• brokig

Hur gör ni med "små presenter" mellan födelsedagar/julafton och dyl?

Jag har tidigare handlat på mig en del saker till mitt barn när jag hittat något fint/roligt/användbart/inspirerande trots att det inte varit födelsedag eller liknande, men då har mitt barn varit relativt litet. Nu är min son snart 2,5 år och jag känner inte att jag vill överrösa honom med saker bara sådär längre men samtidigt känns det befängt att han ska behöva vänta till jul med att få en bok som jag hittat i någon boklåda och vill läsa nu, typ.

Jag håller strikt på att inte ge gåvor som mutor (har hört om de som har mutlådor med småpresenter att ta fram "vid behov" utan har istället tagit fram saken i fråga och sagt typ "titta vad mamma fick med posten idag/handlade idag".

Hur gör ni själva med bokreafynd, bokklubbar, presenter från blöjklubben, medlemspremier avsedda för barn och dyl? Får de vänta tills nästa tillfälle att få present eller får de pryttlarna direkt och i så fall hur presenterar ni dem?

• Svar på tråden Hur gör ni med "små presenter" mellan födelsedagar/julafton och dyl?
  • Nyfiken gul

Precis som jag köper saker till mig själv så har jag samma tänk till barnen.

Jag köper böcker i bokhandeln bara för att jag gillar att läsa, jag köper veckotidningar då o då för att ha som tidsfördriv, jag köper pysselsaker till hemmet för att det är roligt , jag kan köpa en mängd mojänger och grunkor bara för att dom är lite coola och fräna och kändes som ett bra köp.

Samma anledning har jag när jag köper till barnen.   Dom behöver också lite vardagslyx.  

På det sättet tonar jag ner hysterin kring jul o födelsedagar . Dom vet att dom inte behöver önska sig massa saker och massa dyra prylar för dom vet att dom ändå får saker lite då och då.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Cornellia
    brokig skrev 2013-09-17 17:47:45 följande:
    Resonemanget låter vettigt som ni skriver ovan kring förbrukningsgrejor men samtidigt är det svårt att gränsdra tycker jag. När övergår böcker och dyl till att vara något man får önska sig? När jag var tio ville jag tex bara ha böcker i julklapp. Tänker om man har barn i olika åldrar där den ena får och de n andra inte.
    Om min son vill ha böcker så får han det, oavsett när. Det är inte något han kommer "behöva" önska sig på jul eller födelsedagar.
  • Nyfiken gul

Bara en tanke...

Om barnen strikt får hålla sig till jul och födelsedag anser i alla fall jag att det är svårt att motivera varför då vi vuxna ska kunna beställa grejor från IT-sajten, CDON,  ginza, teknikmagasinet, claes  olsson osv...

För inte 17 köper vi vuxna endast grejor vi till 100% verkligen behöver?....

Jag tycker i alla fall det rimmar lite illa när barnen får vänta till jul på allt medans vi själva köper en dvd-box med Downtown Abbey  medan vi storhandlar mat på Maxi.... För den var ju nödvändig o kunde inte vänta till jul?  

• Mercurialis

Mina barn får saker lite när som under året, både stora och små saker. Min yngste fyller år en vecka efter julafton, så skulle han bara få saker vid jul och födelsedag så skulle han vara utan nya saker/böcker under större delen av året. 

Jag resonerar som så att jag köper saker till mig själv utspritt över året och är inte hänvisad till att "förnya mig" till två dagar per år. Varför ska då mina barn ha den begränsningen?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Gurkan

Böcker räknar jag inte som presenter. Böcker är nyttigt och det är jättebra att läsa för sitt barn och vi köper nog 1-2 böcker varje månad. Men vi gör ingen stor sak av det utan plockar bara fram boken vid läggdags. Småpresenter kan han få däremellan men det beror lite på vad det är hur vi väljer att göra. Den dagen stormen kom var vi på förmiddagen och köpte pärlor och pärlplattor för att kunna sitta inne och mysa. Visst ber sonen tre år om saker men vi förklarar att det kostar pengar och ibland kan man inte få allt eller så får han skriva upp det på listan till tomten/födelsedagen. Vi tittar på listan ibland och förklarar att tomten inte kan ge allt men att tomten har mycket att välja på.

