• Anonym (JL)

    Rätt att vara tjänstledig?

    Hej!

    Om man har varit sjukskriven/deltidsjukskriven i över ett år, har man då någon rättighet att få tjänstledigt från sin nuvarande anställning (som tyvärr hindrar rehabiliteringen) för att jobba hos annan arbetsgivare?

    Jag har hittat Lag (2008:565) om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete, men om jag tolkar 4§ rätt så gäller den inte när man varit sjuk över ett år. Eller tolkar jag det fel?

  • Svar på tråden Rätt att vara tjänstledig?
  • Försäkringskassan

    Hej !


    Du har rätt att vara ledig från din anställning för att prova ett annat arbete och se om du kan klara av det trots din sjukdom. Kontakta din arbetsgivare eller ditt fackförbund för mer information om vad som gäller just på din arbetsplats.

    Läs gärna mer om rehabiliteringskedjan på följande länk:

     


     http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/arbetsformaga


    Hälsningar

    Birger, handläggare 


     
  • Anonym (JL)

    Arbetsgivaren är tyvärr inte mycket för att hjälpa mig, snarare tvärt om. Facket har jag redan pratat med, det var i samband med det som JAG gogglade fram den lag jag nämnde. Vore toppen om du kan hänvisa till var den rätt du nämner formellt finns, lagtext eller liknande.  

  • Anonym

    Ja, jag är medveten om att informationen finns på hemsidan och att jag bara fick ett svar som var copy-paste från hemsidan. Men jag vill ha en källa till informationen som står på hemsidan. För ni har väl källor på det som står där?

  • Försäkringskassan

    Hej! 


    Du skulle behöva kontakta din personliga handläggare som kan informera dig om vad som gäller angående din fråga. Om du inte har telefonnumret till handläggaren är du välkommen att ringa Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. 


    Hälsningar


    Dora, handläggare

Svar på tråden Rätt att vara tjänstledig?