• Tausen

Hur vill ni att en barnklädesbutik skall vara?

När jag handlar barnkläder så slås jag av hur dåligt utformade många butiker är. I mitt tycke borde det vara självklart att ha breda gångar så jag lätt kan komma förbi med en barnvagn, musiken bör inte vara för hög (ifall mitt barn sover), jag vill ha kunnig personal tillgänglig, vill ha tydlig information på kläderna om vad de tål och hur de är tillverkade...Jag skulle även önska mig en liten kaffemaskin (då det borde vara allmänt känt att föräldrar ofta sovit dåligt på natten). 

Hur tycker ni att en butik skall se ut, vad önskar ni skulle finnas?

• Svar på tråden Hur vill ni att en barnklädesbutik skall vara?
  • elyse

Gångar så breda att man lätt kommer fram med en syskonvagn och kläder sorterade efter färg och storlek. Skulle väldigt gärna se lite roligare kläder i stl 44-50 också, inte bara vita omlott-tröjor. 

• jannej

Jag tror att de rena barnklädersbutikerna kommer försvinna helt inom några år. Kvar kommer de stora kedjorna som HM ,Lindex ,Kapp Ahl etc .Bara i vår stad har 3 st gått i konkurs det senaste året .Lokaler och personal kostar för mycket. En annan faktor är att internethandel och Blocket och Tradera ökar lavinartat.

• phillipha

Jag önskar mig också bredare gångar så man slipper riva ner kläder när man kör med vagnen.

När det gäller utbudet håller jag med om att det behövs med färg form och funktion MEN jag gillar flick vs pojkavdelning däremot skulle jag gärna se en tredelad eller eg fyrdelad barnavdelningen där vi har en för bebisar en för baskläder i alla färger former mm och sen en med specifika flickkläder vs pojkkläder framförallt till barn över kanske tre år.

• pluvdo
    Nyfiken gul skrev 2013-09-26 22:31:58 följande:
    jag menar - bara för att HM säljer tusentals blå pojkskjortor med stärkt krage o tusentals rosa volangkjolar så betyder ju inte det att barn o föräldrar faktiskt VILL ha dessa plagg...   det finns inget annat helt enkelt i många butiker...
    Fast det stämmer ju inte riktigt. Till min son så köper jag främst kläder med färgglada, roliga motiv som hade funkat på både flicka och pojke och jag köper dem i affärer som H&M, Lindex, KappAhl, Zara...

Hur skulle de kunna göra alla nöjda, då? Ha ett plagg av varje sort och storlek och miljoner olika sorters plagg?
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • jannej

Först ska en Svensk designer ta fram en modell, sen ska tyget , knappar , blixtlås , tråd , dragskor mm. tas fram och tillverkas i passande färger. Därefter skickas ritningar till Kina eller Pakistan för att ett prov ska tas fram. när provet är klart skickas det till beställaren , Beställaren gör ändringar och skickar tillbaka det till fabriken i Kina . Fabriken gör ändringarna och skickar tillbaka till beställaren, Är provet okey tillverkaren minimunantal 500 st. Därefter fraktas plagget till Rotterdam där det lastas om och läggs i en ny kontainer till Göteborg. sen lastas plagget om till lastbil och kommer till grossisten där det ska in i ett datasystem innan det läggs upp på hyllor. Till sist packas plagget och körs ut till butiker runt om i landet.
    Inte alldeles enkel att göra alla nöjda

• Furstinna
    Tausen skrev 2013-09-26 21:46:21 följande:
    Vilken barnklädesbutik skulle ni säge är bäst då?

Jag älskar H&M. Dom har ett roligt utbud och lite mer "moderna" kläder till skillnad från PoP, Lindex och Kappahl som har samma skit allihop.
  • daxförnästa

Kläderna längs väggarna och om de är i mitten på butiken vill jag ha kläderna på bord. Det värsta som finns är att stressa i affären för att barnen försvinner mellan höga hyllor. Får gärna vara lek hörna och gott om plats att ställa barnvagnen. I en affär för barnkläder bör det finnas bekväma mjukiskläder, underkläder, strumpor, pjamas, kalaskläder o ytterplagg o skor med vattenresistens o andasfunktion. Inga präktiga 350kronors plagg som de knappt använder. Färgglatt o mer unisex. Gärna bra erbjudanden om man köper mycket på ett köp. Blir ofta att föräldrar behöver inhandla en ny garderob per säsong.

