• LindaMamman

Vaknar minst 1gång i timmen på natten och skriker. Jag orkar inte.

Vår 4,5 månaders son vaknar hela tiden, natt som daglur och skriker. Ibland räcker det att ge bröstet, ibland fortsätter gallskriket. Detta har pågått i 4v nu, jag orkar snart inte mer. Har också en son på snart 4 år som skolas in på fsk, 15timmars. 

Varför skriker han? Hur länge ska det vara så här? 

• Svar på tråden Vaknar minst 1gång i timmen på natten och skriker. Jag orkar inte.
  • lovea01

Låter som magknip. Bebisar med gaser i magen får riktigt ont och deras små magar är väldigt känsliga. Ifall du ammar så se över vad du äter i första hand. Bönor,kål och stark mat osv brukar ge gaser. Har bebis svårt att bajsa ? Prova att ge magdroppar och se om det hjälper. Och prara även med bvc, det kan även vara mjölkallergi och liknande...

• skogsvitter

Låter som den där jobbiga utvecklingsfasen som är så vanlig att klaga över
    Jo det är jobbigt i den här åldern, bebisarna sover ofta extremt oroligt, vaknar ofta och skriker och är kinkiga om vartannat. De tycks aldrig vara nöjda längre! De krånglar ofta även vid bröstet/flaskan och man kan tro att de inte får tillräckligt med mat eller är sjuka.

Fasen pågår mellan ca 14-19 veckors ålder. Med andra ord har du kanske 1-2 veckor kvar om du har tur, sedan lugnar det ner sig!

Angående magknip får man nog fundera över om det mer eller mindre alltid har varit kinkigt, eller om det började ganska plötsligt? Bebisar får normalt sett inte bara hux flux ont i magen när de börjat närma sig 4 månaders ålder (om man inte gett dem alldeles för mycket fast föda för att magen ska kunna hantera det?) men däremot är det en utvecklingsfas som de flesta märker av ganska ordentligt! Magknip är troligare om bebisen haft problem länge, inte "bara" i 4 veckor.

Här står om faserna, din bebis är nu på väg in i "händelsevärlden":
    www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

• LindaMamman
    skogsvitter skrev 2013-09-16 21:20:11 följande:
    Låter som den där jobbiga utvecklingsfasen som är så vanlig att klaga över
    Jo det är jobbigt i den här åldern, bebisarna sover ofta extremt oroligt, vaknar ofta och skriker och är kinkiga om vartannat. De tycks aldrig vara nöjda längre! De krånglar ofta även vid bröstet/flaskan och man kan tro att de inte får tillräckligt med mat eller är sjuka.

Fasen pågår mellan ca 14-19 veckors ålder. Med andra ord har du kanske 1-2 veckor kvar om du har tur, sedan lugnar det ner sig!

Angående magknip får man nog fundera över om det mer eller mindre alltid har varit kinkigt, eller om det började ganska plötsligt? Bebisar får normalt sett inte bara hux flux ont i magen när de börjat närma sig 4 månaders ålder (om man inte gett dem alldeles för mycket fast föda för att magen ska kunna hantera det?) men däremot är det en utvecklingsfas som de flesta märker av ganska ordentligt! Magknip är troligare om bebisen haft problem länge, inte "bara" i 4 veckor.

Här står om faserna, din bebis är nu på väg in i "händelsevärlden":
    www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html
    Tack! Man kan ju undra om han är vid språng 4 eller 5! De kanske sitter ihop och vi får ingen paus där emellan... Han är 20 v på fredag. Om det är språng 4 ser jag inte fram emot språng 5, då han ska sova sämre då..... 
  • skogsvitter
    LindaMamman skrev 2013-09-17 09:40:23 följande:
    Tack! Man kan ju undra om han är vid språng 4 eller 5! De kanske sitter ihop och vi får ingen paus där emellan... Han är 20 v på fredag. Om det är språng 4 ser jag inte fram emot språng 5, då han ska sova sämre då..... 
    Ibland sitter de mer eller mindre samman tyvärr... minns att jag bara hade andrum på ett par dagar ibland med ena dottern! Men om du tidigare inte direkt märkt av några faser så har du nog ett barn som inte är alltför känsligt för de lite mindre faserna (det verkar väldigt olika hur de reagerar på faserna men de flesta brukar märka av just 4-månadersfasen som är väldigt stor och separationsfasen vid 8 månader). Är han 19-20 månader så tror jag inte att språng 5 har hunnit börja än. Men även det varierar ju förstås, beror också på när i tiden barnet föddes, i relation till BF alltså. Då kan man behöva korrigera lite om bebisen föddes tidigare eller senare än BF.
  • LindaMamman
    skogsvitter skrev 2013-09-17 09:50:31 följande:
    *veckor! Inte månader!
    Haha, tack och lov! Vad du är insatt! Skönt att ha erfarna mammor som lugnar när tröttheten gör att man själv (som i vanliga fall är rätt lugn) blir helt knasig och får tankar som att det är fel på barnet och det här kommer att pågå tills han är 43 år! :) 
    Jo, jag har nog märkt av faser tidigare då han plötsligt varit gnällig, klängig osv och man undrar vad som hände med min glada unge.
    Det jag tycker är så påtagligt nu är att förutom att han vaknar så ofta på natten är i ett enormt behov av stimulans och att det händer något på dagen! Han kan vara hur gnällig som helst här inne, inget är bra fast man provar babygymmet, babysittern, leka på mattan osv. Så tror jag att han är trött och lägger honom i vagnen och går ut. Då skriker han som en galning men om jag sätter honom upp så kan han sitta och titta jättelänge om vi är på ett nytt ställe, eller som igår då det blåste och han satt och tittade på vimpeln i flaggstången och var hur glad som helst. Men det kanske hör till med att de blir äldre, de behöver mer stimulans och blir krävande på så sätt, speciellt innan han är så stor så han kan krypa och ta för sig själv av livet. Det är ungefär som om han vill att saker ska hända och han vill upptäcka världen, men är för liten för att kunna göra det själv - men för stor för att nöja sig med att ligga och titta på en mobil. Kan det vara så?
Svar på tråden Vaknar minst 1gång i timmen på natten och skriker. Jag orkar inte.