• happyhippo

fler som är hemma med "äldre" barn?

Hej en liten efterlysning bara efter andra föräldrar som är hemma med sina små. Bor i nacka (utanför Stockholm) med min fina lilla familj och är som sagt hemma med vår son som fyller 2 i mitten av oktober. Och väntar även syskon i januari. tanken är att vara hemma tills den yngsta är 3 (även om sonen antagligen börjar på förskolan några timmar i veckan nästa höst). Då de vi "lekt" med om dagarna nu börjat inskolningen av sina barn på förskolan så ses vi inte lika ofta och det börjat bli lite ensamt, men kanske finns det fler där ute? :)

• Svar på tråden fler som är hemma med "äldre" barn?
  • MammaMia93

Nu bor ju inte vi i Stockholm, men jag är hemma med sonen som fyller 2 i december.. Nästa år planerar vi att starta syskonverkstad

Elliot 30 December 2011
  • ump

Bor inte heller i närheten men är hemma med snart treårig dotter. Sexåringen har precis börjat sexårs men har innan varit hemma hos oss på dagarna. Lillasyster blir hemmat tills hon är minst 5 år

• happyhippo

Kul å höra att det finns fler .... För jag har kommit till en liten svacka, där det känns deppigt och som sagt ensamt att vara hemma. Har alltid känt mig stark i viljan och tron på att vara hemma med barn är det bästa å finaste kan kan ge sina barn. Men nu när alla vänner börjat jobba å gå på förskolan å ekonomin gör sig påmind i och med att föräldradagarna snart tar slut så kan man ju inte annat än sura lite över att "samhället" gör det så svårt för oss som vill ha ett val! :(

• Angelica 384

Hej! Jag är hemma med mina två söner som är 5 månader och den äldsta fyllde två i juni :) Vi bor i Årsta och här finns det inte heller några barn hemma i min äldsta pojkes ålder.. Vad gör ni om dagarna?

• happyhippo
    Angelica 384 skrev 2013-10-09 21:34:17 följande:
    Hej! Jag är hemma med mina två söner som är 5 månader och den äldsta fyllde två i juni :) Vi bor i Årsta och här finns det inte heller några barn hemma i min äldsta pojkes ålder.. Vad gör ni om dagarna?
    Hej Angelica,
    sen skolor och jobb började igen nu efter sommaren har våra dagar inte alls varit speciellt fyllda av "äventyr" har blivit mycket hemma. å med lite "tur" någon utflyckt i veckan.... typ som å veckohandla :P
    men jag har försökt få till rutiner och pyssel här hemma att hålla sig till och så har vi börjat åka till badhuset en gång i veckan.
    innan sommaren hade vi fortfarande vänner som var hemma med sina barn då brukade vi ses någon gång i veckan å kanske gå på junibacken, skansen eller ses på någon öppenförskola.
    men jag har tyckt att det tar lite emot att gå till öf själv speciellt eftersom att barnen där ändå är så pass mycket yngre än sonen. och skansen eller junibacken har mest inte blivit av för att ... ja mest ren lathet från min sida skulle jag nog säga ;)
    ni då, vad fyller ni era dagar med?
  • Angelica 384

Nej det är svårt att veta vad man ska fylla sina dagar med som även stimulerar dem små.. Badhuset är ju skoj :) Svårt när man har två små bara.. Då går det inte att gå dit själv. Vad hittar ni på för pyssel hemma? Min stora kille är så aktiv hela tiden och sitter nästan bara stilla när han tittar på Pippi :p Nej det finns ju inga jämnåriga på öf men jag tycker att det kan göra mycket för en dag med lite miljöombyte bara. Innan min yngsta kom gick vi mycket på öf men nu under sommaren har vi mest varit i lekparken och i skogen. Vore bara så mycket roligare att ha någon att göra allt det där med, både för tvååringen och mig :)

• happyhippo

Ja så är det ju. Med sällskap blir det mesta mycket roligare

När jag har energin för det (den kan ju komma å gå lite som den vill när man är gravid som du vet) så säger vi ut ett dusch draperi över bordet så får sonen gå lös med färg å måla tavlor, och även välja stäv med vad han vill måla... Det blir allt från penslar till bilar å ballonger som får agera "pensel" ett mindre ansträngande pyssel är att trä pärlor på piprensare... samt att "brodera" durkslag med piprensare kan hålla honom sysselsatt ett bra tag

Vi har tyvärr ingen lekpark i närheten direkt men vill sig vädret kan man ju promenera i skogen eller nyckelviken (där de har djur att titta på)

Har oxå tänkt på det där med badhuset sen när nästa kommer könet ju bli lite knepigt de första månaderna... Men då får det väl kanske bli eftermiddagarna då pappan slutat jobba så man håller i vatten vanan + att han fullkomligt ÄLSKAR att bada

Hur länge har du tänkt att vara hemma?

Om sagt så är tanken i dagsläget att vara hemma tills nästa är iaf 3... Å då blir det några timmar förskola i veckan... Men det känns avlägset nu än så länge

• ViVäntarLois

Vi är hemma med vår 2,5-åring och nu även en nyfödd. Har nog inga planer på förskola överhuvudtaget bortsett från några timmar / vecka när de blir äldre och om de själva vill. Däremot har vi nu börjat titta på lite föreningsliv för att träffa jämnåriga barn, den här hösten går vi t.ex. i Friluftsfrämjandets Knoppgrupp varje söndag. 4H-gården är också poppis här hemma!

I Stockholm finns det ganska många hemmaföräldrar, om ni söker på Hemmaföräldrars nätverk på Facebook hittar ni en hel del :) Stockholmsgruppen brukar ofta ha träffa och där kan man träffa hemmabarn i alla åldrar! 

• happyhippo
    ViVäntarLois skrev 2013-10-12 23:09:03 följande:
    Vi är hemma med vår 2,5-åring och nu även en nyfödd. Har nog inga planer på förskola överhuvudtaget bortsett från några timmar / vecka när de blir äldre och om de själva vill. Däremot har vi nu börjat titta på lite föreningsliv för att träffa jämnåriga barn, den här hösten går vi t.ex. i Friluftsfrämjandets Knoppgrupp varje söndag. 4H-gården är också poppis här hemma!

I Stockholm finns det ganska många hemmaföräldrar, om ni söker på Hemmaföräldrars nätverk på Facebook hittar ni en hel del :) Stockholmsgruppen brukar ofta ha träffa och där kan man träffa hemmabarn i alla åldrar! 

Tack för tipset!

Ska kika lite på liknande aktiviteter här i trakten

Nu tippar ju jag stå utanför hela "Facebooksystemet" å tyvärr kan man ju inte vara aktiv i grupper utan ett konto

Men har hittat hemmaföräldrar hemsida... Sin duk verkar ligga nere för stunden.. Men kikat in ibland för å se om den blir aktiv
Svar på tråden fler som är hemma med "äldre" barn?