• Totten81

Nytt jobb, behov av längre öppettider på fritids

Har äntligen ett nytt jobb på gång, vilket skulle innebära att jag skulle sluta jobba kväll och helger. I nuläget har jag hjälp av släktingar med barnvakt dom dagar det inte räcker med fritidsets öppettider. Om jag skulle få det nya jobbet så skulle jag behöva ha min dotter på fritids vissa dagar från 06 och vissa tom 18. I nuläget öppnar dom 0630 o stänger 1730. När jag läser på kommunens hemsida så står det att man har rätt till fritids mellan 0600 och 1830, men innebär det att "mitt" fritids ska ha det. Eller kan jag hänvisas till ett fritids på en annan skola där man har så långa öppettider?

Är det ngn som har koll på det? Har försökt nå dom ansvariga på kommunen, men dom är ju inte de lättaste att få tag på.... 

• Svar på tråden Nytt jobb, behov av längre öppettider på fritids
  • Punkster

Jag jobbar på fritids, och vi har öppet 6:30-18:30. Om det är någon förälder som vid något enstaka tillfälle har haft behov av längre öppettider så har vi oftast kunnat tillgodose det, inom rimliga ramar naturligtvis. Dvs. t.ex. öppna kl 06 istället för 6.30.

Oftast brukar det funka så med kommunala verksamheter att det finns en eller några få enheter som har OB-öppet (kvällar, helger eller dygnet runt) och att det är dit man som förälder är hänvisad om man har behov av omsorg under tider som ligger utanför den vanliga enhetens öppettider. Man ska också notera att man som kommun inte är skyldig att erbjuda omsorg under OB-tid. 

I ditt fall är det nog enklast att vända sig till personalen på ditt nuvarande fritids och fråga. Om de inte kan svara så kan de säkert hänvisa dig till rätt person. Hoppas det löser sig! 

• glassen

Står inte öppettiderna på de olika fritidshemmen på kommunens hemsida? Det gör det i vår kommun och då kan man se vilka som öppnar tidigt och stänger sent. Just fritids tror jag brukar ha generösare öppettider än förskolorna, eftersom det inte finns lika många fritids och barnen går ju på det fritids som hör till skolan.
    Fråga annars personalen på måndag hur du ska göra. Det måste ju finnas fler föräldrar som jobbar andra tider. På min sons fritids går de barnen som är kvar sent till förskolan precis bredvid och blir hämtade där.

Svar på tråden Nytt jobb, behov av längre öppettider på fritids