• Anonym (Svartis bonus)

Svartsjuk på bonus. Hjälp mig att ta mig ur det!

Jag har sedan en tid tillbaka en relation med en man som har barn sedan tidigare. Det är en fantastiskt fin flicka som jag fått god och fin kontakt med och som jag tycker väldigt mycket om. Det verkar som om vi, i alla fall hittills, har lyckats hålla en god och sund relation för flickan verkar må bra och vi är avslappnade och familjära tillsammans. Att leva tillsammans med en man som har barn sedan tidigare är bland det svåraste jag gjort, men samtidigt det absolut roligaste. Jag lär mig nya saker varje dag av bonusflickan och jag skulle inte vilja ändra på något.

Förutom att jag nu på sistone börjat bli svartsjuk på henne. Jag har liksom insett att jag aldrig blir nummer ett för min sambo. Hon kommer alltid att gå före och det tär på något märkligt vis på mig.

Samtidigt är det ju så, att jag skulle aldrig inlett en relation med mannen i fråga om han inte tagit sitt ansvar för barnet. Samtidigt är jag ju faktiskt väldigt glad i henne och glad över att få vara en del i hennes liv och över att hon är en del i mitt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den här känslan. Jag vill inte på något vis att det ska märkas för någon. Det tror jag heller inte att det gör. Jag är tyst och håller det inom mig istället. För det är så fåniga saker. Som att en fotbollsträning går före en promenad med mig, eller att ett samtal måste avbrytas för lämning i skolan. Det är inga stora saker, jag vet det, men det är en känsla inom mig.

Jag älskar min sambo något oerhört och jag är som sagt väldigt glad och harmonisk i den familjebildning vi har. Hur ska jag bli av med de här känslorna? Hur har ni andra gjort? Jag vill ju fortsätta leva tillsammans med både sambon och hans dotter och jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för oss alla tre!

• Svar på tråden Svartsjuk på bonus. Hjälp mig att ta mig ur det!
  • sextiotalist

Ja tror tänket nr 1, nr 2 är orsaken till det hela.
    För älskar din kille dig så är du lika mycket nr 1 som hans dotter, men på olika sätt.

En vettig person graderar inte sina nära och kära på det sättet. En person som gjorde det skulle inte jag vilja ha en relation till.

Tänk så här, den här flickan har sin plats i sin pappas hjärta, du kommer, om förhållandet stärks och ni kommer ha en fortsatt kärleksrelation, få en annan plats i hans hjärta. Era platser ska inte konkurrera, utan ska fungera ihop.

Sedan har man ett föräldraransvar och ett barn har mer behov av föräldrarstöd, men det är inte samma sak som att vara etta hela tiden       

• Anonym (.)

Jag förstår dina känslor. Man vill vara nummer ett.

Det du bör försöka skilja på är barn/vuxen-biten. Du ÄR nummer ett för honom. Bland alla vuxna har han valt dig till livskamrat. Det är dig han vill dela livet med. Kärleken till ett barn är annorlunda. Det ena utesluter inte det andra. Hans dotter är nummer ett på sitt vis, och du på ett annat vis.

Kanske planerar ni barn ihop i framtiden? Då kommer du att känna att ditt barn är nummer ett för dig, men samtidigt kommer mannen att vara nummer ett på det vuxna planet. Att ha vuxet utbyte av någon man älskar är lika behövligt som att umgås med barnet man älskar. Bägge bitar behövs i livspusslet. Du behövs, och utan dig skulle hans pussel vara ofullständigt.

Det är inte en konkurrenssituation, utan du och dottern är bundna till samma man, ni älskar honom båda, och ni är bägge lika viktiga för att han skall må bra. På olika plan, där ni inte kan ersätta varandra. Du kan inte vara hans barn, och hon kan inte vara hans livskamrat.

Ni verkar ha det fint ihop alla tre. Njut av att vara du :)

• Anonym (Svartis bonus)

Ja, problemet är nog egentligen att jag tänker för mycket. Det är klart att min sambo vill ha mig eftersom han ändå valt just mig. Samtidigt tror jag att rädslan för att mina känslor ska "synas" utåt gör att jag känner dem ännu starkare. Det blir lite som den där rosa elefanten som man inte ska tänka på...

• Eterisk

Behöver inte du ibland göra saker som då går före din och din sambos kontakt? Svarar du inte i telefonen när den ringer? Avbryter aldrig ett samtal med karln för att ett tv-program du vill börjar? Träffar ingen kompis i stället för att umgås med mannen? Går inte på bio för att se en film han inte är intresserad av? Han har din odelade uppmärksamhet hela tiden?

Jag begriper inte hur sådana där känslor uppstår. Var kommer de ifrån? Vad handlar de om? Varför är det viktigt att ha en tätposition hela tiden? Jag skulle tycka att det var jobbigt om min man hade så sort fokus på mig att han inte också kunde göra andra saker med andra människor.

Tycker du inte att det är mysigt att han bryr sig om sin dotter? Själv njuter jag av att höra min man prata med sina barn. Jag tycker att det är härligt för dem, för honom och för oss alla att de har en relation som tillåtit dem att växa upp till trygga generösa unga vuxna. Hos dem finns inte ett uns svartsjuka, inte hos mig heller. Det har alltid känts självklart att unna varandra goda saker, goda nära varma relationer och allt annat som gör livet rikt. 

