• dettor

Sjutton, ritalin verkar inte fungera.

Är det fler här inne som har barn som äter ritalin ochsom det inte fungerade på. Min son är 8år och vi har provat ritalin i en månad nu. Fördelen är att han inte mår dåligt längre, men nackdelen är att han fortfarande inte kan fokusera så länge i skolan och har svårt att komma ner i varv, samt att han är väldigt grinig. Nu vet jag inte vad vi ska prov här näst, midikinet mådde han dåligt av men kunde koncentrera sig i skolan. Vad ska man välj? Han har inte så långa skoldagar så medicinen måste ha mest effekt på fm. Hjälp!

• Svar på tråden Sjutton, ritalin verkar inte fungera.
  • Mineralvatten

finns ju concerta och strattea (tror den heter något liknande).
    concerta är ju långtidsverkande ca 8 timmar.

men, medicinen ska ju inte bara verka under hans skoldag, han har väl saker att göra efter skolan?, läxor, aktiviteter, vara med kompisar?

en månad är ganska kort tid dessutom, ni kanske måste höjja/sänka dosen. 

• dettor

Vi har provat 20, 30 och 40 och han har långtidsverkande och har haft det i en månad . Han har assistent, tre dagar imveckan som verkar funka, dock vill sonen klara sig helt själv, men vi tycker att han behöver extra hjälp eftersom han inte orkar med dom långa lektionerna. På BUP pratade dom om att lägga till en tablett vid lunch, men eftermiddagen är inga problem, utan det är under lektionstid. Hur funkar concerta? Är det som ritalin, men håller längre? När han hade medikinet, så tyckte assistenten att han blev mer kontaktbar och han kunde fokusera längre stunder och som skolan sa, han blev lugn. Nu får man bra kontakt, men han orkar inte lika länge och har bråttom, och då blir det fel och han blir sur. Hemma är han mest grinig. BUP ska ringa idag, men jag vet inte hur vi ka gå vidare eller va jag ska säga. Strattera känns inte aktuellt.

• Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-17 07:29:50 följande:
    Vi har provat 20, 30 och 40 och han har långtidsverkande och har haft det i en månad . Han har assistent, tre dagar imveckan som verkar funka, dock vill sonen klara sig helt själv, men vi tycker att han behöver extra hjälp eftersom han inte orkar med dom långa lektionerna. På BUP pratade dom om att lägga till en tablett vid lunch, men eftermiddagen är inga problem, utan det är under lektionstid. Hur funkar concerta? Är det som ritalin, men håller längre? När han hade medikinet, så tyckte assistenten att han blev mer kontaktbar och han kunde fokusera längre stunder och som skolan sa, han blev lugn. Nu får man bra kontakt, men han orkar inte lika länge och har bråttom, och då blir det fel och han blir sur. Hemma är han mest grinig. BUP ska ringa idag, men jag vet inte hur vi ka gå vidare eller va jag ska säga. Strattera känns inte aktuellt.
    Åt han samma mängd Omega under den tiden som Medikinet?
    Concerta är också centralstimulerande som Ritalin bara det att det har en annan verkningstid. Tror Concerta är den med längst tid, 12 timmar. Det är också olika med hur frisättningen är men jag kan inte det utantill.

Om det är de långa lektionerna som är huvudproblemet så är det ju mest skolans uppgift att lösa det. De får lägga om hans schema, lägga in lite småraster, dela upp varje lektion i mindre arbetspass.
    Jag har en 7-åring som har en läsebok som heter Läståget, där ska man utföra en uppgift och sen ska man klippa ut en biljett, limma och när ett kapitel är avklarat så ingår det att krypa i en tunnel eller hoppa hopprep och liknande. Det ger ett avbrott och alla barn älskar den här boken
    Sonen som har NPF-diagnoser hade en snurrbalja eller vad man ska kalla det. Det var något som man satt i och lutade åt alla håll för att öva upp balansen, det var ett bra sätt för att tömma huvudet. 
    Det är inte meningen att man ska medicinera till det helt normala med medicinen, den är till för att hjälpa till men alla anpassningar och åtgärder ska vara en del av helheten. Skolans ansvar ska inte minska för att han har en diagnos och medicin, snarare öka. 
    Det är synd att han inte vill ha mer assistent, han skulle behöva ha det hela tiden. Assistenten kan ju arbeta med andra barn också, behöver ju inte stå och hänga vid just hans bänk hela tiden men att alltid finnas i närheten.  
  • Mineralvatten

centralstimulerande fungerar inte på alla.

• dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-17 08:28:19 följande:
    Åt han samma mängd Omega under den tiden som Medikinet? Concerta är också centralstimulerande som Ritalin bara det att det har en annan verkningstid. Tror Concerta är den med längst tid, 12 timmar. Det är också olika med hur frisättningen är men jag kan inte det utantill. Om det är de långa lektionerna som är huvudproblemet så är det ju mest skolans uppgift att lösa det. De får lägga om hans schema, lägga in lite småraster, dela upp varje lektion i mindre arbetspass. Jag har en 7-åring som har en läsebok som heter Läståget, där ska man utföra en uppgift och sen ska man klippa ut en biljett, limma och när ett kapitel är avklarat så ingår det att krypa i en tunnel eller hoppa hopprep och liknande. Det ger ett avbrott och alla barn älskar den här boken Sonen som har NPF-diagnoser hade en snurrbalja eller vad man ska kalla det. Det var något som man satt i och lutade åt alla håll för att öva upp balansen, det var ett bra sätt för att tömma huvudet.  Det är inte meningen att man ska medicinera till det helt normala med medicinen, den är till för att hjälpa till men alla anpassningar och åtgärder ska vara en del av helheten. Skolans ansvar ska inte minska för att han har en diagnos och medicin, snarare öka.  Det är synd att han inte vill ha mer assistent, han skulle behöva ha det hela tiden. Assistenten kan ju arbeta med andra barn också, behöver ju inte stå och hänga vid just hans bänk hela tiden men att alltid finnas i närheten.  

Han åt vanliga omega 3 tabletter i början av ritalin, nu äter han plusepa på morgonen samt 30 mg ritalin, och har gjort det i 9dagar. Ska tipsa om läståget, låter som en bra grej. När assistenten ser att min son klarar sig så går han runt till dom andra barnen, så det funkar. Tycker du vi ska prova ett tag till med ritalin och plusepa? Han vill inte svälja plusepan heller så den sticker vi hål på, hoppas att han får i sig allt han ska ändå. Får även två omega 3 på kvällen.
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-17 08:28:19 följande:
    Åt han samma mängd Omega under den tiden som Medikinet? Concerta är också centralstimulerande som Ritalin bara det att det har en annan verkningstid. Tror Concerta är den med längst tid, 12 timmar. Det är också olika med hur frisättningen är men jag kan inte det utantill. Om det är de långa lektionerna som är huvudproblemet så är det ju mest skolans uppgift att lösa det. De får lägga om hans schema, lägga in lite småraster, dela upp varje lektion i mindre arbetspass. Jag har en 7-åring som har en läsebok som heter Läståget, där ska man utföra en uppgift och sen ska man klippa ut en biljett, limma och när ett kapitel är avklarat så ingår det att krypa i en tunnel eller hoppa hopprep och liknande. Det ger ett avbrott och alla barn älskar den här boken Sonen som har NPF-diagnoser hade en snurrbalja eller vad man ska kalla det. Det var något som man satt i och lutade åt alla håll för att öva upp balansen, det var ett bra sätt för att tömma huvudet.  Det är inte meningen att man ska medicinera till det helt normala med medicinen, den är till för att hjälpa till men alla anpassningar och åtgärder ska vara en del av helheten. Skolans ansvar ska inte minska för att han har en diagnos och medicin, snarare öka.  Det är synd att han inte vill ha mer assistent, han skulle behöva ha det hela tiden. Assistenten kan ju arbeta med andra barn också, behöver ju inte stå och hänga vid just hans bänk hela tiden men att alltid finnas i närheten.  

