• Halmstadtjej1986

En bilstol, flera bilar. Vilken stol, extra bälten?

Hjälper svägerskan att hitta rätt bilstol för hennes dotter. Flickan är snart urväxt ur babyskyddet nämligen. Hon kommer att åka en del i mammans bil och en den i mormoderns bil. Stolen ska givetvis vara bakåtvänd. Stolen bör vara lätt att skifta mellan bilarna. Ingen av bilarna har iso-fix. Man brukar väl spänna bilen med några medföljande bälten?, finns det extra bälte att köpa isåfall så man alltid kan ha dem fast i bilarna..så det bara är att klicka fast stolen vid behov? Ena bilen är en Volvo, den verkar ha lite korta bälten...har varit på håret att det gått att få fast babyskyddet nämligen..(är ett babyskydd utan bas). Men spänner man en bilbarnstol med bilens egna bälten...eller är det sådana medföljande bälten man spänner med?..Har för mig man brukar sätta fast dem i stolen framför liksom. Iaf, vad för typ av stol rekomenderar ni?, och finns det isåfall extra bälten att köpa för lätt flytt mellan bilarna? Mvh Mia

• Svar på tråden En bilstol, flera bilar. Vilken stol, extra bälten?
  • Whitetrash86

Det finns även Iso-fix som man sätter fast med hjälp av bilens bälten ist för i hakarna.. hade så på mitt babyskydd iaf.

• Mellanmjölkens land

Skulle rekommendera en Hi-Way II eftersom den funkar i de flesta bilar, även små. Det finns extra fästbälten/remmar att köpa och har man dem sittande fast redan tar det kanske 2-3 min att sätta fast stolen om man har lite teknik.

Korta bälten i bilen är inget problem eftersom bältet dras ganska nära bilens ryggstöd (tror det är så på de flesta bakåtvända stolar) istället för att dras bakom stolen som på ett babyskydd. De flesta stolar jag sett fäster man med fästremmar i stolen framför bakom ryggen på barnet och med bilens bälte vid barnets lår/knän. Vissa stolar har även ett stödben.

• Sisisisi

Ni köper dubbla fästband så ni bara behöver flytta stolen. Av de stolar jag har så är Britax multitech den som är lättast att montera. Det går snabbt och det är lätt att få den att sitta stenhårt. Den monteras med bilbältet på ena sidan stolen och fästbanden på andra.

Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden En bilstol, flera bilar. Vilken stol, extra bälten?