• Navsegda

Hur "pratar" ni med era barn?

Tittade runt lite här på Familjeliv då jag inte gjort det tidigare och så ser jag hur de "rekomenderar" att man pratar med sina barn.. några exempel:

Ditt barn gungar högt
    Du säger: "Vad modig du är som gungar så högt!" Säg istället: "Jag blir alldeles varm av att se hur lycklig du är!"
    Ditt barn slukar maten
    Du säger: "Vad duktig du är som äter upp allt!" Säg istället: "Åh, vad jag njuter av att se dig äta med så god aptit."
    Ditt barn har alla rätt på matteprovet
    Du säger: "Alla rätt! Vad bra du är på att räkna!" Säg istället: "Grattis! Det måste vara en härlig känsla. Hur känns det att få alla rätt?"  

"Nu verkar du lite trött lilla vän, så jag vaggar dig lite mjukt till sömns så ses vi igen när du tagit en liten tupplur".

Så... min fundering är
    Pratar man i huvud taget så här? Hur pratar ni? 

För min del känns det riktigt konstigt att prata på detta sätt, som om man måste lägga om hela sitt vokabulär. Ingen jag känner pratar så här, hur är det med er där ute i etern?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 14:11
    Jag märkte att många inte förstod vad jag menade så jag ska försöka förklara..
    Jag menar Orden som de använder, inte uppfostrandet.

Pratar ni alla som Ernst Kirchsteiger när ni pratar med barnen? "Jag blir alldeles varm av att se hur lycklig du är." "Jag njuter av att se dig äta."

• Svar på tråden Hur "pratar" ni med era barn?
  • Natulcien
    vampyria2 skrev 2013-09-16 11:39:14 följande:
    Jag har så svårt att förstå varför det skulle vara fel att säga att ungarna är duktiga, det farliga blir väl om det är det enda som räknas?
    Jag är själv uppvuxen som en väldigt duktig flicka. Och den rävsaxen har jag ägnat en stor del av mitt vuxna liv åt att ta mig ur...
    Så jag avskyr när folk kallar barn för duktiga. Det ger mig obehagsrysningar...
  • siolina
    Natulcien skrev 2013-09-16 12:17:48 följande:
    Alla de "dåliga" exemplen berömmer ju bara barnets prestation, d.v.s. att barnet är modigt/duktigt/bra, vilket ju inte är så lyckat att tjata om hela tiden, eftersom det kan leda till prestationsångest och kass självkänsla.

Men om du istället bara bekräftar barnet och dess känslor så har barnet förhoppningsvis större chans att skaffa sig en bra självkänsla.

Så inte behöver du ändra ditt vokabulär. Du kan använda dina egna ord. Men du kan ju tänka på vad du säger, så att det inte bara blir en massa prestationsbedömingar.

Men nej, jag skulle inte heller säga t.ex. "Jag blir alldeles varm av att se hur lycklig du är!", jag skulle bara säga något i stil med: "Oj, vad högt du gungar! Killar det i magen?" Då har man sett och bekräftat barnet, utan att bedöma barnet.
    Jag tycker nyckeln är att behandla barn som man behandlar vuxna. Inte fullt ut, naturligtvis, men lika lite som jag skulle ägna mig åt att bedöma vuxnas prestationer hela tiden gör jag det med mitt barn. Men jag säger heller inte att jag blir varm och lycklig av att se när vuxna äter. Kanske säger jag "vad kul att du tyckte om det!" om jag har lagat maten.
    Om jag märker att mitt barn är upprymt över sin egen förmåga är jag beredd att bekräfta det, men en annan gång är hon upprymd av känslan och då bekräftar jag det.
  • mclo

Pratar med sonen som med en vuxen, men med få ord i meningarna, inget skämt inblandat och berömmer han för det han gör .

• Natulcien
    siolina skrev 2013-09-16 12:26:49 följande:
    Jag tycker nyckeln är att behandla barn som man behandlar vuxna. Inte fullt ut, naturligtvis, men lika lite som jag skulle ägna mig åt att bedöma vuxnas prestationer hela tiden gör jag det med mitt barn. Men jag säger heller inte att jag blir varm och lycklig av att se när vuxna äter. Kanske säger jag "vad kul att du tyckte om det!" om jag har lagat maten.
    Om jag märker att mitt barn är upprymt över sin egen förmåga är jag beredd att bekräfta det, men en annan gång är hon upprymd av känslan och då bekräftar jag det.
    Precis. Glad
  • Bling1975

Jag försöker tänka på att allt inte ska vara en mätbar prestation och att inte kommentera min dotters utseende för mycket.

Jag frågar ofta henne mer och lägger fokus på känslorna. Som kittel i magen när man gungar, kul att maten smakar gott osv. Hur jag skulle säga om hon verkligen hade pluggat stenhårt för ett prov och fått alla rätt vet jag inte. Det är så länge kvar tills dess. Där är jag mer kluven. Jag vill uppmuntra henne till att satsa på skolan men jag vill inte att hon någonsin ska känna att hennes värde finns i betyget på ett papper.

• blubbblubb

Det handlar väl om att inte berömma en prestation som barnet inte tolkar som en prestation. En stolt barn över en prestation, skall ju naturligtvis berömmas för prestationen och kanske för arbetat bakom (läst alla läxor ordentligt). Det kan ju gälla även i matsituationer (provat något nytt) eller i gungsituation (kan göra fart själv, vågar gunga högt för första gångerna). Och om man använder ordet duktig, modig eller någon annan formulering tror jag inte spelar så stor roll om det handlar om att dela glädje över en insats.

