• Anonym (Fredagsmys)

Hur firar man fredag utan alkohol eller nikotin???

Hej!

Lång historia kort: Har en sambo som druckit alldeles för mycket öl, nästan dagligen i många många år. För några veckor sedan la han av helt! För 5 dagar sedan lade han också av att snusa. Jag är så stolt över honom, och han är sååå duktig. Antingen är det en 40-årskris, eller så har han bara bestämt sig :).
    Själv har jag rökt nästan dagligen i ett halvår, men har även jag lagt av med det sedan en vecka tillbaka.

Nu till själva frågan: Hur fasiken firar man nu fredag? Båda har vi det där fredagspirret i kroppen, men vad gör man? Vi brukar alltid dricka öl och snusa, resp röka ett halv paket...

Träna går inte, vi är förkylda. Barnen är inte krya de heller...

det står helt still i huvudet. Vad gör man???

• Svar på tråden Hur firar man fredag utan alkohol eller nikotin???
  • Tjohalia

Lagar en god middag, hyr en film och äter nåt gott. Sånt brukar vi göra. Baka med barnen? Nåt gott ni kan ha till filmen kanske

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Anonym (123)

Här kommer lite olika förslag som funka var för sig men även tillsammans :)

laga god mat tillsammans och äter en trerätters med tända ljus vid bordet.
    köa hem lite snacks hyr/laddar ner en film och myser i soffan.
    spela spel med barnen och har en mysig familjekväll.
    ha sex. 

• turbansmurfen

Sniffa lim? Nä, skämt åsido, ni kan ju alltid skicka barnen i säng tidigt och ha massor av sex! 

• FruMa

Myser ihop, ser film, äter gott och ja.. Toppen på detta: morötter med dipp (enligt mig)

• solosss

Man röker en fet och lyssnar på jazz och hittar på nya recept. Livet på en pinne!

• Anonym (myyyys)

Spela sällskapsspel, titta på film, laga god middag, chips/grönsaker med dipp, kanske blanda ihop nån god alkoholfri dryck (typ mixa jordgubbar, sprite, is för läskande alkoholfri drink på sommaren, kanske varm choklad med marshmallows, grädde m.m. på vintern...), prata med varann, ha sex när ungarna har somnat. 

• Birgitta2

TS. Det är skitsvårt när man haft vanor. Fredag kväll: ett glas vin när man lagar middagen, och så ett par glas vin efter middagen. Varje fredag. I åratal. Och så en cig på maten. Varje dag i åratal.

Det är svårt att byta vanor. Vad ska man nu se fram emot? Inget vin, ingen cig. Inte ens minsta lilla pilsner. Suck.

Men ser du: Det går! Jag har rökt i 40 år. Fick cancerbesked och slutade röka. Och visst har jag fallit för frestelsen nån gång. Men det är då jag är hos dottern som röker. Då kan det hända att jag tar en cig. Men inte hemma. Jag bytte ut fredagsvinet mot te eller saft eller nåt annat alkoholfritt (fast jag dricker dock vin ibland, helnykterist är jag inte). Men ciggen bytte jag ut mot nikotintabletter. Och efter ett par veckor så var det helt ok. Inga problem. Men utan nikotin alls, det vete tusan om jag klarar av. Men snart skall de bort också.

Det går! Men man får lägga manken till. Och visst, ibland ser livet lite grått ut i början, men snart ljusnar det. Det är bara att hänga i.

• Anonym (Fredagsmys)

Oj!!

Tack för alla snabba och bra svar!!

Det vinnande konceptet verkar vara god mat, sovande barn och mycket sex... :)
    Det är tyvärr fel vecka för sex och barnen sover inte tidigt då det ena har en diagnos med tillhörande störd sömn. Han somnar tidigast 23. Dock kan barnen kolla film själva om vi vill ha egentid.

Men vad äter man??? Dipp är ju gott.. Men vilken mat är sjukt god?? Det får gärna kosta, det bryr jag mig inte om nu.. Jag är en såndär tråkig som nästan alltid äter "nyttigt" och tråkigt. Men nu måste jag nog göa ett undantag.

Orkar ni komma med förslag på mat eller fler aktiviterter??? :) 

• Anonym (Fredagsmys)

Hannah76: De vill alltid kolla film nästan. Nu är de halvsjuka också, så film och tv för dom ikväll är nog svårt att undvika. De är bara 4 och 5 år. Men visst, I see your point....

• Anonym (myyyys)

Ni kanske ska "belöna" er lite på lördag också? Tänk vad skönt att vakna upp på morgonen och inte vara trött och bakis med gammal ölsmak i munnen! Ta tillvara på det också, gör nåt roligt på lördagen, stick iväg och shoppa, gå ut i skogen, sätt er och pyssla med barnen, gör en extra god lördagsfrukost, eller vad det nu kan vara som gör er extra glada. 

Tänk vad mycket ni orkar, utan alkohol! 

• Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (myyyys) skrev 2013-09-20 16:01:10 följande:
    Ni kanske ska "belöna" er lite på lördag också? Tänk vad skönt att vakna upp på morgonen och inte vara trött och bakis med gammal ölsmak i munnen! Ta tillvara på det också, gör nåt roligt på lördagen, stick iväg och shoppa, gå ut i skogen, sätt er och pyssla med barnen, gör en extra god lördagsfrukost, eller vad det nu kan vara som gör er extra glada. 

Tänk vad mycket ni orkar, utan alkohol! 

Smart! Skogen med picknick är ju perfekt. Om alla bara är tillräckligt friska, med man kan ju ta det väldigt lugnt! Tack!
  • Anonym (myyyys)

Fläskfilé eller oxfilé är ju oftast gott för vuxna Fråga barnen vad dom vill ha, bjud på favoritmaten till dem. 

Gillar ni att laga mat så kan ju både menyplanering innan och matlagningen på kvällen vara en höjdare i sig. Annars, om det inte är ert största nöje, så kanske ni kan satsa på gott men snabblagat och inte nödvändigtvis toknyttigt. 

En god och enkel festmåltid är stekt oxfilé eller ryggbiff, eller fläskfilé eller vad man nu vill ha Sen klyftpotatis i ugn, ica har färdiga 900g påsar med olika delikatesspotatis, behöver inte ens skalas, bara halvera, rör ihop med lite olivolja och grillkrydda eller örtkryddor + salt&peppar på en ugnsplåt, sen 225 grader i ca. 30 minuter (rör om efter halva tiden). Å så en färdig beasås till det, eller kryddsmör, och kanske lite kokta grönsaker till (finns frysta sockerärter och broccoli i protionsförpackningar, typ fyra portioner per påse, i frysdisken på ica. 3 minuter i mikron i sina portionspåsar så ångkokar dom sig själva).

Kanske en god efterrätt, glass eller nåt annat? 

Å så valfria dippsåser och allsköns grönsaksstavar, typ morot, gurka, paprika, coctailtomater.

Se där, en faktiskt ganska nyttig, men snabb och väldigt god fredagsmiddag. Vill man göra den ännu enklare så tar man färdigkryddade färska kycklingfiléer (inte frysta, vem orkar tina dem) och kastar in i ugnen med klyftpotatisen. Blir inte enklare.  

• Anonym (tänk på ;-))

Man kan alltid tända en joint och må bra

Svar på tråden Hur firar man fredag utan alkohol eller nikotin???