• nenne31

Sovtips kom med alla förslag ni har innan jag går under!

Hejsan är gravid i "bara" vecka 22 (23) och har iaf 16  veckor kvar då jag ska ha ett planerat snitt.

Detta är mitt 4 e barn och jag borde veta allt känns det som haha men det vet jag inte.

De sista veckorna vet jag att de flesta upplever som jobbiga då man är otymplig tung och man har svårt att hitta rätt ställning att sova i.

Men jag är där redan nu....

Jag har en väldigt kraftig foglossning sen 12 veckor tillbaka.
    Har även en skada i mitt bäcken och en förskjutning i sista kotan i ryggen sen min senaste förlossning då den gick helt fel.
    Jag har levt med daglig smärta sen dess..och kunde inte gå den första tiden efteråt och kunde inte ligga på mage förän 3 år efter förlossningen.

Nu har ju denna skada också blivit mkt värre pga graviditeten.

Jag kan bara ligga på sidorna och även det gör ont.
    har en kudde mellan bena men det hjälper inget spec.
    Vaknar mellan 15-20 g per natt och så fort jag bar abehöver vända mig.
    Kissar väldigt mkt på nätterna också.
    Jag sover med  andra ord ur uselt.

Jag behöver min sömn och spec för att vila ut inför kommande bebis sen.

Så jag tar väldigt tacksamt emot alla förslag på sovställningar,madrasser,lakan,kuddar,apparater el vad som.
    Bara jag kan få sova bättre.

Hoppas på att höra från er...:)

• Svar på tråden Sovtips kom med alla förslag ni har innan jag går under!
  • Nyfiken gul

Har du en tunn bäddmadrass så kan du skjuta under en tunn plywoodskiva om du tycker att du behöver mer hårdhet och avlastning.

prova fler kuddar i sängen. När jag väntade mitt tredje barn hade jag ca 4 kuddar jag flyttade runt mellan benen, vid höfterna och under svank o rygg.

har du provat att sova någon annan stans än i sängen?  Bädda på golvet? byt plats med dig och något barn o sov i barnets säng? Soffan?  I en fotölj med fötterna på en fotpall?   Ibland kan man behöva kompromissa med sina möbler för att få en schysst nattsömn.

prova också olika sorters kuddar och madrasser. Lägg en extra tjock madrass i sängen ,  gör sägen mera hård eller mera mjuk.  Prova om en sån här tjock långkorv-kudde kan funka att vila bättre emot, saccosäckar , amningskuddar , fluffiga dunkuddar osv osv.

en väninna till mig byggde en hel hög med kuddar i olika former o storlekar , toppade med ett tjockt vadmalstäcke och la sig sen högst uppepå med en tunn filt ovanpå och sov som en sten.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Carniwhore

Vill du inte lägga pengar på en riktig sån lång gravidkudde så funkar det väldigt bra att rulla ihop ett täcke på långsidan. Jag sover med en sån och fyra kuddar runt mig. Sover rätt skönt.

• nenne31

Tack för tipsen :)
    Ska verkligen testa rundor :)

• daxförnästa

Jag har köpt mig en wellpur t65 bäddmadrass ifrån jysk denna veckan. 8cm tryckavlastande memoryskum. Fy fan vad bra den är!!! Vaknar inte en gång att jag har ont. Eftersom jag inte får ont så vänder jag mig inte ens nu när jag sover. Har lagt madrassen på en resårmadrass. Känns som att sova på moln. Är gravid med andra barnet i v 220o jag har också haft svårt med sömnen o foglossning.

• nenne31
    daxförnästa skrev 2013-09-15 15:11:07 följande:
    Jag har köpt mig en wellpur t65 bäddmadrass ifrån jysk denna veckan. 8cm tryckavlastande memoryskum. Fy fan vad bra den är!!! Vaknar inte en gång att jag har ont. Eftersom jag inte får ont så vänder jag mig inte ens nu när jag sover. Har lagt madrassen på en resårmadrass. Känns som att sova på moln. Är gravid med andra barnet i v 220o jag har också haft svårt med sömnen o foglossning.
    Oh kanon min Bonus mamma jobbar på Jysk ska genast be henne kolla det till mig :)
Svar på tråden Sovtips kom med alla förslag ni har innan jag går under!