• Anonym (Cd)

    Felaktigt beslut?

    Hej!

    Sedan mitt första barns ett årsdag i år har jag kombinerat arbete med föräldrapennig för att skydda min SGI. Jag har insjuknat i en graviditetskomplikation med det väntande barnet i magen och har nu blivit sjukskriven pga detta. Igår fick jag avslag om att jag har rätt till min SGI pga har missat 3 dagar att ta ut föräldrapenning, den har alltså varit oskyddad. När beslutande handläggare ringde mig och förklarade detta frågade jag henne om man inte kunde ansöka om föräldrapenning i efterhand dom dagarna jag har missat för att på så sätt få behålla min SGI. Hon svarade att man inte kunde detta och att jag måste förstå att hon har regler att följa. Sagt och gjort, jag accepterade detta och vi la på luren. Efter att ha lagt på och sökt på internet om erat regelverk så verkar det visst som att jag har rätt att ansöka om föräldrapenning i efterhand. Jag ringde och fick detta bekräftat av en annan handläggare.

    Hur kan det ha blivit såhär? Nu måste jag överklaga detta beslut när beslutsbrevet kommer hem till mig.
    Hur lång tid tar en överklagan? Blir så ledsen av denna situation.

  • Svar på tråden Felaktigt beslut?
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Vi kan inte diskutera det i enskilda ärenden. Om du vill så kan du komma i kontakt med oss på 0771- 524 524.


    När du har fått ett beslut från Försäkringskassan och vill att beslutet ska opmrövas så måste du göra det inom två månader från det att du har fått beslutet. Sen tar själva omprövningen 6-8 veckor.


    Hälsningar


    Pia, handläggare

Svar på tråden Felaktigt beslut?