• Anonym (nyfamilj)

skiftarbete

2 nyfamiljer med varannan vecka boende. den ena bioföräldern återgår till skiftarbete och önskar/kräver att ha barnen efter dennes skiftgång. den andra familjen vill inte alls detta främst pga oregelbundenheten. vad anser ni? någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden skiftarbete
  • sextiotalist
    Anonym (//) skrev 2013-09-23 21:37:00 följande:
    Borde inte den förälder som väljer skiftarbete före att träffa sin barn tänka efter lite? Varför ska två barn plus en vuxen dansa efter en persons pipa när hen väljer andra saker före barnen?
    Nu vet jag inte orsaken, men jag vet att bli ställs folk inför val, skiftarbete eller utan arbete. Sedan så behöver inte skiftarbete inte innebära att man träffar barnen mindre, det kan tom innebär att det finns mer tid för barnen. De kanske slutar klockan 14 och har hela eftermiddagen med barnen istället.
    Min sambo arbetade natt, och han hade mer tid med vårt gemensamma barn än han hade med sina tidigare, då han arbetade vanliga kontorstider, för att han kunde hämta vårt barn tidigare på dagarna.

Men självklart beror det på vilken typ av skift man har  
  • Anonym (rio)

Beror väl på hur skiftet ser ut. Blir lättare att svara då. Men visst sen tycker jag nog att den som återgår till sitt skift inte har rätt att kräva att den andra föräldern ska gå med på  att "dansa efter dennes pipa"

• Anonym (nyfamilj)

tack för era svar! barnpassning behövs dock ej då bioföräldern har ny familj/sambo. det handlar om att denne vill ha mer dvs bara ledig tid när denne har barnen.

• Anonym (oops)
    Anonym (nyfamilj) skrev 2013-09-23 23:41:52 följande:
    tack för era svar! barnpassning behövs dock ej då bioföräldern har ny familj/sambo. det handlar om att denne vill ha mer dvs bara ledig tid när denne har barnen.
    Bioföräldern? Både mamma och pappa är väl bioföräldrar? Hur ser skiftarbetet ut?
  • Anonym (rio)
    Anonym (nyfamilj) skrev 2013-09-23 23:41:52 följande:

Som jag skrev nån annanstans så beror det på hur skiftgången är. Hade jag ställt ett sånt krav på mitt ex hade han fått ha barnen nästan varje helg då jag jobbar väldigt mycket helger på mitt skift, jobbar 6 dagar ledig 4 och så rullar det på.
  • Anonym (ll)
    Anonym (//) skrev 2013-09-23 21:37:00 följande:
    Borde inte den förälder som väljer skiftarbete före att träffa sin barn tänka efter lite? Varför ska två barn plus en vuxen dansa efter en persons pipa när hen väljer andra saker före barnen?

Du vet att man inte alltid kan välja arbetstider..??
  • Anonym (//)
    Anonym (ll) skrev 2013-09-24 14:24:40 följande:

Du vet att man inte alltid kan välja arbetstider..??
    Ja, det vet jag. Men jag vet också att man inte kan tvinga sin exman/exfru till att byta umgängesschema.
  • Anonym (ll)
    Anonym (//) skrev 2013-09-24 18:12:09 följande:
    Ja, det vet jag. Men jag vet också att man inte kan tvinga sin exman/exfru till att byta umgängesschema.

Nej men man kan ju hoppas att man fått barn med någon som ser till barnens bästa.
  • Anonym (självklart)

Jag tycker det är självklart att man kan underlätta för varandra, om man har möjlighet, så att båda föräldrarna kan ha sina barn, trots oregelbunden arbetstid.
    Jag ställer gärna upp för mitt ex, som har oreg arbetstid. 

• Jag1977

det är väl en självklarhet att man försöker underlätta för varandra så gott det går så att båda parter kan ha en fungerande relation med sina barn.

Det är väl jättebra om den som går skift kan ha barnen mer när denne är ledig? Det innebär väl kortare tider på fritids och mer kvalitetstid.

Och nej, det är inte bara byta till dagtid. Är du sjuksköterska, läkare, polis, brandman, arbetar inom omsorg mm så är det inte "bara byta" till ett dagtidsjobb.

Sjukt trist om dagtidsföräldern ska se till att skiftesarbetaren inte kan ha barnen på sina veckor om osorg inte går att oordna bara för att denne minsann inte tänker "ställa upp på nåt" (kan vara bra att tänka på sånt innan man skaffar kids, samarbetet ska liksom fungera i 18år....)

• Anonym (//)
    Anonym (ll) skrev 2013-09-24 18:34:10 följande:

Nej men man kan ju hoppas att man fått barn med någon som ser till barnens bästa.
    Jag och många med mig anser att barnens bästa är att ha trygghet och rutiner. Att flytta fram och tillbaka mellan två hem flera gånger i veckan för att det ska passa ena förälderns arbetstider tycker inte jag är bra för barn. Första året efter skilsmässan gjorde vi så att vi anpassade umgänget efter vad som hände runtomkring (tex att ena föräldern blev inbjuden på något där barnen var inbjudna så fick barnen följa med även om det var den andra förälderns tid med barnen, eller om det var vuxensaker så kunde barnen vara hos den andra föräldern). Vi vuxna tyckte att vi var flexibla och kunde samarbeta. Men efter ett tag dök det upp i barnens teckningar/uppsatser på dagis och skola att de tyckte att det var jobbigt att aldrig riktigt veta var de skulle bo vilken dag. Så efter det har vi hållit hårt på rutinerna och bara gjort undantag för tex farmors jämna födelsedag.

Så vad som är bäst för barnen är inte så självklart! Däremot är det enkelt att avgöra att det är bäst för den skiftarbetande föräldern att slippa stressa i vardagen med barnen och bara få ledig tid med barnen.
Svar på tråden skiftarbete