• Mineralvatten

Vad behöver man egentligen till barnets ankomst?

Hej!
    Igår slutade jag med mina minipiller och börjar så smått redan fundera på vad man egentligen behöver till en sån liten när de kommer. Det jag har lyckas klura ut i all denna djungel är:
    Vagn
    bilstol (vi har bil)
    Skötbord med underlägg, blöjjor, tvättservetter etc.
    spjälsäng med lakan, madrass, täcke, kudde, sänglinne.
    kläder
    ersättning, flaskor och nappar
    gosedjur, snuttefilt.

någon mer erfaren som har något att tillägga? =).

• Svar på tråden Vad behöver man egentligen till barnets ankomst?
  • Margaux

Du behöver ju inte så mycket egentligen.... Förutom något att klä på barnet och en bilstol att frakta hem det i.

Sen kan det vara praktiskt med kräktrasor, några små filtar.
    Du behöver amnings bh och inlägg till bhn. 
    En vagn kanske om ni vill komma ut lite.... 

Lycka till i bebisverkstan! 

• Sisisisi

Bärsjal är enligt mig något av det viktigaste. Även saker för att underlätta amningen, kläder och grejer.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mineralvatten
    Margaux skrev 2013-09-17 10:56:11 följande:
    Du behöver ju inte så mycket egentligen.... Förutom något att klä på barnet och en bilstol att frakta hem det i.

Sen kan det vara praktiskt med kräktrasor, några små filtar.
    Du behöver amnings bh och inlägg till bhn. 
    En vagn kanske om ni vill komma ut lite.... 

Lycka till i bebisverkstan! 
    jag ska ge ersättning, får inte amma på grund av medicinering :(.
    men det var bra tips annars =).

men bli ju lixom lite trött av alla barnvagnsmodeller, bilbarnsstolsmodeller, säkerhetsapparater etc till förbannelse.
    men en babyvakt a la walkie talkie kommer jag nog ha också. 
  • Mineralvatten
    Sisisisi skrev 2013-09-17 10:57:04 följande:
    Bärsjal är enligt mig något av det viktigaste. Även saker för att underlätta amningen, kläder och grejer.
  • stickkontakt

Badbalja
    Ett bra bärdon (sele eller sjal) 
    Mängder av små handdukar 

Till mamman:
    Mängder av bindor i den största modellen man får tag på
    Bekväma byxor som inte sitter åt över magen

Frysen full av matlådor så man kan fixa mat snabbt med en bebis på armen. 

• Mineralvatten
    stickkontakt skrev 2013-09-17 10:58:46 följande:
    Badbalja
    Ett bra bärdon (sele eller sjal) 
    Mängder av små handdukar 

Till mamman:
    Mängder av bindor i den största modellen man får tag på
    Bekväma byxor som inte sitter åt över magen

Frysen full av matlådor så man kan fixa mat snabbt med en bebis på armen. 
    där sa du något!
  • Mineralvatten

får pappan vara med på bb alla de dagar/timmar som mamman är där? ok jag kanske just dumförklarade mig själv men jag vet inget om sånt =).

• Sisisisi
    Mineralvatten skrev 2013-09-17 10:58:35 följande:

Då slipper du tänka på sånt iaf :)

• stickkontakt
    Mineralvatten skrev 2013-09-17 11:00:26 följande:
    får pappan vara med på bb alla de dagar/timmar som mamman är där? ok jag kanske just dumförklarade mig själv men jag vet inget om sånt =).
    Det varierar. Bäst är att kolla med den förlossningsavdelning där du ska föda.
  • Rockan

Absolut nödvändigt här hemma:
    Kläder.
    Små trasor/handdukar.
    Bärsjal eller en bra bärsele.
    Babyskydd/bilstol.
    Blöjor + tvättlappar.
    Flaskor + ersättning (men det visste jag inte med första barnet).

