• daxförnästa

köpa större BAKÅTVÄND bilstol till 4åring?

Jag måste köpa ny bilstol till min dotter som fyller 4år i januari. Hon åker nu bakåtvänd i en be safe izi kid X3. Viktgränsen är 18kilo och hon har redan nått den, dessutom kommer det bli fruktansvärt trångt inte bara för benen nu när vinterkläderna skall på. Jag vill inte vända innan 4år så det är ej ett alternativ att köpa framåtvänd redan nu. Funderar på om någon vet nån jättestor bakåtvänd bilstol jag kan köpa som räcker till iaf 5år? Hon är 103cm o väger 19kilo.

• Svar på tråden köpa större BAKÅTVÄND bilstol till 4åring?
  • t0va

Axkid minikid säger jag, den räcker länge och är mer ombonad än two-way och jag tycker barnet sitter bättre i den framförallt om man ska åka på längre resor. TW är lite mer skålad sits så barnet glider lätt ner, i minikid är det bättre sittergonomi. Den är lättare att montera också och har bra sidoskydd.

Bägge har låga sidor vid låren som är en av de viktigaste sakerna när det gäller stol för stora barn, då kan de sitta skräddare och ändra ställning för benen utan att det är höga kanter som trycker emot låren.

Jag har bägge stolarna och gillar axkiden mycket mer än two-way.

• sina

Vet någon vad de här två stolarna som har nämnts kostar? Jag måste också ha en ny stol till min fyraåring. Vilken tar upp mest plats i bilen?

• t0va
    sina skrev 2013-09-21 11:28:59 följande:
    Vet någon vad de här två stolarna som har nämnts kostar? Jag måste också ha en ny stol till min fyraåring. Vilken tar upp mest plats i bilen?
    De tar lika liten plats i bilen, bägge kan man flytta in på sätet så barnet får mindre benutrymme men att stolen tar mndre plats eller tvärt om flytta ut stolen på sätet. Minikid tycker jag är bättre för där finns 5 lutningslägen man kan välja på, Two-way har 1 egentligen när det gäller större barn och sen kan man ha en kil till för att få mer lutning men det är ofta svårare att få till rätt lutning med den stolen. Eftersom minikid har nackstöd  och är lite djupare så kan man oftast ha den mer upprätt utan att barnets huvud åker fram om det somnar.

minikid har stödben också så man är inte beroende av att sätet framför har en viss lutning och banden man spänner fast den med är självåtdragande. Så man behöver bara trycka ner stolen i sätet, inte så och dra i band och försöka få den att sitta hårt. För 500kr mer så får man en stol som är mycket bättre än TW, men TW är ok den med.

Minikid ligger krinc 2000kr, jollyroom brukar ha kampanj på den stolen, two-way finns från ca 1500kr.
  • t0va
    De tar lika liten plats i bilen, bägge kan man flytta in på sätet så barnet får mindre benutrymme men att stolen tar mndre plats eller tvärt om flytta ut stolen på sätet. Minikid tycker jag är bättre för där finns 5 lutningslägen man kan välja på, Two-way har 1 egentligen när det gäller större barn och sen kan man ha en kil till för att få mer lutning men det är ofta svårare att få till rätt lutning med den stolen. Eftersom minikid har nackstöd  och är lite djupare så kan man oftast ha den mer upprätt utan att barnets huvud åker fram om det somnar.

minikid har stödben också så man är inte beroende av att sätet framför har en viss lutning och banden man spänner fast den med är självåtdragande. Så man behöver bara trycka ner stolen i sätet, inte så och dra i band och försöka få den att sitta hårt. För 500kr mer så får man en stol som är mycket bättre än TW, men TW är ok den med.

Minikid ligger krinc 2000kr, jollyroom brukar ha kampanj på den stolen, two-way finns från ca 1500kr.
  • sina

Tack! Vi har varit så insnöade på two-way eftersom vi har hört att den är störst/varar längst, men då finns det alltså alternativ.

• t0va
    sina skrev 2013-09-21 15:08:04 följande:
    Tack! Vi har varit så insnöade på two-way eftersom vi har hört att den är störst/varar längst, men då finns det alltså alternativ.
    japp, TW är den som räcker längst men det är inte jättestor skillnad mot axkids stolar och belogic och two-way. Exakt hur mycket är svårt att säga eftersom det beror på hur barnet ser ut i kroppen. För i tex. minikid så slår axlarna i nackstödet före öronen kommer över kanten som i two-way.
  • skogsvitter

Vi har också twoway, tycker den är helt underbar och de kan ha den nästan hur länge som helst känns det som

• skogsvitter
    Vi köpte TW på rea för runt tusenlappen, de har ju kampanjer ibland och då kan man passa på, vet inte hur det ser ut just nu dock.
  • t0va
    skogsvitter skrev 2013-09-21 16:53:54 följande:
    Vi köpte TW på rea för runt tusenlappen, de har ju kampanjer ibland och då kan man passa på, vet inte hur det ser ut just nu dock.
    1200 köpte jag min för på någon julkalender förra året, men de brukar oftast ligga kring 1400-1500 för butikerna lägger till en massa extraprylar i ett paket. Så det blir dyrare :/
  • sina

Okej, axkid minikid funkar inte. Hon kan ha den nu, men axelremmarna sitter exakt i översta läget, vilket betyder att den kommer att vara urvuxen om några centimeter.

Och jag hittar ingen återförsäljare alls som säljer two-way, tyvärr. Internet i all ära, men jag vill gärna att hon ska provsitta innan jag köper...

• t0va
    sina skrev 2013-09-23 23:33:46 följande:
    Okej, axkid minikid funkar inte. Hon kan ha den nu, men axelremmarna sitter exakt i översta läget, vilket betyder att den kommer att vara urvuxen om några centimeter.

Och jag hittar ingen återförsäljare alls som säljer two-way, tyvärr. Internet i all ära, men jag vill gärna att hon ska provsitta innan jag köper...
    vart ungefär finns du?
Svar på tråden köpa större BAKÅTVÄND bilstol till 4åring?