• Jungblom

Vi var och handlade present till en av barnens kusiner i förra veckan i en leksaksaffär och mina barn var jätte duktiga och tjatade inte om att de skulle ha saker (3½ resp 5½ år), de frågade faktiskt inte ens utan pekade på saker och sa att jag önskar mig det i julklapp. De fick beröm efteråt när vi satt oss i bilen.

Vi ger i huvudsak till dem vid jul och födelsedagen (bägge fyller i juni) men klart att det kommer små grejer vid andra tillfällen också. Jag ser inte något märkligt med det, behöver vi nya papper eller pennor hem för att de är slut så köper vi det eller nya kläder, skor ect. Det är förbrukningsmaterial eller väldigt säsongsbetonat.
    Vi brukar ge en liten påskpresent också istället för godis (köper ett gemensamt godisägg till alla).

Dock är jag och maken mer restriktiva med leksaker/presenter än min lillasyster som köper saker så fort hon åkt bort någon vecka från sina barn.

Jag och maken köper oss själv saker även när det inte är jul eller födelsedag så att barnen också får ibland är inte så konstigt.

• Woodgrove

Böcker anser vi inte är presenter utan en nödvändighet så det får vår dotter ofta. Vi köper ju böcker till oss själva när vi har lust varför ska inte vår dotter få en bok hon vill läsa? Samma sak med pysselsaker som är förbrukningsvaror. Inte kul om vattenfärgen tar slut och det är 4 månader kvar till jul! Hämmar både fantasin och kreativiteten om man ska hålla på så. 

När det kommer till leksaker så är det en avvägning. Är det något som hon verkligen verkligen vill ha och kanske redan har något av innan kan hon få det ändå. Inte på plats i butiken, men efter några dagar om önskan fortfarande finns kvar. Ibland gör vi så att hon får ta lite pengar ur sin spargris så "delar" vi på kostnaden och ibland får hon sälja något hon inte leker med och ta de pengarna och köpa den nya leksaken för. Eller så betalar vi hela. Men då handlar det om prisklasser 100-200 kr. Skulle inte köpa en stor Legogrej för 1000 kr bara så där. 

• beccagranen

Är inne på samma spår som "nyfiken gul". Jag ser inget problem med att köpa något till barnen för att göra dem glada eller ge någit som jag vill ge. Även vi vuxna brukar unna oss, köpa krams och annat bara för att vi vill ha . Och vi blir oxkså belönade ekonomiskt som bonus eller ob på arbetsplatser. Därför kan jag tyvka att det är helt okej att köpa ting på andra dagar än jul och födelsedag. Däremot tycker jag inte om mutor eller leksaker föratt lugna barnen. Men att meddela 5åri gen att vikan kika på barnavdelningen när vi handlat klart, och villhan ha en studsboll eller annat krams för småpengar är det ok, det tycker jag att det fårvara värt när han vart hjälpsamoch storhandlat.

• Woodgrove

Kom på ett annat exempel: Om ett nytt intresse har uppstått och det behövs lite nya grejer till det så är det inte heller kul att behöva vänta flera månader. Då kan intresset försvinna istället. 

Ex 1, Besökte Astrid Lindgrens Värld i somras och dottern blir helt fängslad av Ronja Rövardotter och vi spenderar timmar i Rövarborgen. I bokaffären köper vi boken första dagen och börjar läsa på kvällen och dottern vill höra mer och mer. Andra dagen är borgen ännu mer spännande så innan vi åker hem köper vi "Ronja-kläder".

Ex ", Dottern har helt plötsligt börja bygga pussel och kan sitta i två timmar i sträck. Mkt bra träning för hjärnan och koncentrationen. Dock har vi bara småbarnspussel eftersom intresset för pussel försvann efter att hon var 2,5 år. När hon byggt några dagar och intresset kvarstår köpte vi två större pussel åt henne en vardag.  

• Woodgrove

Kanske ska tilläga att hon aldrig tjatar eller förväntar sig att vi ska köpa något bara för att vi går in i en leksaksaffär. Tackar alltid ordentligt oavsett vad hon får. 

