• Anonym (pluggis)

föräldraledig mitt i studier utan inkomst

Vår arbetsplats har ett speciellt avtal där man får lön i ett år efter att man har slutat. Jag började på detta förra hösten och använde tiden till att studera. Jag blev efter ett par månader föräldraledig vilket jag ska vara i ett år.Mitt andra år av studier kommer jag inte ha någon inkomst. Vi hoppas få ett barn till inom de närmaste åren. Vad händer om jag måste ta ledigt mitt i studierna då jag inte har någon inkomst? Vad kommer jag få i föräldrapenning då? Kommer jag att kunna räkna min senaste lön?

• Svar på tråden föräldraledig mitt i studier utan inkomst
  • Försäkringskassan

Hej!

Om jag uppfattar dig rätt så tar din anställning slut nu i höst och du är för tillfället helt föräldraledig.
    Så länge du är anställd eller är föräldraledig och barnet är under 1 år eller om barnet är äldre än 1 år och du tar ut föräldrapenning med 5 hela dagar i veckan så skyddar du din tidigare inkomst (SGI).

Generellt gäller:
    Om man blir gravid inom 1 år och 9 månader från det tidigare barnet så har man rätt till samma föräldrapenning som för det tidigare barnet.

Från det barnet är 1 år kan din SGI nollas om man inte skyddar den genom att ta ut hel föräldrapenning ( 5 dagar i veckan) om man är helt föräldraledig, arbetar, studerar med studiebidrag eller är inskriven på arbetsförmedlingen och är aktivt arbetssökande.

Om du inte skyddar  din SGI så att den nollas då har du rätt till föräldrapenning enligt grundnivån vilket är 225 kr/dag före skatt.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (pluggis)

Tack för svar!
    Nej, min anställning tar slut nästa höst och jag har då ett år kvar att studera. Jag kommer att studera utan inkomst (mha sparade pengar + makens inkomst). Jag har ingen rätt till csn och kan inte ta ut föräldradagar när jag studerar. Om nästa barn kommer mitt i andra årets utbildning kommer jag alltså ha 0 kr i inkomst i X månader bakåt beroende på när barnet kommer.  

• Försäkringskassan

Hej!

Fram tills ditt barn fyller 1 år så är din SGI skyddad och därefter måste du aktivt göra något för att fortsätta skydda din SGI, antingen ta ut föräldrapenning med 5 dgr/vecka, arbeta eller vara arbetssökande på arbetsförmedling eller studera med studiemedel från csn.

Om du är gravid på nytt när barnet är 1 år och 9 månader så får du samma storlek på föräldrapenningen för nästa barn som för det första barnet även om din SGI har sänkts till 0 kronor beroende på att du studerar utan studiemedel.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden föräldraledig mitt i studier utan inkomst