• Malva05

Ny katt ägare med lite funderingar..

Hej har idag (på kvällen)  hämtat hem vår nya familjemedlem,  självklart var den lite fundersam vart den kommit
    men har funnit sig rätt bra redan :)  
    Är en glad busig liten kisse som älskar att mysa, den har sen första stund kommit i famnen och puffat på en för
    att man ska klappa och klia den :)  hoppas detta mys fortsätter, ja hur är det med de??  om dom som små gillar att
    mysa fortsätter dom med det sen som vuxen ?  ja vad är era erfarenheter.

Sen fundera jag lite den nös flera gånger när den kom hit, ja det verkar lugnare med det nu, vad brukar det bero på?? (antar att det är himla olika och säkert nåt dom bara kan göra ibland)

Sen fundera jag på klo klippning, är det förtidigt att klippa i morgon, eller bör jag vänta tills den är mer van med oss?
    vill ju inte att den ska börja ogilla en det första den gör, men har idag känt på tassarna och det har den inte brytt  sig 
    om. såg att klorna var rätt långa, och ja den ska ju va inne katt så lär ju behöva kloklippning .

fick den nu i famnen, den vill  hela tiden att man ska ta på den :)

Sen funderar ja , angående kattlådan, var dit jag lyfte den det första jag gjorde när den kom , kommer den gå dit när den behöver?? (vet att det är en lite dum fråga som kanske inte går att svara på)  har lyft den på lådan 3-4 gånger under kvällen. men ännu har den inte gjort nått där ännu, den har även gått dit själv och titta  men inge mer.
    å andra sidan har den inte ätit nått ännu eller druckit men ja  det gör den väl det sen när den känner för det, ja den var på lådan och åt lite just innan vi hämta den.  :)  

spännande detta med kisse, är bara så glad att den gillar att mysa.

• Svar på tråden Ny katt ägare med lite funderingar..
  • Malva05
    nemo1 skrev 2013-10-07 12:27:49 följande:
    Dags för byte av tänder.
    Okay när på ett ungefär gör dom det kissen är snart 4 månader

• Khaleesi

Vet inte om nån har skrivit det redan men katten slickar på dig för att "smaka" på din doft. Även därför den tvättar pälsen direkt efter att du klappat den.

Googla! Finns massa bra sidor på svenska om kattens beteende, om olika läten och liknande.

Ett klösträd kan vara bra att ha, spraya kattmynta på när det är nytt så hittar kissen dit. (Köps med fördel billigt på nätet, vi har ett från golv till tak med flera våningar som bara kostade 795:-, väldigt billigt jämfört med butik.

• Malva05

Hej i gen har nu fått svar på kollamasken provet och ja den hade måttliga spår av ägg från spolmask 
    så blir väl ett besök på apoteket idag för att fixa avmaskningsmedel :( 

• nemo1

Vad gav du för maskmedel? Det du såg i rumpan var säkerligen bandmask så därför måste du ge ett maskmedel som både tar spol och bandmask, tex Milbemax vilket jag tycker är allra bäst.

• Malva05
    nemo1 skrev 2013-10-20 19:50:09 följande:
    Vad gav du för maskmedel? Det du såg i rumpan var säkerligen bandmask så därför måste du ge ett maskmedel som både tar spol och bandmask, tex Milbemax vilket jag tycker är allra bäst.
    Dom hade slut på vårt apotek som hade öppet på helgen, ska kolla på det andra i morgon, 

Men en fråga borde det inte ha stått om den hade Bandmask, ja att det visats på proverna ??

• nemo1

Spolmask brukar inte synas i rumpan utan isf följa med bajset ut eller kräkas upp. Däremot bandmask brukar hålla till i analöppningen. Nej det är inte säkert att bandmask upptäcks vid ett provtillfälle. På djursjukhusen vill dom att man samlar träck från tre dagar. Köp Milbemax, den är enkel att få i katterna och smakar kött. Dessutom är det en engångs dos.

• nemo1

När du vaccinerar kattungen, be veterinären titta i öronen på katten också. Då ägaren sa att katten var vaccinerad trots att den inte var det så kan man ju undra "hur" hon har behandlat öronskabben. Det behövs Stronghold för att få bort skabb och det ges enbart på recept.

• nemo1

Och katten hade ju dessutom  mask trots att  ägaren sa att den var avmaskad. Den personen är inget att lita på.

• Malva05
    nemo1 skrev 2013-10-21 18:10:03 följande:
    När du vaccinerar kattungen, be veterinären titta i öronen på katten också. Då ägaren sa att katten var vaccinerad trots att den inte var det så kan man ju undra "hur" hon har behandlat öronskabben. Det behövs Stronghold för att få bort skabb och det ges enbart på recept.
    får kolla, den kommer vaccineras till veckan ja dom har dropp in tider 2 dagar i veckan så till veckan passar det.
    Får be dom kika lite på kissen, men tror den mår bra (den beter sig så men som sagt man vill ju va säker)  
  • nemo1
    Malva05 skrev 2013-10-21 18:55:29 följande:
    får kolla, den kommer vaccineras till veckan ja dom har dropp in tider 2 dagar i veckan så till veckan passar det.
    Får be dom kika lite på kissen, men tror den mår bra (den beter sig så men som sagt man vill ju va säker)  
    Be veterinären ta en tops ner i örat och titta i mikroskåp för att se om det finns kvar något. 
  • nemo1

Får jag fråga vad du fick betala för den "vaccinerade" kattungen?

• Malva05
    nemo1 skrev 2013-10-21 18:57:57 följande:
    Får jag fråga vad du fick betala för den "vaccinerade" kattungen?
    bara 200 kr så gratis   det var innan vi hämta hon sa att dom skulle va vaccinerade men inte när vi hämta.
    Men ja vi är väldans glad i vår kisse han är bara för go. 
  • nemo1

En vaccination kostar ca 350:- och katten ska ha två sprutor så det kan väl vem som helst lista ut att det inte var gjort.

• Malva05
    nemo1 skrev 2013-10-21 19:33:51 följande:
    En vaccination kostar ca 350:- och katten ska ha två sprutor så det kan väl vem som helst lista ut att det inte var gjort.
    tror det är lite dyrare här. tyckte det lät konstigt men som sagt innan jag vet kallar jag ingen för lögnare
    så tills jag fick kissen så trodde jag ju på det hon sa (fast vid leverans sa hon inget om att den var vaccinerad)
    antagligen för att den inte var det men det gör inte mig nått , den biten fixar ju jag. som sagt kissen var ju gratis. 
  • Malva05

Hej nu har jag nya funderingar, nyser era katter av lök??  (och nej jag ger inte min katt lök) 
    Sen en till fråga, kommer era katter och slänger sig vid era fötter och blottar magen??
    eller ja framför er på något vis?? 

• Malva05

just ja har en fråga till,  hur är era erfarenheter att flytta på kattlådan??  någon som flyttat sin och hur har det gått ??  tänker att det inte borde göra nån skillnad så länge kissen vet men tänkte höra med er va ni har för erfarenheter.

Svar på tråden Ny katt ägare med lite funderingar..