• HouseOfCards

Thailand första gången, tips tack!! Vad bör jag se upp med? Vad måste jag uppleva?

Hej!  Jag och min sambo ska till Thailand första gången i december/januari ca 3-4 v.

Nu undrar jag vars man ska bo? Vi hade tänkt resa runt lite, inte bo på samma ställe, variera med lite billigare boende och lite lyxigare :) (Koh Tao, Koh Lipe har jag hört ska vara bra, erfarenhet?)

Jag vill absolut inte bo mitt i smeten, vill ha lugn och ro med vita stränder och turkost vatten :)

Vill inte se prostituerade, djurplågeri eller hemskheter mot barn, det har hindrat mig länge från att fara till Thailand. Vilka ställen ska man absolut undvika?

Vi är i 30års åldern och vill ha lugn och ro, absolut inget party, äta gott, fara på utflykter,fiska,
    lite shopping, ligga på en drömstrand och lata sig, snorkla osv.

Vad är bra att tänka på? Vad bör jag se upp för? Ni förstår säkert på ett ungefär vad jag vill veta, tacksam för svar! Foten i munnen

• Svar på tråden Thailand första gången, tips tack!! Vad bör jag se upp med? Vad måste jag uppleva?
  • Maria 434

Är det december-januari ni skall åka i år så rekommenderar jag att ni bokar hotell, ivarje fall över jul och nyår. Det kan vara ganska svårt att få tag på boende till rimligt pris under absoluta högsäsongen. Både Koh Tao och Koh Lipe har dessutom ett begränsat utbud och man kan åka på rena ockerpriser om man inte bokat i förväg under denna period.

För massa matnyttigt om Thailand rekommenderar jag www.thailandforum.se

Tänk också på att om ni stannar över 30 dagar så behöver ni söka visa innan.   

• sär skriven

Jag kan rekommendera en fantastisk plats i Thailand; Koh kho khao. Ön ligger lite utanför Phuket, men man tar sig över med båt på 10 minuter. Det är en lugn ö med vackra omgivningar, inte så mycket shopping dock. Vi bodde i 8 nätter på Koh Kho Khao Beach Bungalow, ägarna där är underbara människor, bungalowerna ligger fantastiskt vackert nästan alldeles vid stranden. Enormt gemytligt! 

Efter vår vecka på KKK åkte vi till Karon Beach, Phuket. Där var shoppingen bra, men pulsen betydligt högre och hotellet var mer opersonligt och stelt (femstjärnigt). Vi trivdes mycket bättre på den lilla ön!

En varning bara; sandloppor. Se till att sitta med fötterna på en handduk om ni blir sittande, vi hade sandloppebett som kliade i flera månader efteråt. Vattnet var något grumligt då det ligger ett sandrev precis utanför ön men det går utflykter från ön ut till paradisöar, och hyr man moped och tar sig några kilometer norrut lär vattnet vara helt klart.

Här kommer några bilder från KKK! 

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Maria 434

Vill du inte stötta djurplågeri så bör du inte ta elefantridning tex. Finns även folk som går omkring med diverse djur som de vill att du fotas med, ställ inte upp på det.
    Åker du till Phuket, undvik Dino Park och framför allt Phuket Zoo.
    Använd  sunt förnuft när du väljer saker att göra.

Njut däremot av sandstränder, värme, god mat och det fantastiska folket. Vill ni involvera er i något varför inte vara med när det är tex strändstädning, eller om ni är dykare så finns det även sådan.
    På Koh Tao finns flertalet dykskolor som dessutom har korta kurser i marinbevaring tex, och sen finns Save Koh Tao som tillsammans med dykskolor, restauranger och myndigheter arbetar för ett renare Koh Tao med hållbar turism.
    Jag ska göra praktik på Koh Tao nästa år      

• Nov13

Ao nang var lugnt och härligt. Var där i början av mars iofs. Därifrån kan man ta en longtailboat till flera olika underbara stränder över dagen, man kan åka till phi phi lätt vilket är fantastiskt fint osv. Jag såg en gata med prostituerade men det var en liten bakgata man nådde från huvudgatan, annars inget. Maten åt jag enbart från gatustånden. Fantastisk mat!! Och billig. Otroligt värt. Och alla dessa fruktshakes och färsk frukt, himmelriket!
    Hade noll förväntningar på Thailand, ville bara ha värme och semester och det visade sig vara HELT fantastiskt.

