• Conamore

Mat till mjölkallergiskt barn?

Hej!
    På lördag ska vi ha gäster. Deras barn har mjölkallergi.
    Jag hade tänkt laga något mjölkfritt till oss alla att äta, men tyvärr är den kategorin ganska tunn..
    Har någon av er lite förslag på vad jag kan laga? Gärna något lite festligare
    Och har ni efterrättstips så är det också mycket välkommet!

• Svar på tråden Mat till mjölkallergiskt barn?
  • Cornellia

Dom flesta rätter ju ju att laga med soyaprodukter? Annars är asiatisk mat ofta ett hett tips. 

Om dom inte hade varit allergiska, vad hade du lagat då? 

• Joysan

Altså.. Laktosallergi? Eller? I så fall finns det laktosfria alternativ till typ allt. Mjölk, grädde, crème fraîche.. You name it. Hitta på någon vanlig efterrätt och byt ut till laktosfritt. Ganska enkelt..

• Cornellia
    Joysan skrev 2013-09-12 23:07:02 följande:
    Altså.. Laktosallergi? Eller? I så fall finns det laktosfria alternativ till typ allt. Mjölk, grädde, crème fraîche.. You name it. Hitta på någon vanlig efterrätt och byt ut till laktosfritt. Ganska enkelt..
    Fast det stod ju mjölkallergi?
    Då måste man väl anta att det är mjölk(protein)allergi och inte laktos. 
  • Joysan

Ja, men nu var det så att jag inte antog det. Jag antog ingenting, därav frågetecknet. Sedan gav jag svar på det jag trodde.

• kaffeamanda

Precis som Cornelia skrev så vill ni ha något "gräddigt" så kan asiatiska mustiga grytor med kokosmjölk vara gott. Efterrätt, varför inte fruktsallad med glass? Enkelt och så kan ni ha två sorters glass om ni inte vill äta mjölkfri men tofulines chokladglass är jättegod.

Annars så varför inte helstekt oxfilé med hasselbackspotatis (mjölkfritt margarin) och rödvinssky? 

• frankrike

Gör det du tänkt men använd mjölkfritt smör om du vakar, oatly matl grädde i maten osv. Vår son är allergisk men lagar i princip samma rätter som vanligt.

• sweetbird

Vi lagar mat som vanligt men i stället för grädde så använder vi oatly iMat sen använder vi mjölk fritt smör
    Efterrätt till barnet kan väl vara fruktsallad med sorbet eller mjölk fri glass ? :)

• cloudberry79

Vi gör mycket asiatisk mat, tex panengcurrykyckling och liknande rätter. Annars kan man ju göra det mesta med imat, däremot tycker jag det är svårt att hitta en vettig ersättare för ost, så osträtter går bort.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Bambusa

min dotter är mjölkallergisk, och som många andra mjölkallergiker även allergisk mot soja..  men havreprudukterna är godare iaf!  oatlys imat till matlagnin och ist för vispad grädde gogreens visp, oatlys glass, sias sorbet är gott.. 

kladdkaka blir precis som vanlig med mjölkfritt margarin.. tänk på att diska noga innan bara, och kallt vatten löser mjölkproteinet bäst, så sköllj i både kallt och varmt :)

• sweetbird

Va bara noga med att läsa på alla förpackningar så det inte står, mjölk,grädde,smör,yoghurt,
    skummjölkspulver, och sånt. ,vi läser på allt när vi handlar, även om vi handlade exakt samma sak veckan innan,man vet ju aldrig när dom byter innehåll i produkterna :-/

• Pissenisse

Det mesta går att laga ändå om det inte är halvfabrikat. Oatley har bra "grädde" och carlshamn har bra smör.

• Conamore

Tack alla för era svar!
    Det blir en indisk lammfärsgryta till huvudrätt, efterrätt blir det sorbét till barnen
    Visst kan man byta ut grädde osv. till soya/havre alternativ men eftersom jag inte provat detta på någon rätt innan så vågar jag inte med risk att det skulle smaka annorlunda, och då inte lika gott enligt mig heller.
    Det smakar säkert bra, men jag vågar inte chansa när jag ska bjuda på maten.

• Odetta

Kan tipsa om en jättegod mjölkfri potatisgratäng också! Använd 2 iMat och lägg bacon överst istället för ost, blir krämig och hur gott som helst!

Annars är det faktiskt att bara byta ut mjölkprodukterna mot havrebaserat. Det ändrar inte smaken och inte heller särskilt mycket i konsistensen (förutom om du bakar, det blir inte lika fluffigt liksom)

Lycka till

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
Svar på tråden Mat till mjölkallergiskt barn?