• Kuben

Ni som har gjort/ska göra kubtest - hur resonerar ni?

Hej,

Jag är 39 år och har tid för KUB-test om några veckor. Är enligt mig inne i 13+2 enligt mina beräkningar. (sent?)

Blev underrättad av BM att man kan gå vidare om man har en sannolikhet på 1:200 eller sämre värden... Men nu funderar jag över MF-risken.    Den är ju ganska hög.

Jag känner att vi borde ha ett mer färdigt tänk innan vi går dit, liksom har bestämt oss om värdena ser ut på ett visst sätt.... men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Hur resonerade ni? Var satte ni gränsen för när ni skulle gå vidare med fostervattens- eller moderkaksprov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 21:17
    Satte ni gränsen för 1:200 som vissa sjukhus har för att gå vidare med FVP eller MKP?

Väljer man sedan hur man går vidare (om man väljer det) eller är det självklart hur man går vidare? NÄR gör man i så fall nästa prov och vad är det för risker förenat med dessa prover???

Hjälp en stackars förvirrad!

• Svar på tråden Ni som har gjort/ska göra kubtest - hur resonerar ni?
  • långstrump

Vi gjorde endast KUB för att vi ville ha koll på om barnet kommer födas med kromosomavvikelser eller ej. Det visade att vi ej ligger ett sannolikt område för att få ett barn med ex. downs så vet inte om vi hade gjort något annat test om värderna had varit annorlunda. Vi ville veta för att vara förberedda inför barnets ankomst då man tidigt kan söka habiliteringshjälp från kommunen i så fall. Men jag tänkte redan innan KUB att jag nog inte ville göra tester som var förenade med missfallsrisk.

• Queenie70

Jag resonerade så att om jag fick dåliga siffror, så skulle jag gå vidare med fostervattensprov och om det hade visat att det var "fel" på barnet hade jag gjort abort. Av helt egoistiska skäl.

• Kuben

Hm, vad är då "skitdåliga" siffror för er? Är det sämre än 1:200...

• Youseph

Vi gjorde kub-test med vårt andra barn mest för att vi ville vara förberedda om något var fel på barnet.
    Nu var det inget fel och vi har en frisk liten 8-mån här hemma :)

• Pysan1

Vi gjorde mest KUB för intresset av att se barnet. Våra tankar var lite att vi ville ha lite mer "kött på benen" om det visade sig att vi fick "dåliga" siffror. Sen gällande fostervattensprov etc så sa vi att vi inte ville göra det då dels jag inte tycker om nålar & risken för mf. Sen sa bm till att att vi inte kan göra sådant prov förrän i ca v. 15 & sen får vi vänta endel på provsvar så för de som vill göra abort sker detta inte förrän runt ca v 18. 

• Flickan och kråkan

Jag gjorde KUB med de första två barnen (var då 32 respektive 34 år). Hade jag fått resultat som var sådana att jag erbjudits FVP så hade jag gjort det. Nu med tredje barnet så var jag 37 år och min ålder skulle enbart det göra att jag troligtvis fick halvdåliga siffror på KUB och det hade bara skapat oro så vi valde att gå direkt på FVP. Ja, det finns en risk med FVP, men idag ligger den på 1/800 alltså nästan nere på en promille. Det är inte hög missfallsrisk med tanke på att missfallsrisken utan ingrepp efter v.12 och genom hela graviditeten ligger på 3%. 

• Mashenjka

Gjorde KUB med första barnet, 36 år då, fick dåliga siffror och fick göra fvp i v 17. I v 22 fick vi veta att allt var ok. Med andra barnet gick vi direkt till fvp och samma sak där, ett svar i v 22. Denna gången är jag 41 år och bad om mkp då den görs tidigare men fick ej gå till mkp direkt utan att ha fått dåliga siffror på KUB. Så nu blir det KUB fast ofrivilligt och om det blir dåliga siffror får vi remiss till mkp annars får vi snällt vänta på fvp i v 15 .

Svar på tråden Ni som har gjort/ska göra kubtest - hur resonerar ni?