• mteriksson

Köper ni burkmat till ert barn?

Verkar vara väldigt vanligt att man bara ger burkmat till sina små barn. Blev lite förvånad över detta.
    Jag skulle inte som vuxen vilja äta färdiga rätter. Vill ha "färsk" mat.
    Motivera gärna.
    Är det okunskap? Lathet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni burkmat till ert barn?
  • Maddi
    ApanApansson skrev 2013-09-18 10:27:48 följande:
    Har du också tagit reda på varför de säger att den är det?

Därför att den är berikad med vitaminer och mineraler (och en massa andra tillsatser såsom maltodextrin, stabiliseringsmedel, palmolja mm...)

Men vet du allt detta finns ju redan i maten vi äter, så om man bara äter bra varierad kost får man i sig allt detta ändå. Det är ite ett dugg svårt att ta reda på vilka olika råvaror som innehåller vilka vitaminer och mineraler, vi är kapabla att föda våra egna barn utan industritillverkade pulver!

Om du dessutom ammar emellan som man rekommenderas göra minst 2 år behöver man inte ens tänka på det.

Hur gör du för att få i dig det du behöver? Varierad kost eller pulver?

När barnen behöver extra järn tex ger man dem extra mycket mat med järn, inte svårare än så....

Jo jag har tagit reda på varför, så de känns inte som om jag behöver en lektion i de så jag tänker fortsätta ge min son detta, som du tycker, hemska pulver. Angående att amma i två år så hur hade du tänk att dom som inte kan amma ska göra? För alla kan faktiskt inte de och sonen vill inte ha ersättning annat än på natten. Och hur jag vet de är att han vägrar äta de under dagen.
  • frökenelisabeth
    ApanApansson skrev 2013-09-18 10:27:48 följande:
    Har du också tagit reda på varför de säger att den är det?
    Därför att den är berikad med vitaminer och mineraler (och en massa andra tillsatser såsom maltodextrin, stabiliseringsmedel, palmolja mm...)
    Men vet du allt detta finns ju redan i maten vi äter, så om man bara äter bra varierad kost får man i sig allt detta ändå. Det är ite ett dugg svårt att ta reda på vilka olika råvaror som innehåller vilka vitaminer och mineraler, vi är kapabla att föda våra egna barn utan industritillverkade pulver!
    Om du dessutom ammar emellan som man rekommenderas göra minst 2 år behöver man inte ens tänka på det.
    Hur gör du för att få i dig det du behöver? Varierad kost eller pulver?
    När barnen behöver extra järn tex ger man dem extra mycket mat med järn, inte svårare än så....

Återigen - om barnet nu äter industrigröten, men inte är lika förtjust i blodkorv, leverpastej, m m så kan gröten ju vara ett bättre alternativ för den enskilda familjen än järnrik mat. Det är lätt att servera "bra, varierad kost" till ett barn, svårare att garantera att barnet äter.

Visst kan man också vara misstänksam mot tillsatser, men bara för att något är tillsatt behöver det ju inte vara onyttigt eller farligt. Det är lätt att ramsa upp långa tillsatsnamn och hävda "se så mycket tillsatser - USCH vilken onaturlig mat!"  men jag tror det är få som verkligen vet vad tillsatserna är, varför de är tillsatta och om/hur de påverkar kroppen. Du nämner stabiliseringsmedel t ex, det finns ju massor av olika stabiliseringsmedel, och om du nu vet precis vilken typ det är som finns i välling, kan du då ockå veta att det är onyttigt? Troligtvis inte. Däremot har jag full förståelse för om man som förälder vill vara helt säker på vad barnet får, och därför väljer bort livsmedel med tillsatser man inte vet något om, man ska bara inte hävda att man sitter på någon sanning om att tillsatser är farliga/onyttiga. För det är också helt okej som förälder att vara lite mer laid-back och inte ta det där med tillsatser så allvarligt, trots allt finns det ju en viss form av kontroll på vad som är tillåtet och inte tillåtet att stoppa i mat.

