• Anonym (Ensam)

Ensamheten är nästan värst

Hej!
    Min man och jag har försökt få barn i 15 månader. Men det blev två missfall istället för en normal graviditet och nu har vi startat en utredning. Känns både skönt och jobbigt. Men något av det jobbigaste är ändå ensamheten. Jag känner ingen som varit med om missfall. Mina vänner och familj har sörjt och hoppats med oss men min känsla är ändå att har man inte själv gått igenom det så kan man inte förstå. Och det begär jag inte heller att de ska göra, men kvar står jag utan någon annan än min man som vet vad jag går igenom. Det är inte så lite, men han orkar inte bära både hans och min sorg.
    Någon som känner likadant? 

• Svar på tråden Ensamheten är nästan värst
  • Anonym (dd)

Pratar du om era missfall?
    Jag tänker att alla inte vill/kan prata om det med alla? 

• Anonym (Ensam)

Ja, både missfallen och allt omkring. När jag pratar med andra om det så märker jag att de inte förstår riktigt. Det hade ju inte jag heller gjort om jag inte varit med om det. Vet liksom inte vart jag ska vända mig. Har varit hos psykolog också men hon verkade inte heller förstå. :(

• Quinna85

Jag vet vad du genomgår, jag har fått 4 missfall sedan nov-12 och har precis påbörjat en utredning. Det är inte många som förstår hur det känns när man verkligen längtar efter en liten och så går det inte som man tänkt sig. Det är frustrerande och ledsamt att man inte kan dela sina tankar med någon...

• Anonym (Mf)

Jag förstår också vad du menar. Jag och min man har försökt bli med barn i snart 2 år. För en vecka sedan fick vi vårt andra missfall (förra året fick vi MA i okt) Jag har iof vänner som fått missfall men det känns som om de är upptagna med sina egna liv. Alla mina närmsta har barn eller väntar barn, så jag känner mig väldigt ensam. Efter förra årets MA fick vi massa stöd från alla, men i år är det inte alls samma sak. Kanske beror det på att jag inte är lika förkrossad denna gång. Det tog 7 mån innan jag återhämtade mig psykiskt förra året. Jag gick hos kuraror i 3 mån. Min man har barn sedan tidigare, vilket vid sådana här tillfällen är påfrestande för mig. Det påminner om vad han redan har och vad vi tydligen har väldigt svårt att få tillsammans. Min man har väldigt svårt att vissa känslor vid dessa tillfällen. Han stänger in dem helt och hållet. Det gör att man känner sig helt ensam i sorgen. Innerst inne vet jag att han är ledsen, men det är inget som syns... Vi har gjort första utredningen (som inte visar några fel på oss) och står nu i kö för IVF. Det är ca 2 mån kvar av kötiden, men jag vet inte om det förlängs nu med missfallet. Har inte orkat ringa och fråga. Detta blev ett rätt långt inlägg, vilket inte var meningen. Jag beklagar verkligen dina missfall (och även dina quinna85) och som sagt jag förstår din ensamhet. Massa styrkekramar!

• Anonym (Lona)

Har själv fått missfall och det är inte kul! Har själv inga andra barn än pga endrometrios . kram ts!

• Kali420

Hej Beklagar verkligen vad du gått igenom. Jag har själv haft tre missfall. Fick en son innan senaste missfallet som var i juni i år. Tänkte bara säga att om du vill skriva av dig eller prata m någon får du gärna skriva till mig. Känner mig också otroligt ensam i detta. Kram!

Svar på tråden Ensamheten är nästan värst