• Anonym (Varför?)

Ska man verkligen behöva behandla bonusbarnen lika som sina biologiska i alla lägen?

Har stött på ett litet problem med att sambons barn inte tycker jag behandlar dom lika som mitt och sambons gemensamma.

Har under några år beställt Min personliga almenacka, där man kan ha personligt kort på fram och baksidan av kalendern. Jag har givetvis ett kort på mitt barn och sen ett på mig och sambon tillsammans. Nu när jag fick hem årets kalender och sambons son såg den så anmärkte han på att jag aldrig har gjort en kalender där  han och hans syster är med på. 

Ska men inte ens få ha en kalender med sitt eget barn på framsidan längre bara för man valt en man med barn sedan tidigare? Tänker jag så himla fel?

• Svar på tråden Ska man verkligen behöva behandla bonusbarnen lika som sina biologiska i alla lägen?
  • Anonym (Sara)
    Sthlmtjej24 skrev 2013-09-16 18:20:07 följande:
    Härligt att leva med nån som inte vill umgås med en... Det har väl inget med föräldraroll att göra?
    Det har jag inte skrivit. Bemöter dom med respekt och är alltid närvarande när jag är hemma.
    Barnen har sin mamma, varför skall jg gå in och lek en xtramamma och göras dom fundersamma ?

• Sthlmtjej24
    Anonym (Sara) skrev 2013-09-16 20:15:36 följande:
    Det har jag inte skrivit. Bemöter dom med respekt och är alltid närvarande när jag är hemma.
    Barnen har sin mamma, varför skall jg gå in och lek en xtramamma och göras dom fundersamma ?

Vad bra i så fall. Du skrev dock det.
  • Feah

Jag har skilda föräldrar, och är därför "bonusbarn". Fast jag var tonåring så blev jag ledsen när jag kollade i semesteralbumet och inte hittade en enda bild på mig, trots att vi hade haft en gemensam utlandssemester. Pappas nya fru hade hållt i kameran. Min erfarenhet är att man som bonusbarn behöver lite extra bekräftelse eftersom man redan känner sig utanför familjen.

Om det är en väggkalender med bilder så kan man kanske se till att hänga upp foton på alla i familjen på andra ställen så att alla känner sig sedda. .

• sextiotalist
    Feah skrev 2013-09-16 20:42:58 följande:
    Jag har skilda föräldrar, och är därför "bonusbarn". Fast jag var tonåring så blev jag ledsen när jag kollade i semesteralbumet och inte hittade en enda bild på mig, trots att vi hade haft en gemensam utlandssemester. Pappas nya fru hade hållt i kameran. Min erfarenhet är att man som bonusbarn behöver lite extra bekräftelse eftersom man redan känner sig utanför familjen.

Om det är en väggkalender med bilder så kan man kanske se till att hänga upp foton på alla i familjen på andra ställen så att alla känner sig sedda. .
    En sak är säkert, min sambos barn är med på många bilder, men i min plånbok finns bara min son. Åh, vi har jättefina bilder på dessa barn när de var unga.
    Men å andra sidan är jag ingen svartsjuk kvinna, utan på den hyllan (det enda stället vi har foton på utanför albumen och plånboken) är det en blandning av våra familjer. 
  • mybelle

Du tänker inte fel.

Pappan eller biomamman kan ha kalendrar med foto på deras barn.

Du måste ju få ha foton på dem som är dig närmst.

Blir så trött på denna häxjakt bonusmammor får stå ut med.

• Fosfor

La sig barnet ner på golvet och skrek i högan sky? Rev han möblemanget? Behöver han kontakt med bup?

Vad är så underligt med att ett barn frågar varför han inte är med på en bild? Vad är en sån fråga att hetsa upp sig för överhuvudtaget? Det är väl bara att svara och inte ta på sig stackars bonusmamma offerkoftan.

En smula lättstött ts? Överkänslig much?

• Lindsey Egot the only one
    Fosfor skrev 2013-09-16 22:18:16 följande:

La sig barnet ner på golvet och skrek i högan sky? Rev han möblemanget? Behöver han kontakt med bup?

Vad är så underligt med att ett barn frågar varför han inte är med på en bild? Vad är en sån fråga att hetsa upp sig för överhuvudtaget? Det är väl bara att svara och inte ta på sig stackars bonusmamma offerkoftan.

En smula lättstött ts? Överkänslig much?

Ja vad svarar man på när ett barn inte är med på ett foto. Jo du var ju inte där just då därför är du inte med. Hade du varit där hade du ju varit med. Jag kan inte tvinga mig in i fotografi om jag inte varit närvarande. Hade TS sagt det hade barnet nog fattat varför han inte var med på fotot.
  • smurfen90

Jag har tre bonus och inga egna barn. I framtiden är det planerat att vi även ska ha gemensamma. Jag kan redan nu säga att jag inte alls kommer älska hans barn lika mycket som mina egna, även om jag älskar dem med. Men jag kommer inte behandla de annorlunda när dem är här. Det är samma regler som gäller för mitt/mina barn och bonus. Dessutom är jag väldigt tydlig med att jag inte är en "extra" mamma, jag är deras vän.