"Vi är kapabla att föda våra egna barn utan industritillverkade pulver" är förvisso helt sant. Däremot är det ju inte samma sak som att det är fel att ge köpegröt till barn. För man får lov att förenkla det för sig som förälder ibland! Vi är kapabla att uppfostra våra barn utan engångsblöjor också, men de flesta använder dem ändå.

Sen kan man ju diskutera rekommendationerna på BVC. Jag bor inte i Sverige, så har ingen egen erfarenhet av hur det funkar, men att presentera olika alternativ för att få i sig rätt näring torde ju vara på sin plats. Så att folk inte tror att man MÅSTE ge köpegröt och välling för att barnen ska överleva.   

Alltså: gör som du själv vill och döm inte ut andra som väljer att göra på annat sätt!    
  • ApanApansson

Jag har inte tid att svara så långt just nu men ang tillsatserna så är jag fullt medveten om vad det är för tillsatser.
    Palmoljan vet nog de flesta vad det är - Skövlar regnskog och ohälsosam för våra kroppar.
    Maltodextrin - En sockerart så bara för att det står "osockrad" betyder det alltså inte att den inte innehåller socker egentligen. Väldigt ohälsosam för kroppen och sägs även vara väldigt beroendeframkallande precis som socker.
    Vad det gäller stabiliseringsmedlet finns det såklart ofarliga sådana, men eftersom de inte skriver vad de använder oftast så räknar jag med motsatsen. Ofta så innehåller de även skummjölkspulver vilket ofta kan vara jobbigt för magen, speciellt på små barn.
    Dessutom är den baserad på mängder med "flytande mjöl" vilket inte heller är optimalt att dricka i sig.

Som jag skrev tidigare i tråden så ger man naturligtvis sitt barn den maten de äter jag säger inget om det, men det råder gröt och vällinghysteri i Sverige!. ALLA föräldrar kan knappast ha barn som vägrar äta näringsrik mat och inte kan/vill amma.

Stupid is, as stupid does!
  • ApanApansson
    frökenelisabeth skrev 2013-09-18 11:50:05 följande:

Sen kan man ju diskutera rekommendationerna på BVC. Jag bor inte i Sverige, så har ingen egen erfarenhet av hur det funkar, men att presentera olika alternativ för att få i sig rätt näring torde ju vara på sin plats. Så att folk inte tror att man MÅSTE ge köpegröt och välling för att barnen ska överleva.  
    Missade det sista du skrev.
    Men som jag sa det råder gröt och vällinghysteri här, en ordentlig dietist på BVC vore verkligen på sin plats för att lära föräldrar vilka livsmedel de ska ge sina barn för att kunna undvika "snabbmat" som pulvergröt och välling.
    Den sortens mat tycker jag är för barn som har stora problem med att äta vanlig mat (ungefär som ersättning är för bebisar som inte kan bli ammade).
    Stupid is, as stupid does!
  • enLitenEmma
    frökenelisabeth skrev 2013-09-16 15:15:28 följande:

Ni som ratar köpegröt/välling, ger ni barnen extra järn i så fall? Mellan 6 mån -1 år behöver de allra flesta barn järntillskott för att de inte får tillräckligt med den riktiga maten.

Jag tillsätter järn i gröten i form av att smula ner blodbröd
  • Mikael007
    ApanApansson skrev 2013-09-18 09:52:07 följande:
    Mikael007. Om du jämför en KRAV märkt burk med hemlagar mat lagad med kassa besprutade råvaror fulla i tillsatser är burken alltid bättre.
    Har du ens läst vad som finns i en burk? Inga tillsatser öht!!
    Det är köpevälling och köpegröt som är full i tillsatser man ska undvika om man vill komma undan onyttigheter!

