• Flashbulb

Är ögonen själens spegel?

Man brukar säga att ögon är själens spegel. Att ögon speglar hur man mår inombords, vad man gått igenom i sitt liv osv. Tycker ni det stämmer? Kan man verkligen se in i en människas själ bara av att titta dem i ögonen? Har ni någon gång varit med om en situation där du och en annan man/kvinna bara tittat varandra i ögonen väldigt länge? Isåfall, vad fick ni se? Vad kände ni?

• Svar på tråden Är ögonen själens spegel?
  • Aniiee
    anibananiii skrev 2013-09-19 17:18:01 följande:
    Ok den var lite svår, haha. Jag ser en orädd person iallafall. Personen ser sig inte som underlägsen andra människor. Prova med en annan bild.
    Jag ska lägga upp den andra bilden jag tänker på, men måste hitta rätt disk.  Får se om jag postar den idag eller imorrn.... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Du kan få den här så länge (tyvärr i svartvitt). Bör inte vara så svårt.....

• Fobiker

Jag brukar vara hyffsat bra på sådana där testbilder. Men grejen är det är inte bara ögonen, det är hela inramningen s.a.s., ögonbryn, panna, områden runt om och mellan ögonen o.s.v. Och nej, jag tror inte ett jota på att man kan avgöra om en person är psykopat bara genom att se personen i ögonen, sorry men det ÄR dravel!   

• anibananiii
    Aniiee skrev 2013-09-19 17:34:47 följande:
    Du kan få den här så länge (tyvärr i svartvitt). Bör inte vara så svårt.....

Men den här är ju helt photoshoppad. Sånt kan ju ändra, om ögonen är redigerade.
  • Aniiee
    anibananiii skrev 2013-09-19 22:45:27 följande:
    Men den här är ju helt photoshoppad. Sånt kan ju ändra, om ögonen är redigerade.
    Bravo. Du såg att den var photoshopad (vilket den inte är, per se, det är en bild från en datoranimerad film), men du kunde inte säga något om personen (vilket inte är särkilt svårt om din teori håller att man kan se en persons personlighet på ögonen). Men du såg inte att den andra var en (photoshoppad) bild av en vettskrämd människa....

I rest my case.... 
  • jaghopparhögt
    Aniiee skrev 2013-09-19 23:46:35 följande:
    Bravo. Du såg att den var photoshopad (vilket den inte är, per se, det är en bild från en datoranimerad film), men du kunde inte säga något om personen (vilket inte är särkilt svårt om din teori håller att man kan se en persons personlighet på ögonen). Men du såg inte att den andra var en (photoshoppad) bild av en vettskrämd människa....

I rest my case.... 
    Eller så googlade hon den :)
  • anibananiii
    Aniiee skrev 2013-09-19 23:46:35 följande:

I rest my case.... 

men gud. Du ser. Datoranimerad. Men du snackar om känslor, jag menar personlighet.
  • Fanny b

Jag tror inte på det. Just för att man i olika situationer kan ha olika uttryck i ögonen, beroende på vilken sinnestämningen man befinner sig i. Sedan är min erfarenhet att människor när de tolkar kroppspråk har förutfattade meningar om hur en blyg/rädd/modig person beter sig. 

• Aniiee
    jaghopparhögt skrev 2013-09-19 23:47:31 följande:
    Eller så googlade hon den :)
    =)
    anibananiii skrev 2013-09-19 23:54:15 följande:

men gud. Du ser. Datoranimerad. Men du snackar om känslor, jag menar personlighet.
    Med "vättskrämd" menade jag att det inte på något sätt är en kavat tjej, utan liten, menlös och orolig som skulle backa in i ett hörn om hon mötte en man i en gränd.

Eller vet du något jag inte vet?

Svar på tråden Är ögonen själens spegel?