• Hallonet

Progesteron och mens?

Jag har haft upprepade missfall och får nu progesteronvaggisar. Jag har en fråga dock, hur blir det kring mensen om jag nu inte är gravid? Eller jag känner att jag inte är det, varit det fem ggr tidigare och alla ggr har jag haft ganska mkt känningar, nu är det nästan noll och det pyttelilla jag känner kommer mest troligen från progesteronet.

Sidospår...

Men kan progesteronet skjuta upp mensen? Ska jag sluta med det på bim  eller kör man på med progesteronet, kommer mensen när den ska ändå, isf? Om jag nu ÄR gravid trots att jag inte tror det, blir det fel om man avbryter för ev mens då?

• Svar på tråden Progesteron och mens?
  • Mandelskorpan

Fortsätt med progesteronet! Till vecka 13 fick jag ta (då moderkakan tar över) och sedan skulle det fasas ut successivt under en vecka. Det fördröjde mensen på mig men bara ett par dagar. Sen kan man ju testa på BIM istället för att vänta på mensen....

• Hallonet
    Mandelskorpan skrev 2013-09-13 09:01:54 följande:
    Fortsätt med progesteronet! Till vecka 13 fick jag ta (då moderkakan tar över) och sedan skulle det fasas ut successivt under en vecka. Det fördröjde mensen på mig men bara ett par dagar. Sen kan man ju testa på BIM istället för att vänta på mensen....
    Jag ska absolut testa på bim. Testade idag med men det visade inget, har bim på söndag. Men jag tänkte om man fortsätter köra på  och då gör man alltså det, visste inte hur mkt eller hur lite progesteronet kan förstöra cykeln. 
  • Mandelskorpan

Förmodligen är det individuellt men det stör nog inte cykeln så jättemycket. OBS för min del så kom ÄL som vanligt, alltså INTE på cykeldag räknat från första förskjutna mensen utan räknat från "vanliga" BIM. Men det kanske är udda, jag vet inte. Det rörde sig bara om 1-2 dagar....

• Hallonet

Ok, tack! Då vet jag att jag ska köra på iaf. Två av ggr jag varit gravid har jag plussat efter BIM, det är därför jag vill veta - det kan bli ett vakuum där då jag inte har en aning om jag är gravid eller inte... Men då kör jag på. Tack så mycket!

• Hallonet

Tack, hoppas jag med! Sjätte gången gillt...? 

• flingan

Hur mår du av progesteronet? Började ta idag som stöd i min cykel efter öl fram till mens. Jag ska ta i 14 dagar gör att förlänga fasen efter äl.

• Jag är bara jag

Efter stimulering -bl.a IVF - fick jag tidigare mens än vanligt trots proggisar. Efter vanlig äl med en proggis vanlig lutealfas och med 2 proggisar 2 dar längre. Jag har slutat när mensen kommit och aldrig testat. Mens= inte gravid enligt mig. Men före mens slutar man ju inte,då finns ju hoppet kvar! Glad Som gravid ska jag ta till v.12. Efter det har det noll effekt och kan ge fosterskador.

• Hallonet

Jag har mått som en gravid av progesteronet. Känt mig svullen, fått finnar, lättstött, mensvärk, huvudvärk, dålig mage... Tror jag känt av det mesta man kan känna utan att vara gravid.

Men nu är nog mensen på väg! Isf en och en halv dag efter Bim. Så lite störde den men inte tillräckligt mkt för att oroa mig. Skönt att den kom nu iaf, var ganska säker på att det inte tog sig. Satsar på ett junibarn istället!

Ska ta dessa i 8 veckor tror jag, tills jag varit på vul på min fertilitetsklinik, när jag blir gravid.

• flingan

Kom era biverkningar direkt eller ett tag? Är på femte dagen nu och känner inget speciellt. Har eg inga stora förhoppningar att detta ska fungera men får ge det en chans innan vi går vidare med annan beh.

• Hallonet

Mina biverkningar kom rätt fort! Redan nästa dag, om jag inte minns fel. Men det där är nog jätteolika hur beroende på hur känslig man är. Det har känts olika mellan de ggr jag haft progesteronet oxå. 

• flingan

Har tagit det i 10 dagar och känner inget ännu

• Hallonet

Nytta gör det nog ändå! Alla är ju olika känsliga och iom att det känts olika även för mig varje gång så är det nog inget att fundera över. Glad Om somliga kan gå och vara gravida i flera mån och inte märka ngt så ska man nog inte haka upp sig på progesteronet precis i början... Skrattande

• flingan

Jag tror iaf att det inte tog sig denna månad, nya tag

Svar på tråden Progesteron och mens?