Nu kan man köpa kravodlade råvaror,  laga kravodlad mat man lagar hemma, menar du då alltså inte är nyttig. I hemmalagad mat ändvänds sällan tillsattser , förutom salt peppar och utvalda kryddor tex persilja, dill etc. Öht!!! 
  • skogsvitter

Gröt och viss mängd välling är absolut vettig och näringsrik mat för barn som inte äter tex bröstmjölk eller ersättning alls, men jag är benägen att hålla med om att det råder viss hysteri. I synnerhet när det gäller välling.

Däremot tycker jag att det är helt snedvridet att SLV propagerar för att man ska ge pulverprodukter för järnbehovets skull, när det öht inte är verklighetsförankrat att ha sådana råd. Det är inte nödvändigt att tillsätta en massa extra järn bara för att man redan från början ger riktig gröt tex, i synnerhet inte om man ammar eller ger ersättning under tiden (vilket trots allt de flesta gör). Järn som tillsats i pulverprodukter är mycket, mycket svårare för kroppen att ta upp än den lilla mängd järn som finns naturligt i såväl bröstmjölk som vanlig, hemlagad mat.

Det är ett av två kostråd som jag inte alls håller med SLV om, det andra är deras vansinniga rekommendationer om lättprodukter och lightprodukter, tom till mycket små barn. Det finns ingen vetenskaplig grund för sådana påhitt, ändå står rekommendationen fast trots massiv kritik. Ja, visst har även slv en del knepigheter för sig... i det stora hela tycker jag dock att de har bra rekommendationer, men att hetsa om pulvergröt och pulvervälling och skrika järnbrist bara för bvc säger så känns inte så väldans genomtänkt.

• ApanApansson

Mikael007:
    Läste du inte att jag redan svarat på det?
    Såklart kan man köpa KRAV råvaror men nu var det argumentet att hemlagat ALLTID var bäst jag motsatte mig och skrev att jag tycker det beror på vilka råvaror eller vilken burk man köper.
    Köper du oeko paprika är det dränkt i bekämpningsmedel, lagar du med margarin är det fullt i kemikalier osv...

• skogsvitter
    ApanApansson skrev 2013-09-19 13:19:07 följande:
    Mikael007: Läste du inte att jag redan svarat på det? Såklart kan man köpa KRAV råvaror men nu var det argumentet att hemlagat ALLTID var bäst jag motsatte mig och skrev att jag tycker det beror på vilka råvaror eller vilken burk man köper. Köper du oeko paprika är det dränkt i bekämpningsmedel, lagar du med margarin är det fullt i kemikalier osv...

Du har självklart en poäng, men två fel gör ju inte ett rätt och burkmat ÄR otillräcklig rent näringsmässigt. Finns annan mat som är otillräcklig också förstås, men som de flesta bara äter ibland. börjar man prata tillsatser eller ännu värre gifter så ja, då är vi på ett helt annat plan. Gifter finns i allt, man kan minska dem men inte helt undvika dem. Tror man det så är man nog ganska naiv...
  • Anemone

Röstad "Köper alltid burkmat".

Kör med Hipp 6månaders och Nestlé 5 och 6 månadersburkar till min snart 13 månaders dotter för att det är vad som fungerar för henne att äta. Hemlagad mat har jag provat men jag får den inte tillräckligt slät och tunn så hon vill inte ens smaka. 

• 3bairns

Jag har gett mina tre barn mestadels Hipp barnmat på burk när de var små. Anledningen var att de gillade den och åt mycket av den vilket de inte gjorde av min hemlagade eller de andra märkena med fastare barnmat. Jag hade inte heller gillat att äta burkmat eller annan färdigmat varje dag men jag har ganska annorlunda smakpreferenser än små barn på flera sätt.
    Alla tre barnen äter idag bra, varierat, är nyfikna och smakar nya saker och äter bättre än de flesta av deras kompisar (med bättre menar jag fler olika saker de gillar, är beredda att smaka nytt etc).  

Svar på tråden Köper ni burkmat till ert barn?