Jag hade förmodligen också valt mitt egna barn som bild. Men kanske var detta bara ett sätt för bonusen att få uppmärksamhet att han/hon känner sig utstött? Ibland kanske man inte märker att man behandlar annorlunda.

• My Little Man

Jag tycker Sextiotalist har ett bra förslag!

Få med bonusbarnen och gör en kalender till deras mamma, med massor av foton på hela eran familj!! ????

My Little Man skrev 2013-09-18 14:17:55 följande:

Få med bonusbarnen och gör en kalender till deras mamma, med massor av foton på hela eran familj!! ????

Hade du velat ha kort på ditt ex, hans nya och deras barn på din vägg hemma?
  • sextiotalist
    My Little Man skrev 2013-09-18 14:17:55 följande:
    Nu var det inte riktigt så jag avsåg, utan att hon skulle hjälpa barnen med att få en kalender med sin mamma och sig själva.
  • elmadumle

Du tycker inte barnens pappa ska behandla alla sina barn lika då utan sina första barn på ett sätt och erat barn på ett sätt?

• Ess
    elmadumle skrev 2013-09-18 19:07:49 följande:
    Du tycker inte barnens pappa ska behandla alla sina barn lika då utan sina första barn på ett sätt och erat barn på ett sätt?
    Gör pappan en kalender så tar han väl med bilder på alla sina barn.
    Min man hade en bakgrundsbild på sin dator där alla barnen satt i soffan. Jag hde en med bara mina, men sen brukar jag byta oftare så ibland är det bara en utav mina som finns där.

Man har ju bilder på de barn man har intresse utav. På bokhyllan finns alla, på mitt skrivbord bara mina egna barn. 
    elmadumle skrev 2013-09-18 19:07:49 följande:

Självfallet ska pappan till alla barnen behandla dom lika men nu är inte TS pappan utan TS har bara ett barn med den mannen.
  • My Little Man

Aha! I see Sextiotalist!

Men för att få barnet att förstå, kan man ju fråga om hon/han tror mamman skulle ha inteesse av att hänga upp en kalender med foton på dina barn! ;)

Sen om svaret (som jag mistänker) blir nej, så skulle man kunde göra en kalender till deras mamma med foton på bara dom två!

• Brumma

My little man - nu anser jag ju att TS inte alls behöver ha bonusarna i sin privata kalender men måste fråga - HUR har ditt förslag jämförbart med TS privata kalender?
    Bonusarnas mamma bor inte med TS barn, däremot bor TS med bonusarna..
    Det är ju inte alls likadant någonstans... ;)

• Lillusen

Jag tycker inte att det är ett måste även om min sambo har kort på alla barnen sittande på jobbet.

Men om du TS lyfter blicken från alla "ska" "måste man" osv. och i stället pratar med ditt bonusbarn. Kanske fråga "jag har tänkt på din fråga om korten på min kalender, jag är lite nyfiken på vad du tänkte på med din fråga" Kanske kommer det att det är orättvist eller så var det bara ett konstaterande, sen kan ni gå vidare från den punkten. Om det är orättvist så kan ni väll prata om hur det känns för barnet utan att du lägger skuld och skam på varken dig själv eller barnet.

• Anonym (foton)

Vilken skillnad det kan vara, jag har aldrig skaffat ateljéfoton av mina barn, deras pappa med familj har alltid gjort årlig fotografering och skickat ut familjefoton, mina barn har alltid varit med. De har skickat förstoringar till sina släktingar där alla barn varit med under alla år upp till en viss ålder.

• Anonym (Hej)

Bara läst ts.. Nej, självklart är det inte fel att du har ditt barn på din kalender! Att styvbarnet kommenterar saken går nog att lösa genom att helt enkelt konstatera att det är så för att h*n är ditt barn, troligtvis har styvbarnets mamma ett kort på sitt barn på en kalender/tavla eller liknande. Ofta är det inte svårare än så utan bara vi vuxna som krånglar till det. Hur man kan få en sån sak till att man på så sätt markerar att styvbarnet inte tillhör familjen är ju fånigt. Känner barnet så är det garanterat pga av någonting helt annat än en kalender, eller åtminstone finns det mycket annat som i sin helhet med kalendern får barnet att känna sig utanför. Jag har själv en bonuspappa som har haft kort på mig ibland men även på bara sina barn på sitt kontor och gjort saker med bara sina barn (resor etc) osv utan att jag nånsin känt mig utanför eller tyckt att det varit konstigt. Jag vet att han älskar mig och om han sen älskar sina egna barn mer eller inte känns totalt oviktigt, det har väl ingen påverkan på vad han och jag känner för varandra?! Förstår inte problemet med sånt här, det MÅSTE väl ändå ligga mer bakom än en almanacka för att ett barn ska känna sig utanför...

Svar på tråden Ska man verkligen behöva behandla bonusbarnen lika som sina biologiska i alla lägen?