• Ssofia

hur mycket, hur många gånger och vad äter era sjumånaders?

Borde antagligen veta det här med tredje barnet, men tycker att alla tre är väldigt olika.

Första var inte alls sugen ville bara amma och dricka välling, åt aldrig något mosat, utan bara sönderkokt pasta, ärtor och majs i minibitar, och pyttelite. Skulle göra allt själv från väldigt tidig ålder.

Nummer 2 var väl lite matgladare, kommer inte ihåg så bra.

Nummer 3. (6 och en halv månad) Är super enkel med allt, gillar all mat och bara gapar. Just nu ammar hon alla mål utom lunch, som hon älskar, hon får lite gröt på kvällen, som hon älskar, hon skulle lätt kunna äta alla mål mat, men jag gillar att amma. 

Favorit mat är mosad sötpotatis med broccoli, butter scotch pumpa, avokado, banan, äppelmos, gröt, välling...

vad ska jag utöka med? När kan hon börja med ägg, keso, yoghurt och andra mejeriprodukter. Som sagt hon är väldigt sugen.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden hur mycket, hur många gånger och vad äter era sjumånaders?
  • honeybee78

Har en son på 7 månader (också tredje barnet) och så här ser hans matdag ut ungefär:
    Frukost: några tuggor gröt och någon majskrok. Mellis: smakar på lite frukt. Lunch: Ca en tredjedels burk med ekolasange. Mellis: ammas. Middag: smakar från vår vanliga middagsmat. Däremellan kör vi fri amning. Han äter inga mängder men vill gärna smaka iallafall.

Skriver på iPhone så inlägget blir lite knasigt...

• honeybee78

Tror förresten att jag läste nånstans att mejeriprodukter kunde man introducera när barnet var runt året. Minns inte om det beror på att mjölk hämmar järnupptagningen eller om det var av någon annan orsak..

• Ssofia

Tack, bra svar!! är lite rädd för att maten vi äter till middag är lite salig, men det är ju så lite hon äter!

• lyckaokarlek

Vår dotter på 7,5 mån äter 220ml ersättning när hon vaknar vid 7-tiden. En burk mat och lite frukt vid 11 som följs av 190ml ers vid 15-tiden. Vid 5-6 blir det en portion gröt med frukt och en 220ml flaska ers innan hon somnar vid 19-20. Ibland får hon även lite macka, bit grönsak, rån eller liknande medan vi vuxna äter. Ska så smått försöka ändra hennes mattider att passa mer ihop med våra :)

• hannis

Min son är 6,5 månad och äter inte om han får vanliga "rena" puréer. Däremot tycker han om mat med smak så jag har lagat samma mat till honom som till oss fast utan salt och mosat. Idag fick han tex potatismos med köttfärs och ärtor, smör och parmesanost. Är inte rädd att ha mejeriprodukter tex grädde eller ost i maten.

Dagen brukar se ut så här:

Fri amning under natten.

Frukost: Smakar på det jag äter tex naturell yoghurt eller gröt. Lite smörgåsrån med smör och leverpastej. Amning.

Amning på fm.

Lunch: mosad mat enligt ovan. Ca 0,5 dl. Ev lite frukt till dessert. Amning efteråt.

Amning på em.

Middag: smakar på vår mat eller äter några teskedar gröt. Amning efteråt.

Amning på kvällen.

Svar på tråden hur mycket, hur många gånger och vad äter era sjumånaders?