• Linnh

Gravid och flytta till Australien

HejGlad
    skulle verkligen behöva lite tips och hjälp! Jag och min Australienske färtman skall flytta till Australien nästa år( 2013). Jag är nu tidigt i min gravidvitet och vill föda barnet i Autralien, då jobb för honom kommer att bli mycket lättare än vad det är här. Vi håller på med alla papper om defacto visa, coh bara det känns som om det kommer ta en evighet och att barnet kommer vara fött innan man får det igenom.

Någon som har tips ang.?

*defacto visumet
    *försäkringar
    *flytta över kartonger med heminredning
    *flyga och vara gravid
    *boende Australien
    *kostnader

med mera som hör till.  Oerhört tacksam för svar /Lyckliga migGlad

• Svar på tråden Gravid och flytta till Australien
  • Smiles

Vilken stad har ni tänkt att bo i? Det kan ta tid med de facto visat men jag tror att de påskyndar det hela eftersom du är gravid. Du kan inte teckna sjukförsäkring som täcker din förlossning i Australien när du redan är gravid, du kommer därför få föda på ett public hospital eller bekosta det själv. Jag födde på public, det var hur bra som helst! Hoppas ni får in papperna till visumet snart. Är du säker på att ni får det bättre ekonomiskt om ni flyttar? Jag tänker mest utan mamma/pappa ledighet osv. Menar inget illa med frågan, bara undrar om ni räknat med det?

• daimstrut

Jag flög till Korea när jag var gravid runt vecka 26 eller nåt sist. Stödstrumpor, dricka mycket vatten, upp och rör på dig minst en gång i timmen när du inte sover, gör även rörelser med fötterna av och till när du sitter ner. Allt detta för att undvika blodpropp. Ta med intyg på engelska om beräknat födelsedatum. Så lång resa hade jag gjort före vecka 32. Kolla flygbolagens regler ang hur sent man får flyga.

Allt det andra har jag noll koll på men lycka till hade en kompis som skulle flytta dit ett år med sin australiensiske sambo, vet att det var svindyrt och ett måste med nåt speciellt läkarintyg.

• VågaChansa

Hej!
    Kan tyvärr inte svara på några av punkterna:/ Men vart I australien ska ni bo? Jag, sambon och 1,5 kommer troligen att flytta till Perth våren 2014. =)

Svar på tråden Gravid och flytta till Australien