Tänker du att man skall prova medikinet med plusepa? Problemet är att han är dålig på att äta frukost, så han ar mått dåligt på fm. På sätt är ritalin bättre.
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-17 08:56:03 följande:

Han åt vanliga omega 3 tabletter i början av ritalin, nu äter han plusepa på morgonen samt 30 mg ritalin, och har gjort det i 9dagar. Ska tipsa om läståget, låter som en bra grej. När assistenten ser att min son klarar sig så går han runt till dom andra barnen, så det funkar. Tycker du vi ska prova ett tag till med ritalin och plusepa? Han vill inte svälja plusepan heller så den sticker vi hål på, hoppas att han får i sig allt han ska ändå. Får även två omega 3 på kvällen.
    dettor skrev 2013-09-17 09:14:37 följande:

Tänker du att man skall prova medikinet med plusepa? Problemet är att han är dålig på att äta frukost, så han ar mått dåligt på fm. På sätt är ritalin bättre.
    Han mådde ju inte så bra på medikinet så om ni inte får ordning på frukosten så är det nog kört. Det är ingen fara om han inte väljer att ta själva kapseln från PlusEPA.
    Det är svårt att veta och att hitta medicin som passar, det är olika för alla och det är inte alltid som det finns någon universallösning.

Finns det NÅGOT han gillar att äta? Min son har ibland Gainomax, energidryck, har ni testat det? Det kan han ju dricka lite på vägen till skolan också om det är svårt för honom att få i sig allt på en gång. Funkar det så kan ni be dietist eller läkare skriva ut näringsdryck på recept, de till barn är rätt goda. 
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-17 09:27:23 följande:
    dettor skrev 2013-09-17 09:14:37 följande:
    Han mådde ju inte så bra på medikinet så om ni inte får ordning på frukosten så är det nog kört. Det är ingen fara om han inte väljer att ta själva kapseln från PlusEPA. Det är svårt att veta och att hitta medicin som passar, det är olika för alla och det är inte alltid som det finns någon universallösning. Finns det NÅGOT han gillar att äta? Min son har ibland Gainomax, energidryck, har ni testat det? Det kan han ju dricka lite på vägen till skolan också om det är svårt för honom att få i sig allt på en gång. Funkar det så kan ni be dietist eller läkare skriva ut näringsdryck på recept, de till barn är rätt goda. 

Okej, är värt att pröva. Han är inte speciellt sugen på nått på morgonen så det är svårt.
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-17 09:27:23 följande:
    Han mådde ju inte så bra på medikinet så om ni inte får ordning på frukosten så är det nog kört. Det är ingen fara om han inte väljer att ta själva kapseln från PlusEPA.
    Det är svårt att veta och att hitta medicin som passar, det är olika för alla och det är inte alltid som det finns någon universallösning.

Finns det NÅGOT han gillar att äta? Min son har ibland Gainomax, energidryck, har ni testat det? Det kan han ju dricka lite på vägen till skolan också om det är svårt för honom att få i sig allt på en gång. Funkar det så kan ni be dietist eller läkare skriva ut näringsdryck på recept, de till barn är rätt goda. 

Har du något tips på en bra sida med skolmaterial för barn med ADHD? Våran son har lite svårt med matten nu, medans läsningen börjar lossna.

Har pratat med BUP, och vi ska fortsätta ett tag till med den dos vi har nu 30mg ritalin och 1 plusepa. För att sedan se till att skolan anpassas lite mer för honom.
    Det som är mest jobbigt nu hemma är att han tänder till så lätt när något går emot honom eller om vi nekar honom något. Harr du tips för vad man skall göra åt det?  
  • dettor

Kan det vara så att ritalin gör att sonen är så arg och grinig hela tiden? Plusepa verkar inte ha effekt ännu, tyvärr.

• dettor
    Medusan skrev 2013-10-12 00:08:55 följande:
    Hur har det gått

Just nu så har han uppehåll på medicinen pga att det blev så rörigt i skolan. Det går ganska bra, han är mindre arg men svårt att koncentrera sig. Så medicin kommer han behöva för att orka vara iskolan och kunna följa med i undervisningen. Men frågan är bara vilken vi ska ta.
Svar på tråden Sjutton, ritalin verkar inte fungera.