Hjälp med matning av nyfödd
Min son är 1 vecka gammal och då amningen inte fungerat för oss så kör vi på ersättning..
Märkte att han inte blev mätt av amningen och så kissade han dåligt och kändes slö.. nu har vi kört med ersättning i några dagar och så pumpar jag och blandar i bröstmjölk. Och nu har han börjat kissa ordentligt det är kiss i blöjan varje gång vi kollat och han har börjat bajsan ca 1 gång om dagen..
Han sover fortfarande väldigt mycket mer har fler vakna perjoder då han ligger och tittar sig om kring..vissa dagar är han piggare än andra. Vet inte hur mycket han sover men mer än 20 timmar om dygnet är närmare 23 timmar skulle jag gissa..
Är detta normal?
Sen så undrar jag lite över hur ni har vetat om när era bebis är mätta? Om min lilla kille slutar suga så brukar jag dra ut nappen på flaskan men då börjar han suga igen.. Och somna ifrån flaskan gör han inte då han kan halvsova när han äter ligger i alla fall och blundar mer suger ordentligt.. och spotta ut nappen har han aldrig gjort! så hur ska jag veta om han ät mätt är det när han börjar ha uppehåll i sugandet? tycker han kan söka efter bröstet ibland när han slutat suga och jag har börjat rapa honom..
oftast så somnar han om efter matning och sover sedan i 2,5-4 timmar och så vill han äta igen.. Dock så är han inte riktigt vaken när han äter alltid utan börjar vrida och vända sig och söker med munnen efter bröstet eller flaskan då..
Han hade igår i alla fall gått upp 100gram i vikt sedan i fredags så han borde väl få i sig det han behöver..
Ni kanske kan hjälpa till att lugna en orolig första gångs mamma..