Anonym (no) skrev 2013-09-17 13:07:07 följande:
Absolut inte skulle jag säga! Du är inte hennes mamma. Du är någon som hennes pappa valt och flyttat ihop med, hon har inte haft något att säga till öht (såklart).
Det är jättekonstigt att tro att en 8-åring helt plötsligt skall ta in en helt främmande människa och se på denne som en ny mamma eller pappa. Din man skall se till att hon uppför sig. Och det är helt galet att han skulle säga emot dig ifall du ändå valt att läxa upp henne. Ni måste ju visa en enad front, alltid. Men du skulle ha sagt till honom från allra första början, inte flickan.
Det är ju inte meningen att 8-åringen ska ta in en ny mamma eller pappa, det är det ju ingen som har påstått.
Jag är ingen ny mamma till mina bonusar, jag är däremot en vuxen som de ska ha respekt för och lever med precis som de ska ha respekt mot alla andra. Men nu har vi det så bra och jag har varit med så länge så de anser att jag är precis lika mycket familj som mamma och pappa är även om jag inte är mamma.
Precis lika lite som man ska ta skit ifrån andra ska man ta skit i från sambon eller sambons barn bara för att de inte är ens biologiska .
Jag hade aldrig accepterat att någon kommer hem till mig och ignorerar att hälsa eller behandla mig illa vem det än är.
I mitt hem är det ju självklart att jag och min sambo sätter regler vem som än bor här, vissa regler får han acceptera att jag vill ha och vissa regler får jag acceptera att han vill ha.
Det är precis lika mycket MITT hem som som hans och barnens hem.
Ni som anser att TS inte har något att säga till om i sitt hem bara för att det inte är hennes biologiska barn godtar ni att bli överkörda överallt annars i livet också? Det måste ju vara fruktansvärt svårt att komma framåt och leva ett gott liv genom att bara bli överkörd.
Jag accepterar aldrig att en av barnens kompisar kommer hit och säger "kuk" precis lika lite som jag accepterar att någon annan gör det för det har jag som regel. Har vi ätit så har jag som regel att alla plockar bort efter sig och tackar för maten vems ungar det än är och det är bara att rätta sig efter.
Det har absolut inget att göra med vem som är biologisk mamma eller pappa att göra, det har om allmänt hyfs att göra.
Jag blir så irriterad på sådana som säger att bonusar inte har något att säga till om, kom till verklighetens värld!!!