• maggies81

    Oförklarlig barnlöshet... FL- Experter snälla hjälp mig

    Jag blir galen på att läkarna i Sverige säger att allt ser bra ut. Något är ju fel på mig.

    Vi började försöka få barn 2006 när vi var 25 år. När det hade nästan gått 1 år så var jag hos gyn pga. en annan orsak och tog då upp vårt problem. Han tog några prover. I journalerna står det s-progesteron i lutealfas förhöjt på 74. Fsh 6,9, LH 6,6, TSH 2,5 och T4 12.

    Månaden efter så vände vi oss till fertilitetscentrum för en utredning. Där konstaterades att jag hade bra passage och det står även normal HSS. Är det samma sak som passage? De tar även ett prolaktinvärde som är lite förhöjt på 32. Jag får ta om det några veckor senare och då får jag vila i 30 min innan provet. Provet är då på 22. De tar även progesteron som ligger på 74 och TSH på 1,59. Kan TSH värdet gått ner på bara 1 mån utan medicinering?

    Spermaproverna är väldigt bra enl läkarna. 72 milj. spermier och 75% rörliga spermier och 7 milj rörliga spermier efter preparation.

    Hösten 2008 får vi tid på Huddinge. De journalerna har jag inte fått. Vi körde långa metoden. De fick ut 10 ägg, 6 befruktades och 2 av bra kvalitet. 1 till mig och 1 till frysen. Är det bra eller dåligt resultat? Tydligen fick de göra oplanerat icsi pga. att antalet spemier var färre efter preparation än vad de hade räknat med. Jag blev gravid på första försöket och fick en dotter 2009.

    Jag har frågat 3 ggr på Huddinge om de kunde hitta något fel på mig under ivf:en men nej då allt såg bra ut. Nu i våras började vi bi sugna på syskon och frsökte några månader själva. I somras gjorde vi FET som misslyckades. 3 av 4 celler överlevde.

    Nu har vi vänt oss till Carl von linne kliniken. Läkaren där har tittat på mina journaler och säger att det inte är något fel. Fick göra gynundersökning och då säger läkaren att min äggreserv är något nersatt. Jag har tagit amh prov men inte fått svar än. Vad ska mitt AMH värde ligga på? Jag är 32 år. Kan det vara det som har varit fel hela tiden? Jag var ju ändå ganska ung när vi började försöka och vi fick ju ut 10 ägg.

    Jag håller iaf på att bli galen pga. ovissheten. Jag har googlat och googlat. Har varit inne på immunlogiska orsaker men då hade väl inte vi lyckats på första försäket? Funderat på bakteriell vaginos men jag har typ inga syptom som skulle tyda på det.

    Sedan har jag varit inne på att det kan vara prolaktinvärdet. Jag har ibland lite vätska som kommer från bröstet när jag trycker. Men läkaren sa att det spelar bara roll om man har så högt så man inte ägglossar och det gör jag.

    Har varit inne på tunn slemhinna och tjockt äggskal men det borde de ha upptäckt void IVF:en? Det enda som jag kan komma på är att jag har för hårt skal för det kan man väl inte se om man gör icsi?

    Snälla hjälp mig. Är mina prover normala? Finns det några andra fel som man inte upptäcker vid en vanlig utredning? 

  • Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet... FL- Experter snälla hjälp mig
  • mowgli

    Hej! Jag förstår att du blir galen av ovissheten. Jag är ingen expert men har en lång historia av fertilitetsproblem i vår relation och är också halvt galen av det omöjliga i att få ett syskon till mitt barn.

    Nåja. Vad jag ville säga är att jag tror att ni har manlig faktor och jag fattar inte varför läkarna säger annat. På din beskrivning låter inte din mans spermier vare sig väldigt bra eller ens bra. TYvärr. Det bekräftas ju också av att de fick göra oplanerat icsi vid IVF:en. Jag tror inte att du har någon fertilitetsnedsättning alls, av dina värden att döma.

    Ett normalt spermaprov ska innehålla minst 40 miljoner spermier per ml och mellan 3 och 5 ml, dvs ett bra prov ska innehålla en bra bit över 200 miljoner spermier. Ett "acceptabelt" spermieprov ska innehålla minst 20 miljoner efter preparation (swim up). Sju miljoner är dåligt.Och vid IVF:en var det uppenbarligen sämre. 
    Och "rörliga"  säger ingenting.

    Vi gjorde inseminationer i Belgien och där fick vi alltid ganska ingående bedömningar, där bedöms 20 miljoner efter tvätt - om allmänomdömet är "mauvais" dvs dåligt - ändå som en dåligt prov, även om antalet är okej och att de är rörliga. De måste simma framåt för att anses vara ok och som sagt minst 20 miljoner efter tvätt. 

    Testa zink och folsyra, i kombination under en sexmånadersperiod, på din man alltså och säg att han omedelbart ska sluta snusa och röka om han nu gör det. Det kanske hjälper!
     

  • maggies81

    Hej, Tack för svar.