Däremot är det väl mindre lyckat att berömma hög gungning eller uppätning av mat om inte barnet har fokus på just det. Mat-äting ska man försöka kommentera så lite som möjligt och gungan kan man väl kommentera som vilken favoritaktivitetet som helst.      

• stickkontakt

Exemplen är onekligen väldigt överdrivna. Framför allt "Åh, vad jag njuter av att se dig äta med så god aptit.", det låter ju inte klokt. Jag har en 2,5-årig dotter och jag försöker tänka på att inte kalla henne duktig hela tiden, även om jag tycker att hon är det. I exemplen i TS skulle jag nog säga:

1: Å, vad högt du gungar! Är det roligt att gunga högt?

2: Vad bra att du gillade maten. Nu när du åt så mycket kommer du orka busa och leka riktigt mycket resten av dagen!

3: Bra jobbat, vad roligt att det gick så bra! Grattis!

Jag försöker också att låta bli att säga att hon är fin i håret och att hon är söt i den klänningen och sådant. Har hon klätt på sig själv och kommer och visar så säger jag hellre något i stil med "åh vilken fin klänning, den är så färggrann, tycker du också att randigt är fint?" än "åh vilken fin klänning, vad söt du är i den".

• Litet My

Jag säger till mina barn både att de är duktiga, fina och snälla mm, stoooort tabu på FL.

• hejblåbär

Jag säger att min son är duktig hela tiden. Duktig, fin, kreativ, modig, smart. Kärt barn har många adjektiv? Nej men alvarligt, jag ser inte varför jag inte skulle säga så. Skulle aldrig prata som i TS, det låter helt galet. =) Dessutom blandar vi svenska och engelska hela tiden här hemma så jag skulle inte orka hålla på och tänka mer på hur jag ska uttrycka saker, det räcker med att försöka prata rätt språk hela tiden!

• Natulcien
    Navsegda skrev 2013-09-16 11:02:08 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 14:11
    Jag märkte att många inte förstod vad jag menade så jag ska försöka förklara..
    Jag menar Orden som de använder, inte uppfostrandet.

Pratar ni alla som Ernst Kirchsteiger när ni pratar med barnen? "Jag blir alldeles varm av att se hur lycklig du är." "Jag njuter av att se dig äta."
    Nej, så mycket Ernst kör vi inte här hemma... Men, som sagt, vi bekräftar mer än berömmer.
    Var har du hittat exemplen...det är ju onekligen ett ganska komiskt sätt att uttrycka sig...?
  • siolina
    Bling1975 skrev 2013-09-16 13:43:07 följande:
    Jag försöker tänka på att allt inte ska vara en mätbar prestation och att inte kommentera min dotters utseende för mycket.

Jag frågar ofta henne mer och lägger fokus på känslorna. Som kittel i magen när man gungar, kul att maten smakar gott osv. Hur jag skulle säga om hon verkligen hade pluggat stenhårt för ett prov och fått alla rätt vet jag inte. Det är så länge kvar tills dess. Där är jag mer kluven. Jag vill uppmuntra henne till att satsa på skolan men jag vill inte att hon någonsin ska känna att hennes värde finns i betyget på ett papper.
    Men även om inte hennes värde sitter där så sitter det ändå ett värde i det pappret, tycker jag.
    Prestationer har absolut ett värde. Faran anser jag ligger i att allt översätts till och mäts som prestationer.
    Mitt barn gläds ju åt sina egna prestationer, förut kunde hon inte klättra upp på den klätterställningen och nu kan hon det. "Vad häftigt!" säger jag. För jag vet ungefär hur det känns och då känns det fånig att fråga.
  • Veritaslux

Jag tycker att hela grejen med att inte fastna i prestationsfällan missuppfattats. Det handlar ju inte om att man inte får bekräfta prestation alls, utan att det kan vara vettigt att inte bara bekräfta prestation utan också känslor. Eller viljan och önskan att bli sedd. På så sätt bygger man självkänsla. Men man bygger också självförtroende genom att få bekräftat när man är bra på något. Det blir liksom fånigt när en del tror att man inte "får" säga att någon är duktig/modig/har målat fint etc när man faktiskt tycker det. 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • siolina
    Veritaslux skrev 2013-09-23 18:48:48 följande:
    Jag tycker att hela grejen med att inte fastna i prestationsfällan missuppfattats. Det handlar ju inte om att man inte får bekräfta prestation alls, utan att det kan vara vettigt att inte bara bekräfta prestation utan också känslor. Eller viljan och önskan att bli sedd. På så sätt bygger man självkänsla. Men man bygger också självförtroende genom att få bekräftat när man är bra på något. Det blir liksom fånigt när en del tror att man inte "får" säga att någon är duktig/modig/har målat fint etc när man faktiskt tycker det. 
    Håller med, det kan gå överstyr. Utveckling är en förutsättning för vår överlevnad, det är klart att man blir glad när man lär sig nya saker och den glädjen är lika värdefull att bli bekräftad i som det magkittlande glädjen i att gunga t ex. Att se det är inte nödvändigtvis det samma som att översätta allt ett barn gör till prestationer..

Svar på tråden Hur "pratar" ni med era barn?