• Lucca 13

Bästa bärredskapet vid ryggont?

Hej,

Jag vill bära min 2,5mån son så mycket som möjligt men jag får så sjukt ont i ryggen!!   Efter ca en timma får jag så ont att det känns som att jag ska svimma!!

Har en Stokke med hel ryggplatta som jag hört ska vara bra vid ont i ryggen men fungerar inte för mej! 

Finns det någon annan bra sele/sjal för mej eller borde jag inte bära :(  

Sonen väger nästan 6kilo, själv är jag 174cm och normalbyggd 

Tacksam för alla tips!  

• Svar på tråden Bästa bärredskapet vid ryggont?
  • Nordanvinden08

Jag kan varmt rekommendera ergobaby. Hade babybjörnen med ryggplatta först men hade jätteont. Med ergon kan jag bära mkt längre. Kostar lite men är väl värd pengarna. Innan jag köpte ergob använde jag även bärsjal hemma vilket var kanon. Men tyckte det var jobbigt ute då den är såååååå lång när man ska sätta på sig den.(hamnar på backen..)
    Har själv jättedålig rygg och måste träna den dagligen för att hålla den "ok"...
    Önskar att jag kostat på mig ergon redan vid mitt första barn...

• Flickan och kråkan

Allra bäst avlastningen ger en vävd långsjal, annars är ergonomiska bärselar inte så dumma heller - inte babybjörn och stokke. Skaffar du en ergonomisk bärsele är det dock viktigt att du skaffar en som passar din kroppsbyggnad. Jag är t.ex för kort för ergon (som annars är en jöttebra bärsele). Det finns många olika ergonomiska bärselar.

• molnfridag

Jag får otroligt ont i ryggen hur fort som helst. Skaffade mig en ergo baby som är jättebra OM jag sätter på den rätt. Vilket jag tror gäller för alla ergonomiska selar.
    Jag satte den för långt ner på höften i början och fick ont med en gång. Sen började jag sätta den myyycket högre typ ovanför höftbenen så jag verkligen bär med höften och inget annat. Sätter jag den så så kan jag bära i timmar.

Så tänk på att prova dig fram och rata inte en ergonomisk sele innan du testat att sätta den på olika sätt. Prova gärna i butik.

Svar på tråden Bästa bärredskapet vid ryggont?