöver om de får rätt kost.

Svar på tråden Kanin, så mycket fakta som säger emot varandra, vad ska man tro på?