Annars inte så mycket mer. Vagn vägrade vår yngsta tills han var ett halvår och jag tycker överlag det är mer praktiskt att bära, spjälsängen har mest använts som fallskydd på ena sidan vår säng. Snuttefilt och gosedjur har varit när de blivit äldre.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • MammaMia93

Många väljer att inte ens använda skötbord, däremot tyckte vi att det var det bästa alternativet.

En plats för bebis att sova på
    Ersättning, flaskor, flaskborste
    Kläder
    Bilstol
    Vagn är bekvämt, men inget måste..  

Elliot 30 December 2011 <3
  • Sisisisi

Jag har två barn och båda gångerna har vi fått ensamrum med dubbelsäng. (Uppsala) Så ja, pappan får vara med hela tiden.

• Mineralvatten
    Sisisisi skrev 2013-09-17 11:00:36 följande:

Då slipper du tänka på sånt iaf :)
    jo det är sant och så kan pappa amma lite så mamma får sova. win win =D.
  • Rockan
    Helt olika och går inte alltid att veta i förväg. Min man fick inte stanna.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Vintermamma88

eftersom du ska ge ersättning från början kan jag rekommendera Dr. Browns nappflaskor. De har en speciell ventil innuti som hjälper till att förhindra kolik. Vet att MAMs flaskor, som kanske är de vanligaste, också ska vara antikolik men jag har bara hört såligt om dem, och har ingen bra erfarenhet av dem själv heller. När vi började med browns blev det världens skillnad :) Finns på vissa apotek och kostar 89 för en liten, 99 för en stor. Vet att det finns de aom tycker att det är såå jobbigt att diska de typ två extradelar som flaskan har, men jag diskade hellre två minuter längre än att vara vaken hela nätterna ;)

• Mineralvatten
    Vintermamma88 skrev 2013-09-17 11:07:29 följande:
    eftersom du ska ge ersättning från början kan jag rekommendera Dr. Browns nappflaskor. De har en speciell ventil innuti som hjälper till att förhindra kolik. Vet att MAMs flaskor, som kanske är de vanligaste, också ska vara antikolik men jag har bara hört såligt om dem, och har ingen bra erfarenhet av dem själv heller. När vi började med browns blev det världens skillnad :) Finns på vissa apotek och kostar 89 för en liten, 99 för en stor. Vet att det finns de aom tycker att det är såå jobbigt att diska de typ två extradelar som flaskan har, men jag diskade hellre två minuter längre än att vara vaken hela nätterna ;)
  • Natulcien
    Vi hade behov av:

Bärsele, barnvagn, bilstol, en massa små trasor (klippte sönder gammalt badlakan), bebiskläder, plastfrotté, bebisfiltar, skötbädd, blöjor...

Vi behövde aldrig:

Spjälsäng, skötbord, bärsjal, nappar, snuttefiltar...
  • Redbit

Ett mindre tips men allt så fiffigt: För alla småspill, torkningar och sådant - köp en hushållspappershållare som man kan riva av lagom mycket papper från med en hand! Av någon anledning brukar en hand vara vad man oftast har... bärsjal/sele eller ej, just när det behöver torkas håller man alltid i något med andra handen redan.
    Jag rekommenderar den de har på Clas Ohlson. :) 

I övrigt håller jag med andra. Lillbebisen behöver inte alls mycket i starten, du behöver litet mer, men det allra mesta går att skaffa senare också. :)

• Mineralvatten
    Redbit skrev 2013-09-18 15:29:02 följande:
    Ett mindre tips men allt så fiffigt: För alla småspill, torkningar och sådant - köp en hushållspappershållare som man kan riva av lagom mycket papper från med en hand! Av någon anledning brukar en hand vara vad man oftast har... bärsjal/sele eller ej, just när det behöver torkas håller man alltid i något med andra handen redan.
    Jag rekommenderar den de har på Clas Ohlson. :) 

I övrigt håller jag med andra. Lillbebisen behöver inte alls mycket i starten, du behöver litet mer, men det allra mesta går att skaffa senare också. :)
    smart!

jo men någon form av ergonomsk bärsele ska vi också hitta på =). 
Svar på tråden Vad behöver man egentligen till barnets ankomst?