• Anonym (Ensam)

Ännu en tråd om ensam vårdnad...

På vilket sätt förändras det från att gå från gemensam till ensam vårdnad för pappan om det är mamman som är boendeförälder och pappan inte har barnen mer än varannan helg och inte är involverad i barnen i övrigt utan mamman sköter allting???

• Svar på tråden Ännu en tråd om ensam vårdnad...
  • Anonym (A)

Han förlorar ju det juridiska ansvaret för barnen

• mamita64

Förutom det uppenbara, pappa har inte barnet varannan vecka och har då inte lika stor del i barnets skötsel som annars. så är det ju så att den som har enskild vårdnad är den som tar beslut runt barnet. Vilket dagis, vilken skola osv. Detta utan att behöva diskutera med den andre föräldern. Man kan också skaffa pass utan att få tillstånd från den andre

• Anonym (A)
    mamita64 skrev 2013-09-20 19:12:22 följande:
    Förutom det uppenbara, pappa har inte barnet varannan vecka och har då inte lika stor del i barnets skötsel som annars. så är det ju så att den som har enskild vårdnad är den som tar beslut runt barnet. Vilket dagis, vilken skola osv. Detta utan att behöva diskutera med den andre föräldern. Man kan också skaffa pass utan att få tillstånd från den andre

Klart han kan ha vv fast han inte har vårdnaden det hänger inte ihop
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (A) skrev 2013-09-20 19:09:54 följande:
    Han förlorar ju det juridiska ansvaret för barnen

Det är ju ingenting som han tar ansvar för i nuläget heller utan han slingrar alltid sig för att slippa undan allting som har med barnens skola/sjukvård osv att göra.
  • Anonym (Ensam)
    Varannan helg var det jag skrev.

Alla beslut lägger han på mig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ensam) skrev 2013-09-20 19:16:18 följande:
    Det är ju ingenting som han tar ansvar för i nuläget heller utan han slingrar alltid sig för att slippa undan allting som har med barnens skola/sjukvård osv att göra.

Har du ev eller ger han dig det eller tror du tr skall ge dig det?
  • mamita64
    Jag tolkade nog lite fel. Pappan har varannan helg nu?
    Ja då är skillnaden eg det jag skrev sist. Du blir den som står för alla beslut.

Det är inte så att umgänget är kopplat till vårdnad

I mitt fall blev det så att pappan helt slutade umgås med barnen när jag fick enskild vårdnad. Om det eg hörde ihop vet jag inget om. De tre år som vi hade gemensam vårdnad träffade han sällan barnen under nån längre period.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (A) skrev 2013-09-20 19:17:57 följande:

Har du ev eller ger han dig det eller tror du tr skall ge dig det?

Vi har pratat om att jag ska få ha ensam vårdnad just pga att han inte vill engagera sig utan bara vill ha umgängesrätten.
  • Anonym (Ensam)

Så för att sammanfatta det hela så blir det ingen som helst skillnad ifrån hur vi har det nu när det redan är jag som fattar alla beslut. Den enda skillnaden skulle vara att han inte blir kallad till alla möten inom sjukvård och skola som jag måste gå på stup i ett eftersom ena barnet har en diagnos och vi blir ifrågasatta varför inte den andre vårdnadshavaren inte är med. Jag har börjat att märka att barnen tycker att det är obehagligt med dessa frågor som jag jämnt måste svara på att han inte är intresserad av att deltaga i.

• Anonym (A)
    Anonym (Ensam) skrev 2013-09-20 19:25:40 följande:
    Så för att sammanfatta det hela så blir det ingen som helst skillnad ifrån hur vi har det nu när det redan är jag som fattar alla beslut. Den enda skillnaden skulle vara att han inte blir kallad till alla möten inom sjukvård och skola som jag måste gå på stup i ett eftersom ena barnet har en diagnos och vi blir ifrågasatta varför inte den andre vårdnadshavaren inte är med. Jag har börjat att märka att barnen tycker att det är obehagligt med dessa frågor som jag jämnt måste svara på att han inte är intresserad av att deltaga i.

Du får större skyldighet dock om du har ev att informera vad som händer och sker kring barnen
  • mamita64
    Anonym (A) skrev 2013-09-20 19:16:14 följande:

Klart han kan ha vv fast han inte har vårdnaden det hänger inte ihop
    Jag utgick från det som stod i ts nämligen att pappan hade vh
    Att vårdnad och umgänge inte hör ihop vet jag mkt väl
  • mamita64
    Anonym (Ensam) skrev 2013-09-20 19:17:21 följande:
    Varannan helg var det jag skrev.

Alla beslut lägger han på mig.
    Ja jag missförstod
    Anonym (Ensam) skrev 2013-09-20 19:25:40 följande:
    När jag skilde mej -93 så råddes jag att vi skulle ha gemensam vårdnad  av min advokat
    Under de tre följande åren träffade pappan barnen ytterst lite. Det gick nästan tio månader innan han började ha dem varannan vecka, han hade då haft dem nån enstaka dag vid två tillfällen under hela de tio månaderna. Han gjorde långa uppehåll, hade dem varannan helg ett tag långa uppehåll igen. jag hade allt ansvar. Jag gick på möten mm

Så fick jag enskild vårdnad och för mej blev det ingen större skillnad. Jag fick allt ansvar, men det hade jag ju redan haft hela tiden. Nu hade jag det juridiskt dessutom

Så jag kan tänka mej att du kan uppleva något liknande

• Anonym (?)

Är det inte så att han inte har någon skyldighet att betala underhåll om du har ensam vårdnad, tillskillnad från om ni har gemensam? Inte säker men tror det är så..

• mamita64
    Anonym (?) skrev 2013-09-20 20:16:56 följande:
    Är det inte så att han inte har någon skyldighet att betala underhåll om du har ensam vårdnad, tillskillnad från om ni har gemensam? Inte säker men tror det är så..
    Nä han kommer inte undan underhållet inte
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (A) skrev 2013-09-20 20:06:32 följande:

Du får större skyldighet dock om du har ev att informera vad som händer och sker kring barnen
    Med andra ord blir det precis som vi har det nu för han är ALDRIG med på någonting och frågar typ aldrig om någonting.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (?) skrev 2013-09-20 20:16:56 följande:

Jodå, underhållet åker han ff på.
Svar på tråden Ännu en tråd om ensam vårdnad...