• Anonym (Orolig)

Vara hemma Utan ersättning?

Jag är nu sjukskriven och om försäkringskassan inte godkänner det kan jag då vara hemma utan sjukpenning utan att det påverkar min SGI? Jag har 3 månader kvar till BF och eftersom man har rätt att gå ner i tid eller helt sluta arbeta 6 månader innan borde väl detta fungera,eller har jag fel?

• Svar på tråden Vara hemma Utan ersättning?
  • Anonym (Orolig)

Jag vet inte om du förstod mig riktigt. Ja jag vet att man kan vara hemma helt eller gå ner i tid 6 månader innan,men nu är jag ju sjukskriven och väntar på ett beslut från försäkringskassan och om det inte godkänns kan jag ändå vara sjukskriven fast strunta i att få sjukpenning? Alltså inte ta tjänstledigt utan bara fortsätta min sjukskrivning som läkaren skrivit papper på och vara sjukskriven utan sjukpenning ?Eller måste jag gå och arbeta direkt efter ett negativt beslut från er? Min SGI borde ju inte påverkas eftersom att man kan sluta jobba eller gå ner i tid 6 månader innan BF??

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan vara sjukskriven utan att ansöka om ersättning från Försäkringskassan. Du behöver eventuellt fråga din arbetsgivare om de har någon synpunkt på det.

Om du har arbetat sex månader eller mer utan något avbrott,  som till exempel föräldraledighet, kan du arbeta mindre eller sluta arbeta inom sex månader före beräknade förlossningen utan att sänka din SGI.

Hälsningar Ellen,

handläggare

• Anonym (Orolig)

Ok! Men jag behöver väl inte säga till arbetsgivaren att sjukskrivningen inte godkändes,det är ju inte hon som betalar något ändå?Jag har ju på papper att jag är sjuk enligt läkaren,det borde räcka??Jag skickar bara en kopia på läkarintyget till arbetsgivaren sen är jag hemma sålänge sjukskrivningen är.

• Försäkringskassan

Hej igen!

Du behöver höra med din arbetsgivare om de har synpunkter på detta. Det är inget vi på Försäkringskassan kan svara på.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Vara hemma Utan ersättning?