Rataxes skrev 2013-09-13 10:46:56 följande:
Det är mer anmärkningsvärt att vi trots världens näst högsta skatter (innan alliansen var de högst i världen) inte når upp till mer än plats 17 i välfärdsligan.
Men visst - höj skatterna igen så kanske vi klättrar till plats 16...
Det är inte riktigt så enkelt. Sverige är ett land som internationellt sett är väldigt ambitiöst när det gäller välfärden, de enda jämförbara länderna är i princip våra grannländer i norden. Det som hänt är att vi tar ut allt mindre skatt samtidigt som vi inte vill bli av med de enorma förmåner som skatten betalar för. Sveriges väljare verkar både vilja äta kakan och behålla den, det säger sig självt att det inte fungerar i längden, och då börjar politikerna dra ner lite i taget på olika ställen där de tror att det inte syns. Det kan vara så enkelt som att "missa" att justera utgifterna för inflationen - det blir rätt mycket efter några år.
Fundera lite på vad vi i Sverige och övriga norden finansierar med skatter som man inte har i länder med lägre skatt.. Jag kan börja med att lista några av de jag kan komma på så här på rak arm:
Föräldrapenning i 480 dagar med 80% betalat samt upp till 60 dagars graviditetspenning
Gratis högre utbildning (KTH:s avgift för en student som inte kommer från EU: 145 000 kr per år, dvs minst 725 000 kr för en civilingenjörsutbildning, gratis för svenskar och EU-medborgare)
Betala *max* (ofta mindre) ca en tiondel av de faktiska dagis/förskolekostnader
Barnbidrag - 1050kr per barn + ev. flerbarnstilägg
osv.
Också tillkommer förstås det vanliga, exempelvis skola och vård.
Det mest beklämmande med alla er som klagar på skatten är att ni sällan kommer med specifika förslag på vad det är ni vill ha bort - och om ni verkligen tror att den svenska befolkningen skulle gå med på den uppoffringen om det klart och tydligt specificerades vad skattesänkningen kostar i termer av samhällstjänster eller de förmåner som svenska familjer idag tar för givet. Istället spottar ni bara ur er floskler om "effektivisering" (översatt till svenska: mindre personal på vårdinrättningar, exempelvis) eller hur mycket "politikerna snor" utan att specificera närmare.
Skatten är faktiskt väldigt låg för det man får, fundera lite på hur mycket du kostat samhället sen du föddes, hur mycket dina barn kostar samhället. Fundera sen på hur mycket du betalat in i skatt. Jag är fullt medveten om att jag har en lång väg att gå för att betala av min "samhällsskuld": 6 år på dagis, 12 år i grundskola + gymnasiet, 5 år högskola, och då är det bara skolningen.
För allt detta betalar jag bara ca 22% i effektiv inkomstskatt som medelinkomsttagare, vilken deal! Att påstå att vi betalar för mycket skatt givet hur mycket som bekostas av skatter i det här landet är löjligt. Det vi bör göra är snarare att höja skatterna för att åtgärda de problem vi nu har i vård och skola efter allt för långtgående nedskärningar - eller så kan vi dra ner på något av ovanstående om du så vill, men specificera då vilka utgifter du vill avskaffa och visa på hur mycket det skulle spara.