• Lingonstrumpan

Nytt syskon och ensam, TIPS

Jag har en dotter på 2,5 år.
    För snart två veckor sedan fick hon ett syskon.
    Det har för det mesta gått bra, men självklart är detta en stor omställning för henne.

Tyvärr blev det så tokigt att min sambo var tvungen att börja arbeta omgående efter förlossningen,
    och han måste nu veckopendla. Alltså ännu en omställning för den äldre i och med att han var pappaledig innan.  Så jag är alltså ensam med de två små.

Jag försöker ge all tid jag kan åt den äldre och försöker även involvera henne i sysslor runt bebisen. Så fort den lilla sover så försöker jag att göta saker bara hon och jag.
    Ofta går det bra, men stundvis blir hon jättetrotsig och gör precis allt tvärtemot och hittar endast på hyss.
    Ibland verkar hon arg på mig. Och hon har börjat vakna på nätterna, och börjar vägra byta blöja. Inte heller vill hon öva på pottan som ju varit så spännande innan. 
    Säger jag en sak så gör hon motsatsen. När jag ammar passar hon på att göra massa hyss. Men jag upplever det som ett uppmärksamhetsbehov. 

Det känns så tufft och jag känner mig helt otillräcklig vissa tillfällen.
    Jag försöker vara stark hela tiden, för jag vill inte bli ledsen framför henne. Samtidigt så tär det på mig att försöka hinna med allt, med mycket sömnbrist och ingen avlastning.

Men nu när jag är ensam under veckorna, har ni några tips på vad jag kan göra för att få henne att känna sig mer tillfreds? Hon har fått ett ökat behov av mamma, och jag ger allt av mig själv som bara går, men jag räcker inte hela tiden till, även bebisen måste ju få sin tid.

Hur gör ni andra som är ensamma såhär tidigt efter det att nya barnet kommit?

Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Nytt syskon och ensam, TIPS
  • AnnelieW78

Jag tycker att det låter som att du gör precis det du kan ! Du kan nog inte göra så mycket mer! Går hon på dagis nånting? Försök att komma iväg och träffa någon kompis med henne någon gång (och bebisen), så får hon leka lite och du får lite vuxentid också .

• Lingonstrumpan

Ja hon går 15h i veckan på dagis. Det tycker hon är jätteroligt.
    Och vi försöker träffa andra i den mån vi har orkat med ännu.

Men hur lång tid brukar det kunna ta innan det accepteras att det finns en nykomling i huset,
    och hur har ni andra gjort när det större syskonen plötsligt börjat vakna om nätterna och
    inte kan somna om?

Det kanske är mer min egen känsla av att inte räcka till och alla hormoner på det som gör
    att det vissa dagar känns så tufft med. 

• moster helen

min dotter var också 2½ när hon blev storasyster.. blev också trotsig och tog ut de på oss föräldrar (hellre oss än bebisen). Hon var ungefär som du beskriver din dotter. De är ju en jätte stor omställning att först ha varit själv och sen plötsligt dela uppmärksamheten. Tycker du verkar göra allt du kan redan! ge det mer tid bara. Tyckte de tog 2-3 månader innan vi alla vant oss vid den nya större familjen. Nu är ju inte jag själv hemma på nätterna så där kan jag inte ge några tips. Ni har ingen släkt som kan komma nån dag o antingen vara med storasyster några timmar eller ta bebisen så ni kan gå ut o leka eller nåt en stund?

• AnnelieW78

Tror också att du får räkna med ett det tar några månader innan hon vänjer sig. Nätterna vet jag inte riktigt hur du ska lösa... Men det kommer nog också bli bättre sen igen när hon har vant sig

Svar på tråden Nytt syskon och ensam, TIPS