star88 skrev 2013-09-18 20:22:43 följande:
Tack för ditt svar. Jag ringde LSS-handläggaren som hänvisade till föräldraansvar och det kändes inte riktigt som den bästa början. Men ringer nog igen för att boka ett möte. Precis så tänker jag att man orkar inte allt, trots att kärleken alltid finns där. Skönt att höra att ni mår bättre nu! Vilken träning ha ni gjort hemma? Har ni haft rätt stöd och förståelse på förskolan?
Kram
Nej, nej och åter NEJ. Föräldraansvaret för ett "normalt" barn är hästlängder ifrån var ni är nu! All träning och möten, inskolning och övningar som ska göras är INGET som är fullt normalt föräldraansvar.
Att lära sig teckenspråk och sitta och förmedla det till ett litet barn är inte normalt tidsfördriv med en 2-3 åring. Då ska man rita Kossa-mu och prata om vad barnet har gjort på dagis.
Ett barn som är 2-3 år förväntas sova någorlunda bra på natten och det gör inte er son så där är det också utöver föräldraansvaret.
Ring HAB så fort du kan och säg att du undrar när ni kan få tid. Ju fortare du hör av dig desto fortare får ni tid, ni hamnar lite högre upp i högen.
Testa med att ge Omega och se om han inte sover lite bättre på det. Om ni inte redan har gjort det. Om det är något ni undrar om Omega så fråga gärna, ajg svarar om jag kan. Läs även min Omegatråd här på FL och se vad andra säger om sina erfarenheter av Omega. Klicka bara på länken ii min sidfot.
Be läkaren att få testa Melatonin. Många med Autism har låg eller ingen egen tillverkning av Melatonin. Melatonin är ett kroppseget hormon som gör att man blir trött på kvällen.
Det finns en bok om att söka vårdbidrag, skriven av några FL-medlemmar som kände att det behövdes. När du söker vårdbidrag så lägg väldigt stor vikt på all den tiden ni lägger ner på övning, förberedelser, det ni hjälper barnet med.
Att skriva en vårdbidragsansökan är skitjobbigt, äckligt jobbigt. Det tycker alla som har gjort det så när ni sitter där med den så tänk inte att du skulle vara en sämre förälder eller nåt sånt för att du känner som du gör. Det har vi allihopa tyckt och du är inte ensam. Du är en bra förälder, just nu är ni trötta men förhoppningsvis kommer det bli bättre och ni kommer få stöd, hjälp och vägledning från många instanser.
Begär avlösning från LSS, om handläggaren nämner föräldraansvaret igen så stå på er, ni har INTE en normal situation.
Vi har en son men ADHD och Atypisk Autism, han fick diagnos när han var ca 7 år men vi hade förstått sen flera år tillbaka att det var något som inte stämde. Nu är han 11 år. Jag ångrar att vi inte sökte hjälp tidigare och att vi inte började med kortis tidigare. Han sov väldigt dåligt, ända från födseln har han haft problem. Nu har han Omega, Atarax och Circadin (Melatonin i tablettform med depotverkan) och somnar rätt så bra på kvällen och sover oftast hela natten.
Bra böcker att läsa är Explosiva Barn av Ross W Greene och Problemskapande Beteende av Bo Hejlskov. Det stärker er som föräldrar och göra att ni lättare kommer förstå er barn och kan vara ett stöd för er son och att ni vet att ni gör rätt sak för barnet. Det kommer göra att ni inte tröttar ut er på samma sätt som det har varit fram till nu.
Se till att ni som föräldrar står enade, att ni har samma mål och är samspelta så ni inte behöver käpa mot varandra också. Ta hjälp av kurator och samtalsterapi från HAB, man behöver en fungerande parrelation, inte bara att vara förälder utan partner också.
Lycka till och stor kram till er.