• MrsMikas

Föräldrapenning och jourarbete

Hej!

Jag har ett arbete där man med jämna mellanrum kan ha standby på kvällar och helger. Standby-tiden gäller utanför den tid som är min normala arbetstid (kontorstid). Tidigare när jag jobbade heltid hade jag standby enligt rullande schema.

Nu jobbar jag halvtid enligt schemat mån,tis + varannan ons. Resten av tiden föräldraledig.

Nu till frågan. Kan jag ha standby på kvällar / nätter / helger då jag är föräldraledig på dagen? Dvs föräldraledig från mitt normala jobb som är dagtid enligt kontorstid, men gå in på standby på eftermiddagarna när min man har hunnit hem?  Det skulle ju i så fall bli 8 timmar föräldrapenning, och dessutom standbyersättning för nattens jour. Standby har man en vecka i taget så jag kan inte välja bort de dagar då jag är föräldraledig.

Är det här godkänt?

• Svar på tråden Föräldrapenning och jourarbete
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ha din standby tid och ändå ha hel föräldrapenning, men om du ska utföra något arbete under sådan tid måste du ta bort motsvarande tid av föräldrapenningen. Du kan då kontakta vårt Kundcenter: 0771-524 524 och meddela vilken eller vilka tider somska tas bort från din ansökan.
    Att du får ersättning för tid du inte arbetar påverkar inte ditt uttag av föräldrapenning endast utfört arbete.

Hälsningar
    Molly, handläggare

• MrsMikas
    Försäkringskassan skrev 2013-09-17 13:31:34 följande:
    Hej!

Du kan ha din standby tid och ändå ha hel föräldrapenning, men om du ska utföra något arbete under sådan tid måste du ta bort motsvarande tid av föräldrapenningen. Du kan då kontakta vårt Kundcenter: 0771-524 524 och meddela vilken eller vilka tider somska tas bort från din ansökan.
    Att du får ersättning för tid du inte arbetar påverkar inte ditt uttag av föräldrapenning endast utfört arbete.

Hälsningar
    Molly, handläggare
    Men all standby och eventuellt arbete (som jag så klart hoppas slippa) ligger ju utanför den tid då jag tar föräldrapenning.

Föräldrapenning tar jag mellan 08 - 17 då jag är ledig från mitt ordinarie arbete
    Standby är mellan 17 - 08. Om jag går upp mitt i natten och jobbar två timmar - ska dessa två timmar ändå bort från föräldrapenningen som ju ligger dagtid?

• Försäkringskassan

Hej igen!

När du tar hel föräldrapenning med sjukpenningnivå innebär det att du avstår helt ifrån arbete oavsett vilken tid på dygnet det gäller.

Jobbar du 2 timmar på natten får du ta bort motsvarande tid av föräldrapenning. Du kan då ansöka om ¾ dag.

Om du däremot ansöker om föräldrapenning med lägstanivå, kan du arbeta upp till 7 timmar av en normal arbetstid och ändå ta hel ersättning.

Hälsningar

Molly, handläggare

• MrsMikas
    Försäkringskassan skrev 2013-09-17 13:40:50 följande:

Hej igen!

När du tar hel föräldrapenning med sjukpenningnivå innebär det att du avstår helt ifrån arbete oavsett vilken tid på dygnet det gäller.

Jobbar du 2 timmar på natten får du ta bort motsvarande tid av föräldrapenning. Du kan då ansöka om ¾ dag.

Om du däremot ansöker om föräldrapenning med lägstanivå, kan du arbeta upp till 7 timmar av en normal arbetstid och ändå ta hel ersättning.

Hälsningar

Molly, handläggare

Okej,

Nu ska jag vara jobbig och komplettera frågan en gång till

Helger då.

Standby på vardagar är inte klassat som arbete. Iaf inte om man tittar på dygnsvila och veckovila. 
    Men standby på helger räknas enligt det regelverket som arbete.

Vad gäller hos försäkringskassan. Kan jag ha standby på helgen utan att det påverkar om jag tar föräldrapenning då. Eller räkna helg-standby som arbete även hos Försäkringskassan?

• Försäkringskassan

Hej,

Behöver ställa en kompletterande fråga innan jag kan ge dig något svar.
    - Den standby tid du talar om, går det under jour eller beredskap?

Hälsningar
    Theo, Handläggare 

• MrsMikas
    Försäkringskassan skrev 2013-09-17 14:38:38 följande:
    Hej,

Behöver ställa en kompletterande fråga innan jag kan ge dig något svar.
    - Den standby tid du talar om, går det under jour eller beredskap?

Hälsningar
    Theo, Handläggare 
    Beredskap. Dvs jag är hemma och vaktar min telefon - jag behöver inte åka till kontoret.
  • Försäkringskassan

Hej,

När du har beredskap så kan du ha föräldrapenning så länge du inte utfört arbete och gäller oavsett om det sker på en helg eller inte. Om arbete utförs så behöver du korrigera i din föräldrapenningsansökan för den aktuella dagen.

Texten nedan är kopierat från våran vägledning som beskriver situationen närmare:

Beredskapstid räknas inte som arbetstid enligt arbetstidslagen och föräldern
    kan ta ut föräldrapenning samtidigt som man har beredskap. Det gäller så
    länge inget arbete utförs och under förutsättning att övriga villkor för att få
    föräldrapenning är uppfyllda.

Häsningar
    Theo, Handläggare
Svar på tråden Föräldrapenning och jourarbete