    I hans journal står det:

    Volym: 2 ml
    Koncentration 36 milj/ml
    Rörliga spermier (PR+NP) 75%
    Tot. antal spermier 72 milj
    Progressivt rörliga spermier 7 miljoner 

  • alynda

    Jag tänker också på din mans värden som är på gränsen. Vår läkare sa att även om det i teorin bara krävs en enda spermie så vet man av erfarenhet att det är mkt svårt att bli spontangravid med färre än 40 miljoner/ml (ung och frisk genomsnittsman har ca 200-250 milj.). Min sambo hade nyligen haft lunginflammation när vi började vår privata utredning (sekundär barnlöshet) och eftersom han haft dåliga värden de två första proven gjorde man ICSI på rutin vid vårt IVF, trots att han då var uppe i 100. 000 (troligtvis hans normalvärde). Enligt kliniken var det hans fertilitet som var nedsatt, men vi sökte i tron att det var jag som hade problem p g a tidigare hormonrubbning och ålder (40).

  • maggies81

    i hans papper står det att who:s refernsvärde är 1.5-6.8 ml), koncentration 15-213 milj/ml och minst 39 milj spermier. Blir sur om det inte stämmer. Längst ner står det normalt prov.

    En annan sak som jag har funderat på som kan ha med mig att göra är att jag har haft ätstörningar när jag var yngre. Inte jättefarligt men vägde som minst 41 kg. Jag är 1,67. När vi började försöka vägde jag 47-48 men när jag blev gravid vägde kah 50 kg och det gör jag nu oxå. Jag har frågat läkaren om jag kan ha försört min kropp men han sa a att eftersom jag hade och har ägglossning så spelar det ingen roll att jag har haft ätstörningar tidigare. 

  • mowgli

    Hej igen!

    Nej, jag är övertygad om att läkarna har rätt i ditt fall, så länge du ägglossar och dina värden är bra (vilket de är!) så har du inte förstört din kropp. Så släpp det!

    WHO:s referensvärden stämmer säkert, men din man ligger i underkant. Det står heller ingenting om antal efter swim up i whos referensvärde.

    Med tanke på att de vid er IVF blev tvugna att göra icsi för att din mans spermier inte lyckades befrukta äggen på egen hand säger ju en hel del om problemet.  

    jag själv blev inte gravid trots att min mans värden var 5 ml, 200 miljoner drygt och 20 milj efter tvätt eftersom de rörde sig dåligt och allmänomdömet var dåligt. Jag blev gravid på insemination då hans värde var 20 milj efter tvätt och allmänomdöme "medel". Vid första inseminationen hade han bara 3 mijjoner efter tvätt, anfdra gången 4,5 miljon, 3 ggn 10 miljoner, 4 ggn 20 miljoner etc, men jag blev inte gravid förrän hans värden var "normala. Så jag är böjd att hålla med alynda, det är svårt att bli gravid om mannans spermier inte är på topp. Där spelar mängden vätska roll också, 2 ml är i minsta laget.

    Men ni har ju god chans med ivf igen.  

  • maggies81

    Ok. Jag har hela tiden trott att det var mig det var fel på. Tänkte att mannen kan ju inte ha mer än bra spermaprov och de har hela tiden sagt att det har sett bra ut. 3 olika läkare.

    Om detta stämmer så blir jag riktigt förbannad  för då har det funnits en förklaring hela tiden. Det värsta med hela processen har ju varit ovissheten.

    Jag ska prata med läkaren nästa gång och stå på mig ang. spermaprovet. 

  • maggies81

    Idag fick jag mail från läkaren att mitt amh-värde ligger på 0,7. han skrev att det var lite lågt men ok. När jag har googlat runt så känns det inte som att det är ok. Vet inte ens om det är nån mening att gå vidare med IVF.

    Hur mycket har mitt amh-värde gått ner på 5 år? När vi gjorde ivf för 5 år sen så fick de ut 10 ägg. Var amh-värdet dåligt redan då? 

  • Fiffig

    Så dåligt är inte ditt amh. Jag är 31 år och fick i höstas resultatet 0,44. Jag blev helt knäckt men fick ändå ut fyra fina embryon vid första ivf-försöket. Nu lyckades det inte då, men i våras gjorde vi vårt andra färskförsök och fick ut tre toppembryon. Ett av dem fick vi tillbaka och det har vuxit i min mage i 27 veckor nu!

    Ge inte upp! Har ni lyckats en gång har ni goda möjligheter att lyckas igen.

    Lycka till!

  • maggies81

    Tack. Det känns bara så jävla hopplöst ibland. Blir lite irriterad på Huddinge för de har hela tiden sagt att det är inget fel och vi har mycket goda chanser. Läkaren som vi träffade på CVL han misstänkte det direkt när han gjorde gynundersökning. Och jag har gjort så många gynundersökningar på Huddinge så man tycker att de borde ha sagt något.

    Jag brukar vara väldigt positiv i vanliga fall men när det gäller det här har jag varit så negativ. Känner inte igen mig själv. 

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet... FL- Experter snälla hjälp mig