• typiskt83

Gravid igen - hur ska jag hantera min chef som garanterat kommer bli arg..?

Jag är gravid med mitt andra barn och är jätte stressad/nervös över att jag snart måste berättade min chef...! Första gången jag blev gravid hade jag inte hunnit jobba så länge på mitt jobb och min chef blev jätte arg och besviken på mig! Hon sa att jag skulle ha berättat för henne att jag inte använde preventivmedel... Och sen under hela min graviditet "pikade" hon mig om hur dåligt det var och hur besviken hon var för att jag var gravid.. Jag jobbade till ca 2 veckor innan beräkad födsel men vågade inte riktigt glädjas över graviditeten då jag viste hur elaka "pikar" skulle komma.. Jag är fortfarande föräldraledig med den första och kommer bara jobba ca 3-4 månader innan nästa kommer men jag är sååå nervös över att berätta för chefen.. Mår psykiskt dåligt och blir stressad när jag tänker på att jag snart måste berätta för henne... Hur ska jag hantera henne?! Jag vill ju så klart kunna vara glad över detta och inte må dåligt över hennes ilska som jag kommer få över mig...

• Svar på tråden Gravid igen - hur ska jag hantera min chef som garanterat kommer bli arg..?
  • typiskt83

Har ett administrativ arbete inom vård & omsorg. På kontoret är det bara jag, chefen och en person till så vi arbetar rätt tätt ihop vilket gör det ännu svårare... :(

• Lena

Spela in alla samtal med henne. Beter hon sig illa gå till facket.

Det hon gjorde förra gången är olagligt.

• Tuvis0806

Förstår precis din känsla men försök tänka att det är ditt liv du lever och inte din chefs....Vad jag lärt mig så är det just det att ingen är oumbärlig....chefen är inte beroende av just en anställd. Så fult av din chef att spela på ditt samvete och pika dig! Du har ingen som helst skyldighet att berätta om din ev preventivmedelsanv. Du kanske skulle ha berättat om ditt sexliv oxå!?
    Försök sträck på dig och berätta stolt att du är gravid igen....vet att det inte är lätt men om du visar glädje och stolthet över din graviditet så är det svårare för ngn att vara negativ....om du däremot visar att du skäms lite så ger du ocå utrymme för pikar! Blir faktiskt lite upprörd när jag hör hur din chef betett sig...dessutom en kvinna! Lycka till och grattis till din graviditet!

• viseversa

Hon låter ju inte helt frisk. Så hon menar på ALLVAR att du ska berätta för HENNE om ert sexliv och om ni skyddar er eller inte? det har inte hon ett skit med att göra. Väldigt obehaglig människa. 

Instagram...LOVALOVISA
  • Tuvis0806

Låter lite luddigt men försök föreställ dig innan hur su berättar med glädje och hur du skulle vilja att din chef reagerar. Be inte om ursäkt utan säg helt enkelt att du har ngt roligt att berätta! Undvik saker som...Jag vet att det hör kommer olägligt eller förstår att du kommer bli besviken....låt chefen komma med sådana saker, sjulle hon mot förmodan säga ngt negativt så svara bara med att " Tråkigt att du känner så, jag är iallafall jätteglad"!

• AnnaSthlm

Jag tror att chefen blir mer irriterad av att hon kommer att behöva trassla med att hon ska hitta sysselsättning för dig de 3-4 månaderna som du är på jobbet, med risk för att du sjukskriver dig ändå, vabbar etc. Vikarien måste sluta, du läras upp igen, ny vikarie hittas etc.

Du har inte gjort något fel arbetsrättsligt men jag vet hur en del chefer kan tänka.

I ditt ställe hade jag funderat på om det är värt att gå tillbaka till jobbet i några få månader, rent mentalt, när du vet vad som väntar där. Din chef beter sig olämpligt men du kommer inte att kunna stämma henne bara för att hon är sur. Om hon sparkar dig är det en annan sak.

• LillGris

Jag var också skitnervös, hade bara jobbat 2 månader efter FL när jag blev gravid igen. Min chef överraskade med att bli jätteglas för min skull "barn som är så härligt!" Sa han. Jag såg ut som ett frågetecken för han var inte supernöjd första ggn. Inte som din chef, bara typ en suck och "jaha.."

• Twinisar

Känner igen det där,, när jag vart gravid sa min chef att jag är "dum i huvudet som behåller" att jag inte längre är något värt på arbetsmarknaden osv.. Jag kommer INTE gå tillbaka efter föräldraledigheten..

Och du borde spela in och anmäla till facket ! Det är en bra idé..
    Lycka till !!!

• Venne

Jag hade inte gått tillbaka för 4 månader. Stanna hemma och leta nytt jobb i god tid innan du ska tillbaka nästa gång. Det låter ju inte som en arbetsplats man vill befinna sig på.

• LillGris
    Twinisar skrev 2013-09-23 08:42:53 följande:
    Känner igen det där,, när jag vart gravid sa min chef att jag är "dum i huvudet som behåller" att jag inte längre är något värt på arbetsmarknaden osv.. Jag kommer INTE gå tillbaka efter föräldraledigheten..

Och du borde spela in och anmäla till facket ! Det är en bra idé..

Lycka till !!!

Men herrejävlar!? Det är ju helt jäkla sinnessjukt!!
  • AnnaSthlm
    Venne skrev 2013-09-23 08:52:31 följande:
    Jag hade inte gått tillbaka för 4 månader. Stanna hemma och leta nytt jobb i god tid innan du ska tillbaka nästa gång. Det låter ju inte som en arbetsplats man vill befinna sig på.
  • S00L

Under min första graviditet sa chefen att hon var besviken över att jag "sviker min barngrupp" (jobbar som förskollärare) genom att bli gravid. O då berättade jag ändå innan att vi funderade på att skaffa barn för att vara schysst så hon kunde planera. 
    Innan jag kom tillbaka från föräldraledigheten ringde jag och berättade att jag var gravid igen, och hon sa vad bra, det är lika bra att stöka av alla ungar på en gång. Så ibland blir man förvånad... 

• SmultronSöt

Hej TS Glad

Tycker att du ska läsa på lite om vad lagen säger, och skaffa dig lite självförtroende gällande detta med graviditeten och dina rättigheter innan du möter chefen för att berätta detta. Kan vara ganska skönt att ha en trygghet i detta som bakgrund. 

En annan sak som jag kommer att tänka på - har ni en facklig representant på din arbetsplats? Du kan ju be denne att vara med när du berättar för chefen så ska nog reaktionen sköts på ett snyggt och proffsigt  sätt från arbetsgivarens håll... 

Arbetsmiljöverket.se, riksdagen.se och Notisum.se är bra hemsidor där du kan söka på lagar och förordningar. Jag tycker du ska börja med att kolla igenom diskrimineringslagen (gamla jämställdhetslagen) samt  arbetsmiljölagen.  Du kan absolut söka på kombinationer som "rättigheter gravid", graviditet diskriminering" osv.

Jag är facklig representant på mitt jobb och skulle ställa till ett jäkla liv om jag hörde talas om något liknande! Då hade jag klämt åt chefen så det sjung om det Drömmer 

• tikki masala
    Lena skrev 2013-09-23 08:12:38 följande:
    Spela in alla samtal med henne. Beter hon sig illa gå till facket.

Det hon gjorde förra gången är olagligt.
    Jag är själv chef och tycker absolut du ska spela in samtal! Hon gör ju att du mår dåligt!
Svar på tråden Gravid igen - hur ska jag hantera min chef som garanterat kommer bli arg..?