Anonym (getreal) skrev 2013-09-16 07:34:13 följande:
Ja? Och du förutsätter att ni föder för tidigt? Nej precis och då kan du väl räkna ut att om du föder när barnen är hos er (även om ni byter) så hjälper hon inte er? Samarbete går båda vägarna.
Men en baranfödsel vet man inte huruvida den planerar att komma tidigt eller sent, men med de två barn jag fött tidigare så har båda kommit tidigt, och så här länge har jag aldrig tidigare vart gravid.
Sen skulle biomamman aldrig hjälpa oss någonsin, så att ens fråga är inte ett alternativ. Vi har 40 mil till henne så jag tar henne inte ens i beaktning vad gäller hjälp. Det enda hon gör är att försvåra allt hon hinner, i alla läget, inte enbart detta tillfälle.
Vi har suttit och kört genom hela landet för att hämta på pappans ordinarie planerade semesterumgänge, för att hon hade åkt till släktingar långt bort, och ansåg sig inte vara skyldig att sätta pojken på ett plan så han skulle få träffa pappan alls under sommarlovet. Vi fick hyra bil, och stå hela resekostnaden + hotell, för det är lite drygt att köra 160 mil rakt av. Sen fick vi köra tillbaka pojken till denna ort, för de plan som hade fungerat att ta för att det gick raka vägen utan byte passade inte hennes tider, hon som bara var ledig och hade semester.
Så helvetet kommer frysa till is innan hon någonsin skulle ta i att göra något som skulle underlätta för oss, på något vis. Detta trots att vi går med på i stort sett alla hennes nycker i byten och förkortning av helger för det ena med det tredje, släkt som måste komma just den helgen umgänge är planerat, trots att umgänge endast sker med en helg i månaden normalt. Det är väl 40% av alla planerade umgängen som går smärtfritt utan krångel från hennes sida under ett år.
Så för min del orkar jag inte bråka med henne, vi lever på vårt liv, försöker hålla ett regelbundet umgänge med styvsonen utan att allt för mycket krångla med henne. Om det innebär att vi måste vara lite mer flexibla och byta åt höger och vänster så får det vara så, men just nu en helg innan bf enl rul så kommer vi inte att byta. För att vi inte har barnvakt. Så vad hon väljer att hitta på för att vi inte byter återstår att se, kanske blir det inget umgänge den planerade helgen för att hon vill straffa pappan, utan att se vem som straffas i längden. (sonen)