dettor skrev 2013-09-17 07:29:50 följande:
Vi har provat 20, 30 och 40 och han har långtidsverkande och har haft det i en månad . Han har assistent, tre dagar imveckan som verkar funka, dock vill sonen klara sig helt själv, men vi tycker att han behöver extra hjälp eftersom han inte orkar med dom långa lektionerna. På BUP pratade dom om att lägga till en tablett vid lunch, men eftermiddagen är inga problem, utan det är under lektionstid. Hur funkar concerta? Är det som ritalin, men håller längre? När han hade medikinet, så tyckte assistenten att han blev mer kontaktbar och han kunde fokusera längre stunder och som skolan sa, han blev lugn. Nu får man bra kontakt, men han orkar inte lika länge och har bråttom, och då blir det fel och han blir sur. Hemma är han mest grinig. BUP ska ringa idag, men jag vet inte hur vi ka gå vidare eller va jag ska säga. Strattera känns inte aktuellt.
Åt han samma mängd Omega under den tiden som Medikinet?
Concerta är också centralstimulerande som Ritalin bara det att det har en annan verkningstid. Tror Concerta är den med längst tid, 12 timmar. Det är också olika med hur frisättningen är men jag kan inte det utantill.
Om det är de långa lektionerna som är huvudproblemet så är det ju mest skolans uppgift att lösa det. De får lägga om hans schema, lägga in lite småraster, dela upp varje lektion i mindre arbetspass.
Jag har en 7-åring som har en läsebok som heter Läståget, där ska man utföra en uppgift och sen ska man klippa ut en biljett, limma och när ett kapitel är avklarat så ingår det att krypa i en tunnel eller hoppa hopprep och liknande. Det ger ett avbrott och alla barn älskar den här boken
Sonen som har NPF-diagnoser hade en snurrbalja eller vad man ska kalla det. Det var något som man satt i och lutade åt alla håll för att öva upp balansen, det var ett bra sätt för att tömma huvudet.
Det är inte meningen att man ska medicinera till det helt normala med medicinen, den är till för att hjälpa till men alla anpassningar och åtgärder ska vara en del av helheten. Skolans ansvar ska inte minska för att han har en diagnos och medicin, snarare öka.
Det är synd att han inte vill ha mer assistent, han skulle behöva ha det hela tiden. Assistenten kan ju arbeta med andra barn också, behöver ju inte stå och hänga vid just hans bänk hela tiden men att alltid finnas i närheten.