• Jenniesmamma

Ao nang, koh lak, två favoriter som är väldigt lugna. Även varit i koh lanta, blev inte överförtjust, men det är väldigt lugnt, underbar natur om man tar sig en vespa tur. bla till nationalparken som ligger där. Ao nang har all närhet till fina öar, trevliga människor, god mat. Gå till dom små lite sunkiga resturangerna, dom har kanon mat. Var noga med hand hygien bara. En gång Thailand, alltid thailand :) 

• SebastianEvelina
    mikispikis90 skrev 2013-10-01 21:21:09 följande:
    Bra råd :) jag och min man ska åka till Thailand jan/feb 2014 på bröllopsresa, jag var i Thailand 2012 och tyckte det var fantastiskt. Då var vi i Phuket /bangtao :)

Hej där! Våran familj åker också till Thailand vid den tidpunkten. Har aldrig varit där innan men vi skall till krabi, nått att rekommendera där?
  • Mini14

Hej! Jag har varit i Thailand 6 gånger! Förra vintern var jag & min sambo på Koh Mak ( utanför Koh Chang ) och bodde på Plubpla Resort. Det var helt otroligt! Fina bungalows med jacuzzi på altanen. Allt var helt underbart, på ena sidan såg man bara hav & andra berg. Fanns inget annat där, inte ens nån affär, men man kunde låna moppe och åka & handla. När vi var där kanske det var fem andra par där, så väldigt lugnt och vi var ändå där i januari. Stranden kanske inte är den bästa men det gör inget. Dyrare än vanliga Thailand, men värt det.Längtar tills jag åker tillbaka dit igen! Så underbart!

Annars gillar jag också Koh Tao ( bra dykning) åker man dit måste man åka en dag till Nang Yuan, superfint! Glöm inte att gå upp högst upp till utsiktsplatsen, oslagbart! Hoppas att ni får en underbar resa!

• Mini14

Var på lipe för några år sedan, fint underbar sand men hela ön var väldigt skitig tyckte vi. Nära om man vill ta en avstickare till Malaysia ;)

• Alvaidafabbe1

Själv har jag 80 dagar kvar till min resa till thai. Jag å min sambo tar med oss ca 50k i fickpengar. Va till pattaya förra året å där är det rörigt:/ mycket illegala handlingar!! Resan för våra del nu startar i bkk. Köper allt på MBK. Billigt där!! Åker tom dit. Sen krabi-kho lanta-phi phi- runt olika öar. Avslutar med Phuket. Har ej bokat hotell i förväg. Det förhandlar jag till bättre priser på plats. Med ett självklart leende. För man får inte förlora ansiktet med att bli arg. Bråka aldrig med en thai. Dom håller ihop å du losar alltid. Som farang "turist" har du alltid fel vad det än handlar om..så tänk er för om ni hyr vespa/bil/vattenskoter.. Det kan bli dyrt även om du är helt oskyldig. Polisen samarbetar med många för att tjäna lite extra. Droger finns överallt fast det är mycket hårda straff. Så lita ej på någon..sist men inte minst PRUTA.. 40-50%... //johan

• Edenshage

När jag var i Thailand 2003 sa någon lokal guide till mig att vi skulle pruta ner till halva priset och även då tjänar säljarna bra på det! Vet inte vad som kan gälla nu.. Men vill ju tro att det inte har förändrats så mycket! Som några här ovanför har nämnt, de restaurangerna som ser lite shabby ut har bäst mat! Jag åt världens bästa kyckling på ett ställe som bara hade tak och borden var vita plast trädgårdsmöbler! Vi åkte på ananasplantage och åt färsk ananas! Det lever jag på ännu!! Herregud vad gott! Kan inte jämnföras med någon annan ananas!! Annars fick vi thaimassage på ett ställe vid stranden, man låg och såg ut över havet, underbart! Ha en fin resa! Hoppas jag kan komma tillbaka snart jag också... Barnen måste bara bli lite större först tänkte vi!! Trevlig resa!

Svar på tråden Thailand första gången, tips tack!! Vad bör jag se upp med? Vad måste jag uppleva?