• Idorf

Ni som ej ger burkar till era 6 mån-1 år , vad ger ni dom? För hemlagad mat? Ammar ni då också någon gång under dagen?

Som rubriken lyder, är nyfiken på vad bi ger era små. Hur ser era dagar ut på mat fronten, när o vad äter era, menar då de från 6 mån o upp till 1 år ca.

• Svar på tråden Ni som ej ger burkar till era 6 mån-1 år , vad ger ni dom? För hemlagad mat? Ammar ni då också någon gång under dagen?
  • Solaika

Likaro80 - vad ger du för välling o hur är flödet i nappen? Min son e 13 månader nu men jag kämpade länge med att få honom att äta välling. När han var 7 månader fick jag en portion av Nesltes fullkornsvälling med päron. O då åt han halva portionen. Allt innan hade han tvärratat. Av en slump testade jag sen en annan flaska (köpte hem päronvällingen) med högre flöde. O plötsligt satte han i sig hela portionen och blev arg när det tog slut. Så högre flöde från flaskan o annan vällingsort är mina råd till dig Det e inte alls så ovanligt att barn tycker bättre om fullkornsvälling än mild havrevälling eller vad man nu väljer att ge. Välling på tetra kan du oxå testa. Det gick ner ibland innan det släppte med päronvällingen.

• Likaro80

Solaika: tack för tipsen! Flödet ja, jag måste byta! Det går nog för trögt! Majsvälling får han förresten!

• Solaika

Ja, börja med att öka flödet Min kotte tvärvägrar majsvälling tyvärr.

• Mellanmjölkens land

Upp till ca 9 mån kämpade vi på med puréer på burk (hemmalagade totalvägrades) men sen gjorde jag oftast bara en stor matlåda som vi delade på. Lax i ugn, pastaskruvar och frysta grönsaker var en favorit. Åt vi nått som inte funkade för dottern (typ revbensspjäll) fick hon en burk med frikadeller istället.

Till frukost fick hon osötade havreringar (Frebacco), dvs samma som jag även om jag även brukar äta müsli till.

Jag ammade även fritt men det blev

Hur sambon gjorde vet jag inte men hon svalt inte ihjäl trots att han var hemma på heltid från 10 mån. Vet att hon fick urpumpad mjölk alt ersättning vid några tillfällen.

• Idorf

Jag kan också rekommendera Nestle fullkorns välling med päron, min son älskar den , jag var jätte nojjig o ge min son liksom mat, bröd, pålägg osv för alla tjatade om saltet innan 1 år. Men ni verkar ha gett era små barn mkt ändå o jag känner att inför min nästa bebis som kommer i mars vill jag liksom våga mer när de gäller maten till den... Kan jag gemål plock bitar av diverse mat, frukt, grönsaker även om den bara är 6-7 mån ?

• drmcstuffin

Min tjej har just fyllt ett år. Hon äter i stort sett samma mat som vi utan salt. Burkmat är ingen favorit finns hemma om vi vet med oss att vi ska bort. Hon äter bättre när hon får hemkokt mat.

Frukost: gröt, välling eller turkisk yoghurt med bär/frukt. Dricker vatten/mjölk/sempers dryck

Lunch: hemkokt mat kycklinglever, fisk, köttfärs med potatis/makaroner/ris grönsaker så som ärtor, kokta wokgrönsaker, morötter, zucchini. Dricker mjölk/vatten

Middag: som ovan

Gröt/välling innan sänggående 19.30-20 tiden

Mellanmål blir ibland inget hon är jätteintresserad av..oftast blir det att hon leker mest..

• Idorf

Äter era barn eran mattast de innehar Spånga tänder, någon enstaka fram bara? Vet att jag var så nojjig att de skulle sättas i halsen osv om de fick vår nat som bara var noga skuret, tyckte de var säkrare omosa burkmaten till våran även om maten till han kändes trist o onödig om vi ändå åt mat som han kunde äta.

• Idorf

Och ni som matar era barn som e runt 8 mån bara , ger ni vanlig mat eller pålägg fast de innehåller salt,vet att jag var feg även på den biten då bvctjata om, Inge salt mat o de finns å ju salt i vanlig köp mat och då var burk mat ett säkertkort tyckte jag hurgör ni? Tänkte Oman ger falukorvs makaroner,leverpastej på macka osv då finns de ju salt i de jag köpt men de kanske blir en sån liten mängd?

• Jill 79

Salt i livsmedel är ok, förutom kanske salt sill och dylikt. Men jag har givit samma mat som oss vuxna med salt och kryddor. Men vi brukar inte överdriva med salt i vanliga fall heller. Nu har jag dn ettårig som äter allt. Lite skillnad mot barn ett som fick smaklösa burkar. Han fick man truga i maten.

• hangonasec

min dotter blir 7 månader nästa vecka, hon helammades till 6 mån. hon Blw:as och får samma mat som vi. finns inget hon inte kan äta och hon har inga tänder än!

• nozpa

Min 7 månaders äter samma som oss. Fast inte en blodig biff och salt då. Men hon äter "vanlig" mat. Smörgås, gröt, frukt, grönsaker, smörgåsrån, riskaka. Hon får ersättning ca 4 ggr/dag. Mer om hon vill såklart.

• nozpa

Ingen av mina 2 barn har satt i halsen. Låt dom småplocka. Dom är duktiga på att känna av rätt stl på det dom kan äta.
    Skippa vissa saker så som vindruvor (om du inte skalar o delar då) och äppelbitar. Vänta med sådant.  

• Bonanza

Vi körde enligt BLW och gav helt enkelt samma mat som vi åt, fast inte salt då. Typ pannkaka, kycklingfilé, spagetti med sås, broccoli som var kokt, pizza osv osv. Hon åt helt själv från sex månaders ålder. Perfekt! Inget mos, inte bök, inget krångel.

Svar på tråden Ni som ej ger burkar till era 6 mån-1 år , vad ger ni dom? För hemlagad mat? Ammar ni då också någon gång under dagen?