• Anonym (Svartis bonus)
    Eterisk skrev 2013-09-16 11:17:38 följande:
    Behöver inte du ibland göra saker som då går före din och din sambos kontakt? Svarar du inte i telefonen när den ringer? Avbryter aldrig ett samtal med karln för att ett tv-program du vill börjar? Träffar ingen kompis i stället för att umgås med mannen? Går inte på bio för att se en film han inte är intresserad av? Han har din odelade uppmärksamhet hela tiden?

Jag begriper inte hur sådana där känslor uppstår. Var kommer de ifrån? Vad handlar de om? Varför är det viktigt att ha en tätposition hela tiden? Jag skulle tycka att det var jobbigt om min man hade så sort fokus på mig att han inte också kunde göra andra saker med andra människor.

Tycker du inte att det är mysigt att han bryr sig om sin dotter? Själv njuter jag av att höra min man prata med sina barn. Jag tycker att det är härligt för dem, för honom och för oss alla att de har en relation som tillåtit dem att växa upp till trygga generösa unga vuxna. Hos dem finns inte ett uns svartsjuka, inte hos mig heller. Det har alltid känts självklart att unna varandra goda saker, goda nära varma relationer och allt annat som gör livet rikt. 
    Det är ju det som är grejen. Hade min sambo INTE brytt sig om sin dotter har aldrig inlett en relation med honom. Det är en självklarhet för mig att han faktiskt är engagerad och bryr sig, precis lika mycket som om han hade levt med mamman. Jag är jätteglad över att han tar ansvar, vare sig det är pappavecka eller inte. Det handlar inte om att jag inte vill unna honom eller att jag inte vill ha min bonusflicka i mitt liv. För det vill jag. Det handlar om oresonliga känslor som jag vill jobba bort.

Jag vet att den där lilla spindel inte kommer att äta upp mig. Ändå skriker jag högt när den kryper fram, varenda gång. Det är inte resonligt. Jag har inte bestämt mig för att vara rädd för spindeln eller svartsjuk på flickan. Du förstår, därför vill jag jobba bort det!
  • sextiotalist
    Anonym (Svartis bonus) skrev 2013-09-16 11:23:20 följande:
    Det är ju det som är grejen. Hade min sambo INTE brytt sig om sin dotter har aldrig inlett en relation med honom. Det är en självklarhet för mig att han faktiskt är engagerad och bryr sig, precis lika mycket som om han hade levt med mamman. Jag är jätteglad över att han tar ansvar, vare sig det är pappavecka eller inte. Det handlar inte om att jag inte vill unna honom eller att jag inte vill ha min bonusflicka i mitt liv. För det vill jag. Det handlar om oresonliga känslor som jag vill jobba bort.

Jag vet att den där lilla spindel inte kommer att äta upp mig. Ändå skriker jag högt när den kryper fram, varenda gång. Det är inte resonligt. Jag har inte bestämt mig för att vara rädd för spindeln eller svartsjuk på flickan. Du förstår, därför vill jag jobba bort det!
    När den där elaka dumma spindeln vill komma fram, så kör du mantrat "vi är nr 1 båda två, men på olika sätt" om och om igen så backar nog spindeln tillbaka och blir mindre och mindre för varje gång, sedan är den bara borta en dag
  • Eterisk
    Anonym (Svartis bonus) skrev 2013-09-16 11:23:20 följande:

Men vad handlar det om? Du gillar att han tar ansvar men du blir svartsjuk på att han älskar henne? Älskar du honom mindre för att du en dag gör något med en annan person som du också tycker om att vara med och som kanske behöver dig?

Jag tycker det låter bra att du inte vill vara rädd för spindeln, det är förmodligen klokt att lära känna den och förstå varifrån den kommer innan du lyfter ut den. Jag tror att risken annars finns att den återkommer. Jag är övertygad om att alla känslor går att resonera med och kring. 
  • Anonym (.)
    Eterisk skrev 2013-09-16 11:30:15 följande:
    Jag tycker det låter bra att du inte vill vara rädd för spindeln, det är förmodligen klokt att lära känna den och förstå varifrån den kommer innan du lyfter ut den. Jag tror att risken annars finns att den återkommer. Jag är övertygad om att alla känslor går att resonera med och kring. 
    Jag tror också att det är viktigt att låta den komma fram. Inte som något otillåtet utan att du känner efter, konstaterar att "nu känner jag så igen" men att du sedan lägger tanken åt sidan.
    Du verkar ju inte vända känslorna mot styvdottern, och då kan du kanske vara hjälpt just av att "legalisera" känslan. Sätt ord på den för dig själv, men lägg sedan undan den till nästa gång. Det blir ofta en mindre sak då. Man har rätt till sina känslor. Man kan inte känna "fel". Man känner. Sedan låter man bli att agera på känslorna och då är det ok.
  • Anonym (svartis)

Hej,

Jag känner igen det där med att vara svartsjuk på bonusbarnet. Jag lever med tre barn, varav ett är mitt.
    Min bonusdotter och jag går inte ihop och jag inser att jag känner mig bortvald, när min sambo självklart väljer att lämna mig, när vi äntligen fått chansen att dricka en kopp te på kvällen och hon ropar. 

Jag tror att känslan till viss del bottnar i att jag blir som ett bihang till min sambos liv, i form av att hans insats i vår relation/vårt gemensamma barn inte är lika stor som min, och aldrig kan bli, eftersom han har ytterligare två som kräer uppmärksmhet.

Ingen logisk känsla, men lättare att hantera när man har identifierat den.  

Svar på tråden Svartsjuk på bonus. Hjälp mig att ta mig ur det!