• LillGris

Jag köper saker till mig själv för att lyxa till en regnig onsdag, så varför skulle jag inte ge barnen samma "vardagslyx"? Stora, dyra saker får de på jul/födelsedagar men små saker får de när andan faller på. Sonen fyller år 21 dec så det blir en väldans massa saker i några dagar och sen ingenting på ett år, dötrist ju.

• Noran

Om ni ger presenter då och då, har ni inte svårt att hitta på vettiga saker att köpa och önska sig av släkten till jul? Böcker t.ex. är prefekt att önska av släkten. Även kläder önskar vi oss ofta. Trost att jag inte köper mycket mellan högtiderna tycker jag det är svårt att hitta på bra saker som presenter. Speciellt till andra barnet som redan har ärvt mängder av leksaker. Vill ju ha bra saker och inte en massa skräp. 

Pysselsaker som lim, pennor, garn osv. håller jag med om att det är förbrukningsvaror vi alltid vill ha hemma.  

• Nyfiken gul
    Noran skrev 2013-11-01 22:25:57 följande:
    Om ni ger presenter då och då, har ni inte svårt att hitta på vettiga saker att köpa och önska sig av släkten till jul? Böcker t.ex. är prefekt att önska av släkten. Även kläder önskar vi oss ofta. Trost att jag inte köper mycket mellan högtiderna tycker jag det är svårt att hitta på bra saker som presenter. Speciellt till andra barnet som redan har ärvt mängder av leksaker. Vill ju ha bra saker och inte en massa skräp. 

Pysselsaker som lim, pennor, garn osv. håller jag med om att det är förbrukningsvaror vi alltid vill ha hemma.  
    nej det tycker jag inte. 

nån tröja här o där, lite böcker, något legopyssel, nya tuschpennor osv är ju vardagliga saker egentligen även om det blir en liten guldkant på tillvaron att få något nytt då o då.

Till jul o födelsedag brukar vi i regel gå ihop o köpa något dyrare  - typ en skidoverall, snowracer, studsmatta, ny cykel  osv.   

och att barnen får ett par dvd-filmer när dom är sjuka innebär ju inte att man inte kan ge flera när det är dags för jul. 

• fluu

Har en snart tvååring. Vi mutar inte heller med grejer, men tycker att småpresenter är kul ibland oavsett om det är nödvändiga grejer som typ badring till sommaren eller någon rolig bok för skojs skull. Vi vuxna överraskar varandra ibland så varför inte samma med dottern?
    Dottern hade fått vänta väldigt länge mellan gångerna om det bara var presenter till jul och födelsedag eftersom hon fyller i januari ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LillGris
    fluu skrev 2013-11-09 23:26:06 följande:
    Har en snart tvååring. Vi mutar inte heller med grejer, men tycker att småpresenter är kul ibland oavsett om det är nödvändiga grejer som typ badring till sommaren eller någon rolig bok för skojs skull. Vi vuxna överraskar varandra ibland så varför inte samma med dottern?

Dottern hade fått vänta väldigt länge mellan gångerna om det bara var presenter till jul och födelsedag eftersom hon fyller i januari ;)

Ja det är samma här, sonen fyller år 21 dec så det hade blivit en jäkla massa presenter runt jul och sen noll på ett helt år.
  • Yohan

Böcker, kläder och sådant kan man ju köpa när som helst på året. Men leksaker och prylar fås endast på jul och födelsedag. Är det så hemskt för barnen att vara tvungna att leka med samma leksaker i ett helt år innan de får något nytt? Jag tror det är nyttigt att de lär sig uppskatta vad de har snarare än att de får ett behov av ständig förnyelse. Sedan gör jag skillnad mellan vuxna och barn. Vi är inte jämlika och barnen får inte allt som vi får.

• EllisBell

Håller med om allt i Nyfiken Guls inlägg. Ser inga som helst problem med att våra barn har samma rätt till vardagslyx som vi. De får nya kläder, böcker, pussel nån film osv ganska ofta. Min 5-åring älskar att gå på loppis med mig och hittar ofta en massa skatter typ glittriga handväskor för 10 kr eller en ny Barbie för 15kr . Har inga problem att ge henne det. Större saker som cykel, tv, spelkonsol, skidor osv får de på jul/födelsedag.

Svar på tråden Hur gör ni med "små presenter" mellan födelsedagar/julafton och dyl?