• Anonym (undrande)

Hemma utan rätt till ersättning - vad händer med SGI?

Hej!

Har samma fråga som föregående frågeställare: Om man blir sjukskriven (av läkare) mer än 14 dagar och försäkringskassans läkare sedan inte godkänner sjukskrivningen (har hört att det kan hända pga olika bedömningar av samma sjukdom/symptom) vad händer då om man varit hemma (sjuk) under tiden som FK handlagt ärendet?

Förutom att man blir utan inkomst (med allt vad det innebär av låna pengar från föräldrar eller dy), riskerar man dessutom att förlora sin SGI eftersom man har ”avbrott” (varken jobbar eller är föräldraledig)? Jag har inget pågående ärende enligt ovan utan undrar vad som händer om jag skulle bli sjukskriven eftersom min SGI grundar sig på lönenivån innan förra graviditeten (har inte jobbat heltid sedan dess, knapp två år, utan varit hemma med lillan mellan 100-25% och skyddat SGI med FP)?

Fick veta av en handläggare att detta med att SGI inte påverkas om man går hem 6 mån före BF bara gäller om man jobbat heltid 6 mån före graviditet, jag har som sagt inte jobbat heltid sen före förra graviditeten (då jag gick hem på deltid, 25%, utan ersättning sista två månaderna pga div stressrelaterade graviditetsbesvärbesvär som gav sig när jag arbetsbördan minskade) om jag skulle tvingas till något liknande denna gång men får läkarintyg riskerar jag då ändå att nolla min SGI om FK gör annan bedömning?

Har hört div skräckhistorier om folk som inte fått FP på SGI-nivå eftersom de på grund av ex bostadsförsäljningar blivit återbetalningsskyldiga för CSN och helt plötsligt inte räknats som studenter (trots dokumenterade heltidsstudier) och annat konstigt så man blir ju lite nervös. Skulle därför vilja veta exakt vad som gäller.

/Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hemma utan rätt till ersättning - vad händer med SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du skyddar din SGI genom att ta ut föräldrapenning motsvarande tid du har gått ned i tid behöver du fortsätta att skydda din SGI fram till barnets födelse.

Har du blivit sjuk och sjukanmäler dig har du ett SGI skydd under tiden Försäkringskassan utreder ditt ärende. Om du får ett avslag på din ansökan behöver du skydda din SGI från och med den dagen du har tagit del av beslutet.

Hälsningar Ellen,

handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen,

Ett förtydligande till mitt tidigare svar.

Om du sex månader innan barnets beräknade födelse har ett SGI-skydd där du tar ut föräldrapenning motsvarande tid du har gått ner i tjänst behöver du fortsätta att skydda din SGI fram till barnets födelse.

Om du har arbetat enligt din ordinarie arbetstid (som du har fastställd i SGIn) sex månader eller mer  utan något avbrott, som till exempel föräldraledighet, kan du arbeta mindre eller sluta arbeta inom sex månader före beräknade förlossningen utan att sänka din SGI. 

Hälsningar Ellen,
    Handläggare 

• Anonym (undrande)

Tack för tydligt svar ang vad som händer om man skulle få avslag, skönt att veta att man kan känna sig lugn över att gå hem om man skulle bli sjukskriven och inte behöva oroa sig.

Svar på tråden Hemma utan rätt till ersättning - vad händer med SGI?