• längtan 89

timanställd och planerar barn

Hej!
    Jag och min sambo vill ha barn. Det enda som gör att vi väntar är att vi är rädda att vi inte ska få ut tillräckligt med inkomst när barnet kommer. Situationen är såhär: min kille studerar till läkare och får 9000kr per månad från Csn. Jag har jobbat 75% juni och juli samt 50% i augusti. Nu framöver har jag "bara" timvikariat så jag blir inbokad eller inringd på ett äldreboende som jag precis blivit introducerad till. Hur funkar det med SGI hur räknar de ut vad den kommer bli? Vet ju att det är svårt att veta hur mycket jobb jag kommer få.. Sen i vår kommun är det så att man har rätt de sista två månaderna att få havsndeskapspenning (just för det tunga vårdjobbet). Och det kanske jag måste ta ut det pga för tunga arbetsuppgifter . Det jag är rädd är att om vi börjar nu att jag inte ska kunna få tillräckligt med föräldrapenning?

• Svar på tråden timanställd och planerar barn
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är svårt att svara på ett kort och korrekt sätt med så lite information.
    För att få en föräldrapenning på mer än grundnivå, det vill säga 225 kr per dag, så måste man ha arbetat 240 dagar innan barnet föds. Om man uppfyller 240-dagars regeln så beräknas föräldrapenningen på den inkomst man haft och inkomsten måste ha varit stadigvarande. Studiemedel från CSN räknas inte som inkomst.

Här kan ni läsa mer:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn

Jag rekommenderar att du ringer in och pratar med oss om du vill ha personligare svar.

Hälsningar

Bea, handläggare

Svar på tråden timanställd och planerar barn