• Erfdgt

Hur mkt pizza äter en 7-åring?

Ja, ungefär hur mkt pizza äter en 7-åring? En halv, en fjärdedel.. ? Om man utgår från en "vanlig hämtpizza", dom brukar väl vara mer eller mindre i liknande storlek.

Jag förstår att det kan variera väldigt mkt från barn till barn såklart, men för att få ett hum om hur mkt pizza det kan tänkas gå åt till 30st 7-åringar :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-22 15:07

Och vilken typ av pizza föredrar er 7-åring? Någon speciell eller funkar tex vesuvio?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-23 11:09

Tack så mkt för alla svar! :)

Vi har nu pratat med några föräldrar som sagt och dom flesta säger att deras barn äter ungefär som vår dotter, kring en fjärdedels pizza (vuxenpizza) och dom höll med om att det bör bli bra att räkna 3 barn per pizza. Speciellt när barnen ska sitta tillsammans och dom vet att det vankas fika och snacks efteråt hehe

Angående korv med bröd, så är det populär kalasmat och funkar säkert bra för många andra. Vår dotter, som är födelsedagsbarnet, tycker dock inte om korv så för oss är det uteslutet att servera det av den anledningen. Sedan tycker väl inte jag personligen att det är just någon bättre mat än pizza.

Vi får inte plats hemma hos oss, så vi kommer vara i en hyrd lokal och där finns inget kök och inga uppvärmningsmöjligheter. Därför kändes det också riktigt enkelt att beställa pizza och bara skära upp den.

Angående allergier, så har vi rätt bra koll sedan tidigare kalas, men på inbjudan står såklart ändå att föräldrarna gärna får höra av sig angående eventuella allergier. Det är ju bara att slå en pling eller skicka iväg ett sms :)

• Svar på tråden Hur mkt pizza äter en 7-åring?
  • mikipiki

Min fyraåring äter en fjärdedels pizza ungefär, plus en halv påse sallad :)

• Leone i Västerås

Jag och mina två små barn på 6 och 7 år äter en vanlig pizza tillsammans,

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Gladskit

Min son kan nog äta en halv "vuxenpizza" om han är riktigt hungrig. Men normalt sett äter han kanske 1/3.
    Hans favorit är bussola (skinka & räkor). 

• Lindyn

Min femåringa dotter kan äta en halv barnpizza. . . Men föredrar strips, feta ost och räkor om hon får välja själv. . .

Svårt det där med att veta vad man ska beställa och inte speciellt m tanke på allergier osv. ..

• YokohamaNr2

År min 6.5 åring ordentligt hungrig kan han helt enkelt sätta i sig en hel barnpizza, men just på kalas brukar de ju vara lite stirriga och inte riktigt koncentrerade på maten, så en halv per person är nog lagom tror jag.

Margarita, Hawaii och vesuvio brukar vara populärast

• Erfdgt

Tack så mkt för alla svar! :)

Vi har nu pratat med några föräldrar som sagt och dom flesta säger att deras barn äter ungefär som vår dotter, kring en fjärdedels pizza (vuxenpizza) och dom höll med om att det bör bli bra att räkna 3 barn per pizza. Speciellt när barnen ska sitta tillsammans och dom vet att det vankas fika och snacks efteråt hehe

Angående korv med bröd, så är det populär kalasmat och funkar säkert bra för många andra. Vår dotter, som är födelsedagsbarnet, tycker dock inte om korv så för oss är det uteslutet att servera det av den anledningen. Sedan tycker väl inte jag personligen att det är just någon bättre mat än pizza.

Vi får inte plats hemma hos oss, så vi kommer vara i en hyrd lokal och där finns inget kök och inga uppvärmningsmöjligheter. Därför kändes det också riktigt enkelt att beställa pizza och bara skära upp den.

Angående allergier, så har vi rätt bra koll sedan tidigare kalas, men på inbjudan står såklart ändå att föräldrarna gärna får höra av sig angående eventuella allergier. Det är ju bara att slå en pling eller skicka iväg ett sms :)

• Erfdgt
    DevilsDaughter skrev 2013-09-23 15:02:17 följande:
    återkom gärna om det var logom eller inte.. Funderar också på pizza till 6åringens kalas..

Ska göra det, men det dröjer. Kalaset är inte förrän i december. Jag tycker om att vara ute i god tid med planering ;P
  • CoolJen

Min 8 åring äter en hel vuxenpizza och skulle nog känna sig besviken av att bara få en tredjedel.

• 010306

våra 3 tjejer delar oftast på en pizza , de ätr 7, 10 & 12 år :p

• RockingSkåne

På kalas låter 1/4 utmärkt tycker jag... Barnen brukar ju inte vila slösa tid på att sitta å äta direkt! Sen ha lite extra ifall någon vill ha mer!

• EnAnonumius
    Mimmie skrev 2013-09-22 15:33:15 följande:
    7åring ska väl inte äta pizza överhuvudtaget!! fyfan för iqbefriade föräldrar som matar barn med skräp!!
    Ja lika IQ-befriat som att I G N O R E R A att frågan handlar om ett B A R N K A L A S.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mimbo

Mimmie
    Pizza äter nog de flesta familjer ibland. Vi äter det då och då och så även våra barn på 2, 7 och 8 år. Vi är kostmedvetna och äter nyttig mat 6 dagar av 7. På helgen blir det pizza, tacos, McDonalds odyl. Vi är inte ett dugg iq-befriade i vår familj, men gör kanske andra val än vad du gör. På barnkalas är det väl toppen med pizza! 2-3 barn per pizza skulle jag tänka! Garderad med en extra pizza för säkerhets skull.

• Erfdgt
    CoolJen skrev 2013-09-23 19:21:41 följande:
    Min 8 åring äter en hel vuxenpizza och skulle nog känna sig besviken av att bara få en tredjedel.
    Med tanke på att vissa förmodligen inte ens kommer äta 1/3, så lär det ju finnas mer pizza till dom som vill äta mer än så. Plus att det som sagt kommer finnas fika, snacks och godis efteråt.
  • Erfdgt
    mimbo skrev 2013-09-24 11:58:33 följande:
    Mimmie
    Pizza äter nog de flesta familjer ibland. Vi äter det då och då och så även våra barn på 2, 7 och 8 år. Vi är kostmedvetna och äter nyttig mat 6 dagar av 7. På helgen blir det pizza, tacos, McDonalds odyl. Vi är inte ett dugg iq-befriade i vår familj, men gör kanske andra val än vad du gör. På barnkalas är det väl toppen med pizza! 2-3 barn per pizza skulle jag tänka! Garderad med en extra pizza för säkerhets skull.
    Ja, vi räknar 3 barn per pizza, och vi räknar på 30 barn, vilket blir 10st pizzor. Det lär ju dock inte bli 30 barn, förra året blev det 24st. Någon är borta, någon är sjuk osv. Och skulle det mot all förmodan bli 30 barn, så är det ju bara att lägga till någon pizza :) Maken äter nog gärna upp lite om det blir över ;) haha
Svar på tråden Hur mkt pizza äter en 7-åring?