• En till mamma

Två saker min favvo butik har, som ja vill ha i en barnklädersaffär (visserligen är det en hästsportbutik)

stor toalett som är lätt tilgänlig.

Lek avdelning, längst in i butiken (minst risk att de försvinner ur butiken)

Sedan har de som några önskat fikahörna.

Skulle även vilja ha mer könsneutrala kläder som finns i smalare storlekar. Så fort de är könsneutrala så blir jätte breda. Pop kan inte min ha de är för pösiga.         

• Lena

Storleks och modell sorterade könslösa barnklädesbutiker. Alla färger, mönster och modeller i olika kombinationer. Rosa tröjor med traktorer tex. Mycket naturmaterial. Och byxor fanns i tre bredder och sorterades efter det. Att alla kläder gick att torktumla

• Lena
    Lena skrev 2013-09-29 20:34:52 följande:
    Storleks och modell sorterade könslösa barnklädesbutiker. Alla färger, mönster och modeller i olika kombinationer. Rosa tröjor med traktorer tex. Mycket naturmaterial. Och byxor fanns i tre bredder och sorterades efter det. Att alla kläder gick att torktumla
    Jag gillar kamelont och villervalla när det gäller kläder. Hur butiken ser ut gillar jag pop.

jag ser ingen poäng med att sortera på kön så länge man sorterar på funktion, storlek, modell och färg
  • Plutten2

Är det bara jag som tycker att barnkläderna görs i försmå stl? På tex Lindex går de upp till stl 122 och min långa 5-åriga dotter har 128, så hon får handla på flickavd med tonårskläder. Alla färgglada roliga kläder är försmå.

• Lena

Jag tycker färgglada roliga kläder saknas i alla storlekar. Kläderna barnen ärver som är köpte på 90talet är mycket roligare och de från 70talet är ännu roligare. Kläderna blir bara tråkigare och tråkigare.

• Tausen
    Lena skrev 2013-09-30 08:05:55 följande:
    Jag tycker färgglada roliga kläder saknas i alla storlekar. Kläderna barnen ärver som är köpte på 90talet är mycket roligare och de från 70talet är ännu roligare. Kläderna blir bara tråkigare och tråkigare.
    Ja lika med barntillbehör också, nu är exempelvis nästan alla babysittters tråkigt svarta, på 90-talet hade de glada mönster. Tycker att just barnartiklar kan få vara lite färgglada och tokiga, de behöver inte passa in ihop med inredningen
  • Lena
    Tausen skrev 2013-10-01 09:08:59 följande:
    Ja lika med barntillbehör också, nu är exempelvis nästan alla babysittters tråkigt svarta, på 90-talet hade de glada mönster. Tycker att just barnartiklar kan få vara lite färgglada och tokiga, de behöver inte passa in ihop med inredningen
    Jag håller med. Det är hur trist som helst att allt ska vara beige och grått. Eller vitt, för det är ju en sådan praktisk färg...
  • Maddiogora
    Thaleia skrev 2013-09-25 12:21:54 följande:
    Lite OT,  men jo, slim är skitbra när man har tunna barn som i mitt fall. Till våra två äldsta har vi haft vanliga jeans men dessa är jättepösiga för vår yngste (som är en tunnis med liten rumpa). Till honom är det bara slimjeans som gäller! Så en blandning är bra eftersom barn ser olika ut!

• Lena
    En till mamma skrev 2013-09-29 20:31:33 följande:

Två saker min favvo butik har, som ja vill ha i en barnklädersaffär (visserligen är det en hästsportbutik)

stor toalett som är lätt tilgänlig.

Lek avdelning, längst in i butiken (minst risk att de försvinner ur butiken)

Sedan har de som några önskat fikahörna.

Skulle även vilja ha mer könsneutrala kläder som finns i smalare storlekar. Så fort de är könsneutrala så blir jätte breda. Pop kan inte min ha de är för pösiga.         

Kamelont och villervalla har ganska kroppsnära neutrala kläder
Svar på tråden Hur vill ni att en barnklädesbutik skall vara?